کد خبر: ۱۱۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۶
محرومیت‌زدایی و قطع وابستگی به منابع طبیعی فارس:

عرصه‌های طبیعی فارس با طرح ترسیب کربن حفاظت می‌شوند

با اجرای طرح ترسیب کربن با جذب دی اکسید کربن توسط کاشت گیاهان و ذخیره کربن از هوا از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌‌شود.
به گزارش شیرازه، مبارزه با فقر، بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها، حفاظت، مدیریت و استفاده منطقی از منابع زمین، کاهش و از بین بردن آلودگی‌ها، تخریب محیط زیست، آموزش به افراد در همه گروه‌های سنی برای حفظ محیط زیست و تعادل اکولوژیکی و سازمان‌دهی موسسات غیر دولتی از رویکردهای طرح بین‌المللی ترسیب کربن است.

مناطقی که متاثر از بیابان‌زایی هستند، سالانه متحمل خسارات فراوانی می‌شوند اما با اجرای طرح ترسیب کربن با جذب دی اکسید کربن توسط کاشت گیاهان و ذخیره کربن از هوا از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌‌شود.

هدف نهایی اجرای طرح ترسیب کربن، کاهش آثار سوء پدیده گرم شدن زمین است که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به آن توجه ویژه دارد.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به مفهوم طرح ترسیب کربن به خبرنگار فارس می‌گوید: به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی، ترسیب کربن گفته می‌شود.

معین‌الدین ادامه می‌دهد: این طرح بین‌المللی با هدف کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین با تمرکز بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی اجرا می‌شود.

وی اضافه می‌کند: این طرح در فارس در منطقه ماهور میلاتی ممسنی به عنوان پایلوت از سال 94 و با موافقت با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار به اجرا درآمد.

این مقام مسوول با تاکید بر اهداف گسترده و مطلوب طرح ترسیب کربن بیان می‌کند: محرومیت‌زدایی از منطقه، مشارکت و کار گروهی، مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی و احیاء عرصه‌های منابع طبیعی از هدف‌هایی است که منابع طبیعی فارس در این منطقه از استان با جدیت دنبال می‌کند.

قطع وابستگی به منابع طبیعی با ترسیب کربن

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی فارس، محرومیت‌زدایی و تشویق به کارگروهی در جهت حفظ منابع طبیعی را در قطع وابستگی اقتصادی به عرصه‌های طبیعی موثر می‌داند و می‌گوید: زمانی که با مشارکت گروهی، جوامع محلی توانمند شوند، برای امرار معاش خود به طبیعت روی نمی‌آورند.

معین‌الدین ادامه می‌دهد: با تفاهم نامه‌ای که با اداره فنی و حرفه‌ای استان به انجام رسیده است، کلاس‌های کاشت گیاهان دارویی و پرورش قارچ برای ایجاد فرصت‌های شغلی جوامع محلی ماهوت میلاتی برگزار شده است.

وی اضافه می‌کند: این منطقه به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم استان و دارای پوشش خاص گیاهی است و به عنوان پایلوت انتخاب شده است که طرح ترسیب کربن با تشکیل کمیته‌های روستایی و ارزیابی مشارکتی در 85 هزار هکتار از آن پیگیری می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به اقدام موثر دیگری که برای توانمندی این منطقه از فارس انجام شده است، بیان می‌کند: از محل اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای ترسیب کربن، یک مدرسه ابتدایی 2 کلاسه نیز تاسیس شده است.

معین‌الدین می‌افزاید: احیاء اراضی بیابانی با اجرای پروژه‌های مدیریت روان آبها و نهال کاری با مشارکت مردم در 250 هکتار از همین منطقه در سال 94 اجرا شد و امسال نیز در 250 هکتار از اراضی ماهور میلاتی، طرح کپه کاری در حال انجام است.

منبع: فارس

نظرات بینندگان