کد خبر: ۱۱۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۶
در همایش ارزشیابی کیفی - توصیفی فرهنگیان نی ریز مطرح شد؛

نظام آموزشی ما، شیوه‌ای کارآمد و توانمند نبوده، بلکه بیمار است

همایش بزرگ ارزشیابی کیفی - توصیفی با شرکت بیش از هزار وپانصد نفر از شاغلین دوره ابتدایی و اولیاء دانش آموزان در مهدیه هیات رزمندگان اسلام شهر نی ریز برگزار شد.

به گزارش شیرازه،  به منظورآشنایی بیشتر مدیران، آموزگاران  و مربیان شاغل دوره ابتدایی و آگاهی بخشی به اولیاء دانش آموزان، همایش بزرگ ارزشیابی کیفی توصیفی با حضور حسنی مدرس کشوری وعضو ارشد کمیته نظارت بر نظام ارزشیابی کشوربا همت معاون آموزشی وکارشناس آموزش ابتدایی درمحل مهدیه نی ریز برگزار شد.

این همایش در دونوبت صبح عصر با حضور بیش از 1500 نفر از مدیران و آموزگاران واولیاء دانش آموزان برگزار شد.

حسنی  مدرس کشوری و عضو ارشد کمیته نظارت بر نظام ارزشیابی کشور در ابتدای این همایش به بیان ویژه گیهای ارزشیابی توصیفی و معایب ارزشیابی سنتی پرداخت و گفت: ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال و دانش آموز و اولیایشان با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیا و معلمان برطرف کنند.


وی ضمن گفتگو و نظر خواهی از آموزگاران و استفاده از مشارکت اولیاء در بیان ویژگی های ارزشیابی کیفی وتوصیفی به بیان محاسن این نوع ارزشیابی در امر یادگیری پرداخت واظهار داشت: ارزشیابی توصیفی، الگویی نوین در تحقق اهداف آموزشی است و همگان بر این اصل مهم و حیاتی در نظام آموزشی واقفیم که ارزشیابی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه‌های درسی و نظام‌های آموزش و پرورش جهان محسوب می‌شود.

عضو ارشد کمیته نظارت بر نظام ارزشیابی نظام آموزشی کشور خاطر نشان شد: اگر با دیده واقع‌بینانه نسبت به این موضوع مهم بنگریم پی خواهیم برد که ارزشیابی در نظام آموزشی ما از حدود ۸۰ سال قبل از شیوهای سنتی (کتبی - شفاهی) و کمی (نمره‌ای) برخوردار بوده و تحول جدی در آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: پس با توجه به این واقعیات ناگزیر باید اعتراف صادقانه‌ای داشته باشیم که شیوه ارزشیابی در نظام آموزشی ما، شیوه‌ای کارآمد و توانمند نبوده، بلکه بیمار است، چرا که روش‌های حاکم بر ارزشیابی در نظام آموزشی فقط در صدد انباشتن ذهن دانش‌آموزان از محفوظات است، نه یادگیری عمیق و ماندگار و کاربردی باشد.


حسنی در ادامه ضمن مقایسه ارزشیابی توصیفی و سنتی گفت: بدیهی است که محصولات نظام آموزشی ما انسان‌هایی هستند که مهارت‌های تفکر و اندیشیدن را آنچنان که باید و شاید بطور کامل یاد نگرفته‌اند و نمی‌توانند از اطلاعاتی که آموخته‌اند در صحنه‌های زندگی استفاده کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: زیرا محتوای ارزشیابی سنتی مبتنی بر افزایش اضطراب در میان فراگیران، ایجاد رقابت ناسالم در میان آنان و توجه نکردن به فرآیند یادگیری و صرفاً کسب نمره بوده و نهایتاً سوق دادن آنها برای نیل به پدیده نمره گرایی است، اما ارزشیابی توصیفی درهنگامی که بصورت آزمایشی اجرا می شد بسیار خوب وموفق بود ولی در زمانی که در همه مدارس به اجرا درآمد بعضی به اشتباه آن را عامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان می دانستند.

این کارشناس آموزشی افزود: درحالیکه علت اصلی  عدم موفقیت آن آموزش های سطحی وعمیق نبودن دانش آموزگاران در رابطه با این نوع ارزشیابی بود، .ولی در سال های گذشته با آموزش های خوبی که برای معلمان واولیاء دانش آموزان درسطح کشور برگزار گردیده است زمینه موفقیت این طرح هموار گردیده است و این شیوه ارزشیابی الگویی کیفی است که تلاش می‌کند به عمق و کیفیت یادگیری همه‌جانبه دانش‌آموزان بپردازد و توصیفی از وضع‌ یادگیری آنها ارائه دهد تا موجب اصلاح، بهبود و توسعه مهارت‌ها، دانش‌ها و نگرش‌های دانش‌آموزان شود.


گفتنی است درابندای این همایش، احمد قره چاهی مدیر آموزش وپرورش نی ریز در رابطه با ایجاد تغییر در دیدگاه ونگرش های مسوولان، مدیران ومعلمان واولیاء نسبت به ارزشیابی توصیفی توصیه های به شرکت کنندگان دراین همایش داشتند.





منبع:  نبض نی ریز
برچسب ها: نی ریز ، فارس ، فرهنگی
نظرات بینندگان