کد خبر: ۱۱۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۶

اعتیاد در کمین دانش‌آموزان

سن تجربه مواد مخدر، حالا به 15 سال رسیده، این سن یعنی نوجوانی، دورانی سرنوشت ساز که شالوده آینده فرد و جامعه محسوب می‌شود؛ باید هشدارها را جدی گرفت زیرا اعتیاد سر راه دانش‌آموزان کمین کرده است!
به گزارش شیرازه، پیش از این بارها به شکل غیررسمی سخن از کاهش سن اعتیاد گفته شده بود؛ برخی‌ها 11 سال را اعلام می‌کردند اما هیچ مقام رسمی آن را تایید نکرده بود؛ اما اکنون یک مقام رسمی در استان فارس، 15 سالگی را به عنوان پایین‌ترین سن تجربه اعتیاد عنوان می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس، می‌گوید: هر پنج‌سال یک‌بار آمارگیری در بخش‌های مختلف برای سنجش وضعیت آماری اعتیاد انجام می‌شود؛ براساس نتایج بررسی‌های سال 93، پانزده سالگی پایین‌ترین سن اعتیاد است.

محمدرضا ابراهیم که در 5 سال گذشته، منشا اقدامات خوب و تاثیرگذاری خصوصا در حوزه‌ی آموزش و ارتقاء آگاهی‌های افراد و گروه‌های مختلف در حوزه‌ی اعتیاد و مبارزه با موادمخدر بوده است، همچنین می‌گوید: در آخرین پایش انجام شده مربوط به سال 93 و در یک جامعه‌ی آماری دانش‌آموزی، حدود 5.6 درصد از کل دانش‌آموزان پایش شده تجربه مصرف موادمخدر را داشتند.

ابراهیمی این عدد را از عدد 4.12 درصدی میانگین کشوری بسیار بالاتر دانسته و اضافه می‌کند: اعتقاد دارم که اکنون به نسبت سال 93 و به واسطه اقدامات شاخصی که با همکاری آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و بهزیستی و فرمانداری‌ها در فارس و شیراز انجام داده‌ایم، بسیار پایین‌تر از گذشته است.

وی در عین‌حال تاکید دارد که اهمیت موضوع، در معرض خطر بودن گروه دانش‌آموزی است و اینکه باید خانواده‌ها را در خصوص فرزندانشان، حساس کرد؛ خانواده‌ها باید بدانند دوستان فرزندانشان چه کسانی هستند و در هر زمان فرزندشان در چه محلی حضور دارد و با چه کسانی و چگونه وقت خود را می‌گذراند.

ابراهیمی می‌گوید: پایش انجام شده در استان فارس مربوط به دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه بوده و جامعه‌ی آماری 3 هزار و 700 دانش‌آموز دختر و پسر را در بر می‌گرفته است.

او اضافه می‌کند: در همین پایش مشخص شده است که 12.4 درصد از دانش‌آموزان استان فارس در این گروه سنی، تجربه استعمال قلیان را دارند.

ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: پایش آماری گفته شده نشان می‌دهد که شیوع مصرف در بین دانش‌آموزان جامعه‌ی آماری استان فارس 3.3 درصد است که در مقایسه با میانگین 2.2 درصدی کشور، 1.1 درصد بالاتر قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس این آمارها را از دغدغه‌های مهم جامعه دانسته و تاکید می‌کند: یکی از موفقیت‌های شورای هماهنگی در کشور، کاهش میزان تولید و مصرف شیشه به‌عنوان بدترین و مخرب‌ترین مخدر صنعتی بوده است.

زنانه شدن اعتیاد

یکی دیگر از دغدغه‌های مهم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس،‌ زنانه شدن اعتیاد است، اگرچه او اعتقاد دارد هنوز هم عدد زنان معتاد متجاهر نسبت به مردان کم بوده و حدود 9 درصد را تشکیل می‌دهد.

ابراهیمی از ایجاد کمپ‌های تخصصی برای زنان معتاد با همکاری بخش خصوصی در استان فارس خبرداده و می‌گوید: در کنار مرکز ماده 16 قرار بود شهرداری و شورای شهر کمپی برای زنان راه‌اندازی کنند که متاسفانه انجام نشد؛ اگرچه در این سال‌ها شاهد تعامل بسیار خوب این 2 مجموعه با شورای هماهنگی بوده‌ایم.

او که بعد از 5 سال و مراودات مکرر با فرمانداران شهرستان‌های فارس، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس را در حساس کردن فرمانداران و مسئولان برای مبارزه‌ی هدف‌مند با اعتیاد و موادمخدر، موفق می‌داند، می‌گوید: زمانی فعالیت‌های این شورا تنها منحصر به مرکز استان بود اما امروز با همکاری فرمانداران این فعالیت‌ها در 29 شهرستان فارس، انجام می‌شود.

ابراهیمی با تاکید براینکه اگر خانواده‌ها در خصوص اعتیاد و مبارزه با موادمخدر آگاه و حساس شوند، بیش از 60 درصد راه مبارزه را طی کرده‌ایم، می‌افزاید: یکی از اصول مهم در مبارزه با اعتیاد و موادمخدر، معنویت در خانواده است؛ اگر سطح توجه به معنویت و باورهای دینی در خانواده بالا باشد، اعضای این خانواده بسیار کمتر از دیگر خانواده‌ها به سمت اعتیاد و مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

او البته در خصوص رصد باشگاه‌های ورزشی به عنوان یکی از کانون‌های خطر در بروز و شیوع مصرف مواد مخدر خصوصا مواد صنعتی، اعتقاد دارد که باید از اداره کل ورزش و جوانان مطالبه‌گری کرد تا رصد و پایش‌ها هدف‌مند و مستمر باشد.

ابراهیمی اما در مورد آرایشگاه‌های زنانه، معتقد است که در فارس اقدامات خوبی در آموزش، اطلاع‌رسانی و پایش مستمر انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس آمار معتادان این استان را 220 هزار نفر عنوان کرده و می‌گوید: براساس پایش‌ها حدود 3 هزار نفر از این معتادان متجاهر هستند؛ متاسفانه اعتیاد در بسیاری موارد از دید جامعه و حتی اعضای خانواده و نزدیکان فرد معتاد پنهان می‌ماند، اگرچه این پنهانکاری، برای مدت طولانی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ابراهیمی‌ می‌گوید: فارس در راه‌اندای مرکز ماده 16 موفق عمل کرده و اکنون مدیریت این مرکز که با همکاری شورای شهر و شهرداری شیراز احداث شد، به بهزیستی واگذار شده است؛ بهزیستی نیز در چارچوب قانون کار را به بخش خصوصی محل کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه قرار است ماهیانه 240 معتاد در مرکز ماده 16 تحت درمان و مراقبت قرار گیرند، می‌گوید: هزینه‌های مراکز ماده 16 را این شورا تامین کرده و به ازای هر معتاد روزانه 14 هزار تومان سرانه پرداخت می‌کند.

ابراهیمی در عین‌حال تاکید دارد که خروج معتادان پاک شده از مرکز ماده 16 تازه ابتدای راه محسوب می‌شود؛ اگر زمینه اشتغال مناسب و پذیرش اجتماعی برای فردی که از دام اعتیاد رها شده، وجود نداشته باشد، بازگشت فرد به اعتیاد قطعی است!

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس هم معتقد است که بخش مهمی از کار درمان معتادان، بعد از طی دوران سم‌زدایی شروع شده و مربوط به اقدامات روانشناسانه، اشتغال و .... است؛ موضوعی که هنوز به شکل هدف‌مند و فراگیر دنبال نمی‌شود.

  معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس هفته‌ی گذشته اعلام کرده بود که با راه‌اندازی خانه‌های بین‌راهی، بهزیستی در مسیر درمان معتادانی که از مرکز ماده 16 ترخیص می‌شوند، برنامه دارد.

عرب عنوان کرده بود که خانه‌های بین راهی، اصطلاحی است که برای مراکزی با گنجایش 15 تا 20 معتاد ترخیصی مرکز ماده 16 ایجاد شده و اهدافی نظیر ارائه مشاوره، کمک به مهارت‌افزایی، زمینه‌سازی برای اشتغال و ... را دنبال می‌کند.

ایسنا

نظرات بینندگان