کد خبر: ۱۱۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

تپه 7 هزار ساله شیراز صاحب بازارچه صنایع دستی و موزه می شود

رئیس دانشگاه هنر شیراز از تهیه طرح مطالعات باستان شناسی و گردشگری دهکده پیش از تاریخ شیراز خبر داد و گفت: با تهیه این طرح، تپه هفت هزارساله پوستچی به یک سایت موزه تخصصی همچنین کارگاه باستان شناسی تبدیل خواهد شد.
به گزارش شیرازه، تپه پوستچي يكي از محوطه هاي باستاني فارس است كه طي دو فصل كاوش كه در اين محوطه در دوسال اخير انجام شد، آثار فرهنگي و تاريخي متعددي كشف گرديد كه قدمت شهر شيراز را به هفت هزار سال قبل نسبت مي داد. اين تپه باستاني در بولوار رحمت شيراز قرار گرفته و آن طور كه دكتر عليرضا عسكري به خبرنگار ما گفت؛ قرار است اين محوطه به سايت موزه و محلي براي حضور گردشگران داخلي و خارجي تبديل گردد.

رئيس دانشگاه هنر شيراز اضافه كرد: با تهيه اين طرح بي شك اتفاقات خوبي در محوطه باستاني پوستچي خواهد افتاد و اميدواريم با حمايت مسئولين شهري، اين محوطه هرچه سريع تر سروسامان گيرد.
وی همچنین تاکید کرد: تپه پوستچي تنها دهكده باقي مانده از 7 هزار سال قبل در دشت های مرودشت و شيراز است و يافته هاي باستان شناسي پيش از تاريخ به دست آمده از این محوطه نشان می دهد که فارس مي تواند منشاء فرهنگي براي خليج فارس و كشورهاي عربي باشد.

به گفته عسكري اين محوطه از نظر معماري، تجارت و بافندگي از اهميت خاص و ويژه اي بهره مند است و در واقع نشان مي دهد كه شيراز در 7 هزار سال قبل چگونه شكل گرفته است.

وي با تاكيد بر اينكه تپه پوستچي تنها محوطه باستاني و پيشرفته تاريخي شهر شيراز است، افزود: اين محوطه يك سرمايه علمي و هويتي است و بايد حفاظت و مراقبت شود.

اين دکترای باستان شناس اضافه کرد: تپه پوستچي در واقع پيشينه مناسبي براي شهر شيراز است به طوري كه بشر 7 هزار سال قبل نخستين بار يكجانشيني را در اين منطقه (دشت شيراز) تجربه مي كند.
عسكري درپايان با اشاره به اينكه محوطه تپه پوستچي 4 هكتار است، گفت: يكي از عمده ترين مسايل درخصوص اين منطقه، تملك تپه است كه اميدواريم هرچه سريع تر اين مشكل حل شود.

در ادامه اين گفت وگو، حسين علي عرب سرپرست تيم كاوش تپه پوستچي و عضو هيات علمي دانشگاه هنر شيراز نيز به خبرنگار ما گفت: راه اندازي كارگاه هاي باستان شناسي و مطالعاتي، ايجاد بازارچه هاي صنايع دستي و موزه تخصصي، همچنين كارگاه مرمت و حفاظت آثار در طرح جامع مطالعات باستان شناسي و گردشگري دهكده پيش از تاريخ شيراز (تپه پوستچي) آماده است و اميدواريم هرچه سريع تر اين طرح اجرا گردد.
وي به جلسات متعددي كه در شوراي شهر شيراز درخصوص نحوه اجراي اين طرح برگزار شد، اشاره كرد و افزود: خوشبختانه اعضاي شوراي شهر به ويژه كميسيون گردشگري شورا نسبت به تهيه و اجراي اين طرح رضايت كامل دارند و اميدواريم با حمايت شوراي شهر و شهرداري شيراز، شاهد تبديل تپه پوستچي به يك دهكده گردشگري و مطالعاتي باشيم.
عرب با بيان اينكه در حال حاضر 2 فصل كاوش در محوطه انجام شده است، گفت: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، فروردين و ارديبهشت ماه سال آينده، سومين فصل كاوش محوطه آغاز خواهد شد كه در اين فصل، ترانش هاي جديد با عمق بيشتر ايجاد خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه هنر شيراز اضافه كرد: طبق بررسي هاي صورت گرفته، به عمق 8 متر اين محوطه لايه هاي فرهنگي متعددي وجود دارد كه اميدواريم با كاوشهاي باستان شناسي بتوانيم اطلاعات بيشتري از اين محوطه پيش از تاريخ و مردم ساكن منطقه كسب نماييم.
وي گفت: عمق ترانشه هاي دومین فصل كاوش، يك تا 6 متر بود كه با توجه به شواهد و كشفيات موجود به نظر مي رسد تا عمق 7 يا 8 متر نيز آثار فرهنگي وجود داشته باشد.گفتنی است در حال حاضر قسمت هاي كاوش شده تپه پوستچي براي حفاظت بيشتر زير خاك مدفون شده است.
بنا بر این گزارش در دو فصل کاوش این محوطه باستانی ابزارهاي سنگي، قطعات زيادي از سفال هاي شكسته، سردوك هاي نخريسي و نقوش چليپايي (صليبي) در سنگ و استخوان فك صورت اسب همچنین مهرههاي صدفي، تكه ها و اسكلت استخوان، مهره هايي از عقيق، فيروزه و لاجورد و تكههاي شكسته شده سفال با نقوش هندي كشف شد و این كشفيات نشان داد كه در تپه پوستچي افرادي زندگي مي كردند كه نخبه ، فرهيخته و هنرمند بوده و با ديگر تمدن ها ارتباط داشتند. اين محوطه تاريخي در واقع تنها دهكده باقي مانده با قدمت 7 هزار سال در ايران است كه نشان مي دهد ساكنين از حالت غارنشيني و پناهگاهي به يكجانشيني روي آورده اند.
از ويژگي هاي اين تپه، وجود ديوارهاي چينه اي (خشت خام) به عرض 5 متر و همچنين سكوهاي خشتي مي باشد كه حكايت از بافت روستايي و زندگي در اين محوطه پيش از تاريخ يعني زماني كه هنوز فلز اختراع نشده بود ،دارد.
منبع: خبرجنوب
نظرات بینندگان