کد خبر: ۱۱۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۶

دلایل و درمان بوی بد دهان

همه روزه افرادی را می‌بینیم که در محل کار، تاکسی، اتوبوس و یا مترو از بوی بد دهان خود خجالت زده و غمگین اند و با آنکه ظاهری آراسته و مرتب دارند به دنبال راه چاره اند.
به گزارش شیرازه، همه روزه افرادی را می بینیم که در محل کار، تاکسی، اتوبوس و یا مترو از بوی بد دهان خود خجالت زده و غمگین اند و با آنکه ظاهری آراسته و مرتب دارند به دنبال راه چاره اند.

بوی بد دهان چگونه ایجاد می شود؟

تنفس بدبو یا بوی بد دهان از فرایندی نشات می گیرد که یا منشاء داخل دهانی دارد یا منشاء خارج دهانی، و می تواند حاصل تولید گازهایی باشد که از سیستم گوارشی یا سیستم تنفسی ناشی می شود. همچنین می تواند فیزیولوژیک یا پاتولوژیک باشد.

آیا بیماری های عمومی می تواند عاملی برای بوی بد دهان باشد؟

بله، به عنوان مثال در فردی که نارسایی مزمن کلیه دارد و دیالیز می شود، نفس بدبو به علت بالا بودن اسید اوریک خون است که اوره و استون را به بیرون می راند.

چه عواملی در داخل فک و صورت می تواند منشا بوی بد دهان باشد؟

مضراتی که در این عضو وجود دارد، سینوس های فکی، سینوس های پیشانی، سینوس های حلقی و آناتومی ته حلق و از همه مهمتر زبان است. به گفته دندانپزشکان، بیماری و پوسیدگی دندان در کنار نسوج نگه دارنده دندان ها هم، منجر به بد بویی می شود.

آیا نوع تغذیه در بروز تنفس بدبو نقش دارد؟

بله، اصول تغذیه ای نامناسب، مانند مصرف سیر و پیاز، بوی بد دهان را ایجاد می کند که البته گذراست. ترک سیگار و مواد مخدر هم در رفع بوی بد دهان موثرند.

بیماری های داخلی مرتبط با نفس بدبو کدام است؟

بیماری های کبدی، ریوی، گوارشی، بیماری پانکراس، گوش و حلق و بینی که باید مورد بررسی قرار گیرند.

مشکلات دهان و دندان و لثه چه نشانه هایی دارد؟

درد مبهم، خارش لثه، بوی بد دهان، احساس حرکت دندان، خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن، تغییر رنگ لثه از صورتی به قرمز تیره یا بنفش، تورم لثه، ادم، براق شدن لثه ها، حساس شدن لثه ها نسبت به مواد غذایی و عمیق شدن شیار لثه.

وجود دیورتیکول در ناحیه حلق و سینوس ها باعث تنفس بدبو می شود؟

بله، دیورتیکول محل تجمع غذاست. اگر میکرو ارگانیسم ها به آن اضافه شوند با نرسیدن بزاق به محل، بوی بد دهان ایجاد می کند که برای این افراد قرقره با آب نمک معمولی بعد از هر غذا توصیه می شود. غلظت این آب نمک، ۹ در هزار است یعنی یک لیوان آب با مقدار بسیار کمی نمک.

توصیه ای برای افراد مبتلا به بوی بد دهان دارد؟

بلافاصله بعد از وعده غذایی مسواک بزنند و درست بعد از غذاهای کربوهیدراتی از دهانشویه استفاده کنند.

ترشحات پشت حلق نشان دهنده ی چیست؟

نشانه ی بیماری های سینوس فک و صورت است. ترشحات حلقی بیانگر عفونت مزمن است.

نکته: یادآوری می کنیم مسواک زدن زبان یکی از الزامات بهداشت دهان و دندان است که باید با مسواک نرم، از عقب به جلو به آرامی بکشید.

آیا مصرف داروها باعث بوی بد دهان می شود؟

بله، داروهایی مثل مترونیدازول و برخی آنتی بیوتیک ها نیز به طور مقطعی در این مساله موثرند.

منبع:راستینه

نظرات بینندگان