کد خبر: ۱۱۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۶

تکرار تراژدی غم در بختگان؛ درناهاگرسنه‌‌ ماندند

برای دومین بار در سال ۹۶ بختگان بخت برگشته شرمنده پرندگان مهاجر می‌شود و پس از دادن تشنگی به فلامینگوها و کشته شدن آنها در تابستان امسال، این‌بار نیز در فصل زمستان تشنگی و گرسنگی تلخ، درناهای مهاجر را تجربه می‌کند.
به گزارش شیرازه، دریاچه بختگان که دومین دریاچه بزرگ داخلی ایران بعد از ارومیه به شمار می‌رود اکنون نزدیک به 14 سال است که به دلیل سوء‌مدیریت در بخش منابع آب، سدسازی‌های بی‌رویه در بالادست رودخانه کر و سیوند و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های حوضه آبریز توسط کشاورزان همچون بسیاری از تالاب‌های این استان خشک و به ورطه نابودی کشیده شده و با‌وجود مصوبات متعدد دولت یازدهم برای تخصیص حقابه تالاب‌ها،همچنان محروم از حقابه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان فارس است.

با این حال بارندگی‌های نسبتاً خوب اواخر سال گذشته سبب شد تا این پهنه آبی همچون سال 86 بار دیگر به‌طور موقت آبگیری شود؛ آبگیری بختگان و دیگر تالاب‌های استان فارس در ابتدای امسال اگرچه سبب شادی برخی طبیعت‌دوستان شد اما سرانجام بار دیگر به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شد.

نیمه بهار امسال بسیاری از فلامینگو‌ها با تصور اینکه دریاچه آب دارد، در سواحل مختلف بختگان از جمله شرق آن فرود آمدند و شروع به لانه‌سازی و تخمگذاری کردند اما با گذشت زمان و افزایش دمای هوا همین اندک آب موجود در دریاچه نیز تبخیر و سبب شد تا ده‌ها جوجه فلامینگو در میانه شوره‌زار گرفتار شده و از بین بروند.

برخی فلامینگوها نیز از روی ناچاری به زمین‌های کشاورزی اطراف بختگان و آبادی‌ها پناه بردند. تا اینکه فعالان محیط زیست با همکاری مسئولان با ساخت حوضچه‌های مصنوعی تا حدودی توانستند از اتلاف پرندگان مهاجر جلوگیری کنند اما باز هم بخش زیادی از این پرندگان مهاجر به ویژه جواجه‌فلامینگوها تلف شدند.

این روزها نیز فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران از جمله درنا به بختگان است، بختگانی بخت با او همیار نیست و در خشکی به سر می‌برد، در فصول پاییز و زمستان سال‌های گذشته بارش رحمت الهی کمی بستر بختگان را خیس کرده و آب در برخی از بخش‌های آن وجود داشت تا بتواند از پرندگان مهاجر به خوبی پذیرایی کند. اما امسال با توجه به گذشت 15 روز از فصل زمستان، بختگان همچنان خشک است و علاوه بر اینکه در بستر آب ندارد، تغذیه‌ای نیز برای پرندگان مهاجر به ویژه درنا نیست.

کارشناسان و فعالان محیط زیست بر این باورند اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد، درناها در بختگان دوام نیاورده و بخش اعظمی از آنان به علت گرسنگی تلف می‌شوند.

بیش از 2 هزار درنا در بستر تالاب بختگان حضور یافته‌اند

در این زمینه رئیس پارک ملی بختگان با بیان اینکه امسال حدود دو هزار قطعه درنا برای زمستان‌گذرانی به کنار دریاچه بختگان و طشک آمده‌اند اظهار داشت: این پرندگان با توجه به خشک بودن بستر تالاب بختگان و طشک با کمبود آب و تغذیه رو به رو شده‌اند.

مهدی محمدجانی با بیان اینکه بختگان از معدود تالاب‌هایی است که مقصد درناها می‌شود بیان کرد: درنا‌ها برای چهار ماه زمستان گذرانی به کنار دریاچه بختگان می‌آیند و به آب و غذا نیاز دارند تا امنیت غذایی آن‌ها تامین شود تا آسیب کمتری به مزارع وارد کنند.

وی با بیان اینکه درناها تا اواخر اسفندماه در بختگان حضور دارند، تصریح کرد: در این زمینه علاوه بر اینکه محیط زیست خدمات خود را ارائه می‌دهد،فعالان محیط زیست با تشکیل کمپین‌های مختلف به دنبال تامین تغذیه و آب این پرندگان مهاجر هستند که تاکنون نیز این مهم انجام شده است.

محمدجانی افزود: مهم‌ترین علت کمبود غذا برای پرندگان مهاجر کشت نشدن، زمین‌های اطراف دریاچه با توجه به خشکسالی‌های اخیر است که امیدواریم با بارش رحمت الهی شاهد آبگیری بختگان باشیم.

طرح جمع آوری گندم و ذرت برای درناها آغاز شد

مسئول کارگروه محیط زیست هیئت کوهنوردی استان فارس نیز از آغاز اجرای طرح جمع آوری گندم و ذرت برای درناها در بختگان خبرداد و اظهار داشت: این طرح پس از اعلام محیط زیست برای لزوم همکاری تشکل‌های مردم نهاد در کمک به تامین غذای پرندگان مهاجر در بختگان آغاز شد.

الهام شنیتی افزود: در حال حاضر جمع آوری غذای مورد نیاز پرندگان توسط هیئت کوهنوردی استان فارس و سایر دوستداران محیط زیست در حال جمع آوری است و با هماهنگی کارشناسان محیط زیست به محل تجمع پرندگان درنا ارسال می‌شود تا بتوانند از آن تغذیه کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر به علت خشکسالی تغذیه پرندگان در کنار بختگان سخت است و در این وضعیت نبود آب و غذا در بستر تالاب بختگان  به سمت زمین‌های کشاورزی رفته و با با زیر و رو کردن خاک دانه‌ها را بیرون آورده و تغذیه کنند که این موضوع خسارت به کشاورزان را به دنبال دارد.

مسئول کارگروه محیط زیست هیئت کوهنوردی استان فارس با قدردانی از کشاورزان استان فارسی تصریح کرد: اینکه در برخی مواقع مشاهده می‌شود کشاورزان خودشان در دادن غذا و آب به پرندگان سهیم بوده و از شکار آنان خودداری می‌کنند جای بسی افتخار است.

شنیتی تصریح کرد: افرادی که قصد کمک در تهیه غذای پرندگان درنا دارند می‌توانند با شماره تلفن 09171162100 تماس گرفته و یا گندم و ذرت خود را به اداره حفاظت از محیط زیست در آباده طشک تحویل دهند.

تسنیم

نظرات بینندگان