کد خبر: ۱۱۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

پاداش‌های بیجای دولت به دشمنی‌های دامنه‌دار فرانسه/ تحرک ضدایرانی در پارلمان انگلیس

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

********

کیهان


16 فرصت‌طلبی که حافظه مردم را حافظه ماهی فرض کرده‌اند!
یک همکار نشریات زنجیره‌ای تصریح کرد اصلاح‌طلبان صادرکننده بیانیه حمایت از اعتراض، حافظه مردم را به اندازه حافظه ماهی کوتاه فرض کرده‌اند.
نادر فتوره‌چی که با نشریاتی مانند شرق، بهار، آفتاب امروز، سرمایه، دوران امروز و صبح امروز همکاری داشته، درباره بیانیه 16 مدعی اصلاح‌طلبی نوشت: اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند مسئله فقط آبروریزی است و باید یک جوری آبروی ریخته را بازگردانند. آنها متوجه «تغییر دیسکورسیو» وضعیت نیستند. نه عزیزان، اصلاحات مرد. این مرگ نتیجه مواضع شما نبود، مواضع شما نتیجه شنیدن خبر مرگ بود.
وی در توئیتر می‌افزاید: دست‌کم سه تن از افرادی که بیانیه «16 اصلاح‌طلب» را امضا و خواستار آزادی دانشجویان و مردم عادی شده‌اند، 72 ساعت قبل خواستار «جمع کردن آنها به هر ترتیب» بودند و آنها را «کرکس»، «فرصت‌طلب»، «آشوبگر» و... نامیدند. بله، حافظه تاریخی ما کوتاه است، اما نه دیگر 72 ساعت!
فکر می‌کنم اینها بیش از آموزش سیاسی، نیاز به آموزش زیست‌شناسی دارند تا فرق انسان و ماهی را تشخیص بدهند. بله حافظه تاریخی ما کوتاه‌مدت است اما نه دیگر 72 ساعت!
اشاره فتوره‌چی به نامه‌ای با امضای جلایی‌پور، رمضان‌زاده، امین‌زاده، حجاریان، رضا خاتمی، صفایی فراهانی، عبدی، عرب سرخی، میردامادی، تاج‌زاده، آرمین، نعیمی‌پور و...) است که ضمن آن مدعی به رسمیت شناختن اعتراض مردم شده و اعتراض مردم را سیاسی و نه اقتصادی خوانده بودند.

بی‌خیال مطالبات مردم فتنه و آشوب را عشق است
محافل رسانه‌ای، نامه 16 تن از فتنه‌گران مدعی اصلاح‌طلبی درباره اغتشاش را فرصت‌طلبی و دادن آدرس غلط به مسئولان درباره مشکلات مردم ارزیابی کردند.
روزنامه فرهیختگان در این باره نوشت، بیانیه 16 اصلاح‌طلب، به حاشیه کشاندن مشکلات اقتصادی مردم و دادن آدرس غلط است. در زمانی که همه می‌دانند فشارهای اقتصادی گلوی مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد را می‌فشارد، تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که در پنج سال گذشته به‌ویژه در دو انتخابات ریاست‌جمهوری میاندار حمایت از حسن روحانی و ایده او برای اداره کشور بودند، با صدور بیانیه‌ای با به حاشیه کشاندن اعتراضات اقتصادی مردم گفتند که این امر ریشه‌های سیاسی داشته و نیاز به اصلاحات سیاسی در کشور وجود دارد.
این تلاش که بیشتر به یک بازی سیاسی نزدیک است تا حرف زدن از درد مردم، این روزها در مقابل اظهارنظرهای منصفانه افراد حاضر در هر دو جناح سیاسی کشور قرار دارد. در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بعد از اعتراضاتی که به اغتشاشات تبدیل شد، هستند افرادی که تلاش کردند با محکوم کردن اغتشاشات مطالبات اقتصادی مردم را به رسمیت بشناسند و از سیاسی کردن آن پرهیز کنند.
روزنامه صبح نو نیز نوشت: 16 اصلاح‌طلب به تازگی درباره حوادث اخیر تهران و سایر شهرستان‌ها نامه‌ای به قول خود به ارائه راهکار اتفاقات پیش آمده پرداختند اما گویا به جای پیشنهادی برای باز کردن گره از مشکلات مردم، به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند و بدون آنکه به مطالبات اقتصادی مردم توجهی داشته باشند با متهم کردن نظام و ساختارهای آن برخی از مطالبات خود را به‌نام مردم مطرح کرده‌اند.
امضا کنندگان این نامه مدعی شده‌اند که نگارش این نامه به دلیل اعتراضات مردم در چند شهر کشور نسبت به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور بوده! اما سؤال اینجاست مطالبات سیاسی آیا درخواست مردم بوده یا درخواست این طیف سیاسی؟ گویا این چهره‌ها شعارهای به گفته آنان معترضان را نشنیده‌اند که حتی یک شعار حمایتی از این طیف سیاسی را نیز نداشته‌اند و تمامی شعارهای آنان به‌خصوص در تجمع مسالمت‌آمیز مردم مشهد شعارهای اقتصادی و اعتراض به گرانی بوده است!
خوب است 16 اصلاح‌طلب پاسخگوی اعمال خود در فتنه 88 باشند و فرقی بین حق اعتراض و آشوب قائل شوند، افرادی که با شکست حرمت ایام عزاداری سالار شهیدان و پاره کردن تمثال امام خمینی (ره) وقاحت را تمام کردند. حال این افراد در بیانیه خود خواهان به رسمیت شناختن حق قانونی اعتراض شده و مدعی شدند این اعتراضات و تداوم خشونت‌آمیز آن، چیزی نیست جز بازتاب فقدان یا ضعف نهادهای حل و فصل اختلافات و تعارض‌های اجتماعی.
باید اصلاح‌طلبان به برخی از دوستان خود توصیه کنند که آشوبگران هیچ نسبتی با تجمعات اعتراض‌آمیز مردم درخصوص معیشت و رسیدگی به وضعیت مؤسسات مالی و فساد اقتصادی ندارند و در حقیقت پیاده نظام دشمنان مردم ایران در خیابان‌ها هستند.

نسبت اصلاح‌طلبان با اغتشاشگران از انکار و محکومیت تا حمایت
درحالی‌که برخی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی از آشوبگران به اسم اعتراض مدنی حمایت می‌کنند، معاون اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور گفت: جریان اصلاحات هیچ نسبتی با جریان‌سازان اعتراضی اخیر ندارد.
معصومه ابتکار به خبر آنلاین گفت: این از ابعاد مثبت جریان اعتراضی خشونت‌طلب است که به طور کامل خودش را از جریان اصلاحات جدا کرد و از اصلاح‌طلبان تبری جست. وی افزود: هیچ‌گونه ارتباط و سنخیتی بین جریان اعتراضی خشونت‌طلب با جریان اصلاح‌طلبی و جریانات همراه مردم نیست، این مسئله در شعارهایی هم که سر داده شد، کاملا مشهود و مشخص بود. جریان اعتراضی نه تنها جریان اصلاحات را رد کرد بلکه به شدت در مقام تخریب جریان اصلاحات برآمد بنابراین تمایز کاملی بین این دو وجود دارد. معاونان رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه جریان اعتراضی و سرخط‌هایش نباید هیچ انتظاری از جریان اصلاحات و مردم داشته باشد، ادامه داد: راه عموم مردم از اغتشاشگران، تحریک‌کنندگان و اغواگران جدا است، عامه مردم این را می‌دانند که جریان اصلاحات همواره از نقد حمایت کرده، همواره بر طرح مشکلات و تلاش جهت رفع معضلات و کاستی‌ها و رسیدگی به مسائل جامعه مخصوصا جوانان تاکید داشته و کنار ملت ایران بوده است.
این سخنان درحالی است که برخی اعضای فراکسیون امید نظیر محمدرضا عارف و شماری دیگر از نمایندگان لیست امید در مجلس با واگذاشتن دوساله مشکلات معیشتی مردم و عمل کردن در حد وکیل‌الدوله‌های منفعل، موجب تشدید ناکارآمدی برخی دستگاه‌های اجرایی شدند اما طی روزهای اخیر، ضمن حمایت از آشوبگران بازداشتی، مدعی پیگیری آزادی آنها شده‌اند. فراکسیون امید حتی کمیته‌ای نیز برای پیگیری وضعیت افراد بازداشتی تشکیل داده و این درحالی است که همین فراکسیون کمترین اعتنایی به مشکلات مالباختگان برخی صندوق‌ها، تعطیلی کارخانه‌ها، غارت 15 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان توسط برخی مدعیان اصلاح‌طلبی و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نداشته است.
پیشینیان این نمایندگان در مجلس ششم نیز رفتار تندروانه و سیاسی و ضدمردمی مشابهی داشتند چنانکه اعتراضات اقتصادی مردم را بسیج لشکر قابلمه به دست در جناح رقیب می‌خواندند.

غرب با دامن زدن به بی‌ثباتی می‌خواهد رشد نفوذ ایران را متوقف کند
یک شبکه تلویزیونی فرانسه تصریح کرد غرب از افزایش نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا نگران است و به همین دلیل مایل به بی‌ثبات کردن ایران از داخل می‌باشد.
شبکه تلویزیونی فرانس 2 در گزارشی به بهانه اغتشاش اخیر در ایران گفت: ‌ایران به استاد نقش‌آفرینی در منطقه و پیروزی در منازعات مهم عراق و سوریه و یمن و لبنان تبدیل شده است. این نفوذ فزاینده غرب را نگران کرده است.
فرانسه از واژه «تلاش‌های سلطه‌جویانه» ایران استفاده و آمریکا نیز از دولت جمهوری اسلامی به عنوان دولتی تروریستی یاد می‌کند که باید به آن حمله کرد. دونالد ترامپ از معترضان در ایران حمایت کرد اما متاسفانه او اطلاعات خوبی درباره ایران ندارد. چیزی که می‌تواند بار دیگر مردم ایران را پشت حکومت حفظ کند، به طور قطع این احساس است که اغتشاشات هفته گذشته از خارج کشور سرچشمه می‌گیرند، در این شرایط واکنش ملی‌گرایانه مردم شدت می‌یابد.
این شبکه فرانسوی در عین حال تصریح کرد: مردم، می‌گویند روحانی که چند ماه پیش در ریاست جمهوری ابقا شد، به وعده‌های اقتصادی‌اش جامه عمل نپوشانده است، تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای به صورت جزئی برداشته شد اما آمریکا همچنان برخلاف توافق، مانع‌تراشی می‌کند.

ژاپن شانس آورده که روشنفکرانی مثل شما ندارد آقای سریع‌القلم
یک حامی پشیمان برجام به بررسی این سؤال پرداخت که «ژاپن چگونه مدرن شد و ما نشدیم؟»
به نوشته روزنامه آفتاب یزد، محمود سریع‌القلم در نشستی با موضوع مدیریت گفته است: عدم دستیابی ما به توسعه‌یافتگی عموما به نارسایی‌های فرهنگی جامعه برمی‌گردد. این نارسایی‌ها موجب می‌شود که نتوانیم تصمیم‌سازی‌های منطقی، علمی، جامع و رو به آینده انجام دهیم.
وی می‌افزاید: به اعتقاد من آفات فرهنگی و ساختاری اجازه نمی‌دهند ما تصمیم منطقی بگیریم. ما تعدادی مشکلات فرهنگی داریم که زیر 5 سال قابل اصلاح است البته اگر آنها را مشکل بدانیم. اولین مشکل این است که شخصیت ما به شدت قضاوتی است. یعنی یک نفر را 10 دقیقه می‌بینیم و دو ساعت درباره او صحبت می‌کنیم یا پاراگراف درباره یک کشور می‌خوانیم و درباره تمام مسائل آن کشور قضاوت می‌کنیم. چقدر مقدس است که افراد در روز 20 دفعه بگویند نمی‌دانم و اطلاعات کافی ندارم و باید بپرسم و بعد به شما بگویم.
سریع‌القلم ادامه می‌دهد: فرد ایرانی یک تمایل قوی دارد که خود را مرکز ثقل جهان بداند. همه‌چیز از من شروع می‌شود این طرز تفکر اجازه همکاری با دیگران یا یادگیری نمی‌دهد.
این سخنان در حالی است که سریع‌القلم در اوج ترویج خوش‌گمانی به آمریکا و بزک آن از سوی شبه روشنفکران، از توافق با آمریکا دفاع می‌کرد. او با تخطئه پوپولیسم اظهار نظر مردم درباره انرژی هسته‌ای که آنها را لبوفروش و راننده تاکسی خطاب می‌کرد گفته بود: «تربیت عقلی در خانواده و مدرسه بسیار ضعیف است. در نتیجه ما احساسی، غریزی و پوپولیستی تربیت می‌شویم. صدا و سیمای ما هم متاسفانه به این جریان کمک می‌کند. از یک لبوفروش یا راننده تاکسی که تمام روز را سرگرم حل مشکلات معیشتی‌اش است، درباره جریان هسته‌ای نظرخواهی می‌کند. بنابراین صدا و سیما اصالتا یک نهاد پوپولیستی است و به جلوگیری از رشد عقلی و استدلالی جامعه کمک می‌کند.»
 اما در ایام «نه‌ کدخدا» به « اعتماد» تیم‌مذاکره کننده هسته‌ای دولت و کنار رفتن پرده‌های خوش‌بینی، سریع‌القلم نیز به جرگه منتقدان پیوسته و در جریان پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت گفت: مذاکرات برجام بر اساس دانش بین‌المللی نبود، چرا که این مذاکرات دچار هیجان و احساس بود و باید مطالعات بیشتری صورت می‌پذیرفت.
 سریع‌القلم در این نشست افزود: باید در جریان تصمیم‌سازی دید که آیا از همه نهادها و افرادی که دارای دیدگاه هستند، استفاده شده است یا خیر و اگر دستگاه دیپلماسی ما در رابطه با موضوع برجام مشاور بین‌المللی می‌گرفت و متن مذاکرات 22 جلدی آمریکا و چین را مطالعه می‌کرد که چه مواردی در سال‌های 70 تا 78 بین آمریکا و چین اتفاق افتاده است و چگونه مذاکرات را پیش بردند، قطعاً موفقیت بیشتری با دریافت امتیازات حاصل می‌شد.
با این اوصاف باید در پاسخ تیتر سؤالی روزنامه آفتاب یزد مبنی بر اینکه  ژاپن چگونه مدرن شد، باید نوشت: چون ژاپن شبه‌روشنفکران پرادعا اما کم‌سواد نظیر سریع‌القلم نداشت.

پاداش‌های بیجای دولت به دشمنی‌های دامنه‌دار فرانسه
مدارای غلط دولت با رژیم فرانسه و عملکردهای خصمانه‌اش، این رژیم را گستاخ کرده است.
روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: «مقامات فرانسوی به دقت وضعیت ایران را دنبال می‌کنند. حق اعتراض آزادانه یک حق اساسی است، همین‌طور آزادی انتقال اطلاعات...  دولت فرانسه نگرانی خود را از آمار بالای قربانیان و بازداشت‌شدگان ابراز می‌کند. در هفته‌های آینده، احترام به حقوق بشر، در مرکز گفت‌وگوهای ما با مقامات ایرانی خواهد بود.» این بخشی از بیانیه دولت فرانسه در واکنش به اغتشاشات برخی از شهرهای ایران است.
برگزاری نشست سازمان منافقین در پاریس یکی از اقدامات ضدایرانی و مداخله‌جویانه فرانسوی‌هاست که‌ «تحریک منافع ایران توسط دولت فرانسه، نقض قوانین حقوق بین‌الملل و رفتار خلاف موازین بین‌الملل این کشور» قلمداد می‌شود، به بیان بهتر بسترسازی مالی، امنیتی و معنوی فرانسه در حمایت از سازمان منافقین برخلاف قوانین مصرح حقوق بین‌الملل است، چرا که تمام دولت‌ها از جمله فرانسه بر پایه اسناد بین‌المللی متعهد به مبارزه با تروریسم هستند و اعمال متخلفانه بین‌المللی دولت‌ها مسئولیت‌زاست و کم توجهی به این تعهدات بین‌المللی عمل متخلفانه بین‌المللی می‌باشد. تمهید مناسب دولت فرانسه برای ادامه فعالیت‌های سازمان منافقین فعل متخلفانه بین‌المللی است و شرکت مقامات رسمی فرانسه در نشست‌ها و همایش‌های این سازمان که تحرکات آن در اغتشاشات اخیر برخی از شهرهای ایران نیز مشهود است بدون تردید برای دولت فرانسه مسئولیت‌آور است، چرا که ماده 2 طرح مسئولیت دولت‌ها اشعار می‌دارد:عـمـل مـتـخـلـفـانـۀ بین المللی یک کشور هنگامی موجود است که رفتار دربرگیرندۀ یک فعل یا ترک فعل: الف) به موجب حقوق بـین‌الملل، قابل انتـساب به کشور باشد؛ و ب) نقض تعهد بین‌المللی کشور را منجر شود.
در حالی بر اساس ماده 2 طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها، دولت فرانسه عمل متخلفانه‌ای صورت داده که در نشست‌هایی که سازمان منافقین با حضور مقامات فرانسوی برگزار کرده، براندازی حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی هدف اصلی بیان شده، این در حالی است که فعالیت گروه تروریستی سازمان منافقین نقض آشکار اصول و مقاصد سازمان ملل متحد و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت داخلی و بین‌المللی است.
فرانسه با احیا، تهییج و تقویت گروه تروریستی منافقین در سال‌های اخیر نقش لیدری را در حوادث اخیر برخی از شهرهای ایران بازی کرده کما اینکه مقامات ارشد این کشور با موضع‌گیری جهت‌دار لزوم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به بهانه حوادث اخیر ایران مورد تأکید قرار دادند.
فرانسه که طی روزهای اخیر از لزوم فشار حقوق بشری به ایران به‌دلیل حوادث برخی از شهرها سخن به میان آورده ،پیش از این نیز همگام با آمریکا و سایر کشورهای اروپایی اهدافی نظیر «افزایش فشار به ایران برای شروع مذاکره در حوزه‌های غیرهسته‌ای‌» و «تکمیل فرایند حقوقی جهت صدور قطعنامه‌های شورای امنیت» را دنبال کرده است.  شبهه سکوت مقامات آمریکا، تشدید مواضع ضد ایرانی مقامات فرانسوی‌، افزایش هم‌افزایی اروپا با شیوخ منطقه‌ای در تخطئه وجهه ایران نمایانگر این مسئله است که «مقابله حقوقی – کیفری» با ایران از آمریکا به فرانسه منتقل شده است.
تصویب قطعنامه ضدایرانی - یمنی پارلمان اروپا که اخیراً رسانه‌ای شد آخرین نمونه اروپا (به ویژه فرانسه) جهت «صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کشورمان‌» است کمااینکه چند روز پیش از صدور این قطعنامه ماکرون در گفت‌وگو با فرانس24 ضمن متهم کردن ایران به رفتارهای خلاف امنیت و ثبات منطقه‌ای خواهان مذاکرات مجدد با کشورمان می‌شود!
آنچه در این میان مهم می‌نماید این مسئله است که به‌رغم آنکه دولت فرانسه منتفع‌ترین کشور از بعد اقتصادی در توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 است اما در 27 ماه بعد از روز امضای برجام با نقش‌پذیری گسترده در ضدیت با جمهوری اسلامی به‌راحتی و بدون مانع توانسته یک تنه مقدمات فشارهای بین‌المللی به ایران را مدیریت کند آنهم در حالی که دولت دوازدهم خود را ملزم به پاسخ‌دهی به این کشور نمی‌داند و موضع نامناسب تدافعی را در مقابل فرانسه اتخاذ کرده که حتی دولت این کشور به صورت یک طرفه سفر وزیر امور خارجه خود به ایران را به تعویق می‌اندازد!

خراسان

هشدار به مدیران اجرایی درباره رعایت حقوق شهروندی
طبق بخشنامه جدید یک مقام مسئول به همه مدیران دستگاه های اجرایی، اعلام شده با توجه به مصوبه 28 اسفندماه سال گذشته دولت مبنی بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی در نظام اداری، در ارزیابی سال 96 کارکنان و دستگاه های دولتی، موضوع "صیانت از حقوق شهروندان" بر اساس نتایج طرح افکارسنجی از عملکرد دستگاه ها محاسبه و اعمال خواهد شد که شامل مواردی چون رفتار محترمانه و اسلامی با مراجعان، پرهیز از اعمال تبعیض، رسیدگی به شکایات و مصونیت از شروط اجحاف آمیز در قراردادها خواهد بود.


دستور فوری دولت برای کمک به تولیدکنندگان در کرمانشاه
بر اساس بخشنامه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به چهار عضو کابینه، مقرر شده، مبلغ 266 میلیارد ریال برای بازسازی واحدهای دام پروری خسارت دیده در حادثه زلزله استان کرمانشاه، مبلغ 47 میلیارد ریال برای جبران بخشی از خسارات ناشی از تلفات تولیدی پرورش دهندگان ماهی و مبلغ 5 میلیارد ریال برای بازسازی مزارع پرورش ماهی خسارت دیده، از محل منابع مالی دولت در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار بگیرد.

ایران

مجلس موافق فیلترینگ تلگرام نیست
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: مجلس موافق ادامه فیلترینگ تلگرام نیست، اما تلگرام باید متعهد شود که به عنوان ابزاری در اختیار دشمنان ملت ایران قرار نمی‌گیرد. به گزارش خانه ملت، بهروز نعمتی افزود: تلگرام باتوجه به ضوابط و مقررات امنیت ملی کشور، باید اقدام جدی‌تری از خود نشان داده و متعهد شود به رفتارهای تروریست مآبانه در این پیام‌رسان خاتمه می‌دهد. وی ادامه داد: دولت بویژه وزارت ارتباطات مکلف است نسبت به رعایت این گونه موارد و همچنین خسارات ناشی از این اقدامات تروریست گونه که به فضای کسب و کار جوانان ما وارد شده است، به صورت جدی اقدام کند. در غیر این صورت مجلس با قدرت به موضوع ورود خواهد کرد. در همین حال پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس نیز با انتشار پستی از ابهام در سرنوشت ۱۵ هزار کسب و کار مجازی با مسدود شدن فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام نوشت و گفت: محدودیت در دسترسی به پیام‌رسان‌ها باید مرتفع شود و استفاده از راهکارهای سلبی در اولویت آخر قرار گیرد.

هشدار آلمان درباره استفاده ابزاری از اعتراض ها در ایران
وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد: از ناآرامی‌های داخلی ایران نباید در عرصه سیاست بین‌الملل استفاده ابزاری شود. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه دویچه وله، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان خواهان گفت‌وگوهای صریح و جدی با جمهوری اسلامی شد و نسبت به استفاده ابزاری از اعتراض‌های خیابانی چند روز گذشته ایران در عرصه سیاست خارجی هشدار داد. گابریل در گفت‌وگویی با نشریه‌ بیلد آم‌زونتاگ درباره رویدادهای اخیر ایران و اعتراض‌های هفته گذشته در این کشور موضعگیری کرد و هشدار داد که از این اعتراض‌ها نباید در عرصه سیاست بین‌الملل استفاده‌ ابزاری شود. وی در ادامه گفت که با ایران باید درباره نفوذ مسأله‌ساز جمهوری اسلامی در منطقه و همچنین برنامه موشکی این کشور صحبت شود.

تحرک ضدایرانی در پارلمان انگلیس
پارلمان انگلیس روز گذشته شاهد دو تحرک مخرب و غیرسازنده علیه ایران بود. نخست آنکه جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس با طرح ادعاهایی علیه کشورمان، خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب شدند. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تلگراف، 30 نفر از مجموع 69 نماینده‌ای که این تقاضا را از «امبر راد» وزیر کشور بریتانیا خواستار شده‌اند، عضو حزب کارگر و به عبارتی اپوزیسیون دولت مستقر انگلیس به شمار می‌روند. آنها همچنین این ادعا را مطرح کرده‌اند که در جریان اعتراض‌های هفته گذشته در تهران سپاه پاسداران معترضان را سرکوب کرده است. کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس نیز در گزارش سالانه خود، ایران را یکی از اولویت‌های ستاد ارتباطات دولتی (ICE، یک سازمان اطلاعاتی در انگلیس) در طرح پوشش اطلاعات انگلیس عنوان و اعلام کرد که پرسنل این سازمان روی موضوع ایران کار می‌کنند. این کمیته در گزارش خود  نوشت: «نگرانی اصلی این آژانس در ارتباط با ایران در حوزه مقابله با اشاعه (هسته‌ای) است. هرچند که بنابر اعلام سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (MI6) پس از توافق هسته‌ای ژوئیه 2015، این نهاد از تمرکز خود روی این مسأله کاسته است.»

تکذیب بازداشت محمود احمدی‌نژاد
وکیل احمدی‌نژاد در واکنش به اخبار منتشر شده درباره بازداشت رئیس دولت‌های نهم و دهم گفت: اخبار را از منابع موثق دنبال کنید. خبر بازداشت احمدی‌نژاد صحت ندارد. سیدعادل حیدری در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به خبر بازداشت محمود احمدی‌نژاد پس از سفر بوشهر گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده است و این خبر صحت ندارد.

آرمان

دستور تلفنی جهانگیری به ‌دو استاندار

معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت تسریع در امر بازسازی مناطق زلزله‌ و تامین نیازهای زلزله‌زدگان تاکید کرد. اسحاق جهانگیری در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه و کرمان، ضمن دریافت گزارشی از آخرین وضعیت رسیدگی به مناطق زلزله‌زده و میزان پیشرفت برنامه اسکان زلزله‌زدگان، بر ضرورت تسریع در امر بازسازی این مناطق و تامین نیازهای زلزله‌زدگان تاکید کرد. وی همچنین خواستار به‌کارگیری همه امکانات و ظرفیت‌های استان برای بازسازی مناطق و ساماندهی هرچه سریع‌تر مناطق آسیب دیده شد.

هر مقامی خطا کرد، محاکمه شود

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس ضمن اظهار نظر درباره پرونده دو مداح مشهور گفت: چه اشکالی دارد که کسی در هر مقام و مسئولیتی، دختر یا پسر هر آدم بزرگی خطایی کرد، بیاید و محاکمه شود. چرا لاپوشانی ‌کنیم. غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن آبادی در مورد اینکه آیا درمورد دو مداح دستگیر شده خبر جدیدی دارد یا خیر گفت: آن دو مداح، یا هر مداح، یا هر فرمانده سپاهی، یا هرکس دیگری که دچار تخلف می‌شد، چه خوب بود که این را مخفی‌اش نمی‌کردیم. به خدا هیچ ضرری نیست؛ نشان می‎داد که ما مردم را محرم می‌دانیم نه نامحرم. مردم را محرم بدانیم. اصلا رمز موفقیت ما سال ۵۷ و هشت سال دفاع مقدس، محرم دانستن مردم بود. او در ادامه افزود: چه اشکالی دارد که کسی در هر مقام و مسئولیتی، دختر یا پسر هر آدم بزرگی، خطایی کرد بیاید و محاکمه شود. چرا لاپوشانی ‌کنیم. اشکالش در چیست؟ مردم این‌جور اعتمادشان بیشتر می‌شود. اگر ما بیاییم و لاپوشانی کنیم، پرونده‌اش را ببندیم، بزن و بگیر کنیم، مردم اعتمادشان کم می‌شود.

تکلیف بدهی‌های افراد به دولت

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گفت: در جلسه این کمیسیون، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی افراد به دولت و مطالبات از دولت در سال آینده تهاتر می‌شود. علی اصغر یوسف‌نژاد افزود: براساس این مصوبه، 110 هزار میلیارد تومان بدهی افراد به دولت و مطالبات از دولت در سال آینده تهاتر می شود و این امر با عنوان بدهی های دولت به بانک مرکزی در سرفصل خاصی ثبت و درج می شود بدون اینکه تغییر پولی ایجاد کند.وی اضافه کرد: این امر کمکی به بانک‌ها خواهد شد تا بدهی آنها به بانک مرکزی کمتر شود و همچنین بدهی های بخش خصوصی نیز تعیین تکلیف خواهد شد. وی از مصوبه این کمیسیون درخصوص موافقت با پیشنهاد دولت برای اختصاص 37 هزار میلیارد تومان به عنوان منبع از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

تعیین کمیته برای سپرده‌گذاران

معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: برای حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی فاقد مجوز یا مجاز غیر منضبط، نیاز به همکاری سه قوه است.حسینعلی امیری درمورد آخرین وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری گفت: بخشی از این موضوع قضائی شده است و در اختیار قوه قضائیه است و نیاز به پیگیری قضائی دارد. از زمانی که رؤسای سه قوه منتخبانی را معرفی و به عنوان کمیته منتخب شروع به کار کردند حل مشکل این افراد بسیار بهتر شده است. معاون رئیس جمهور در امور مجلس خاطرنشان کرد: دولت 11 هزار میلیارد برای کمک به حل مشکل سپرده‌گذاران پرداخت کرده است و 98 درصد مشکل آنها نیز حل شده است. امیری درمورد اعضای کمیته منتخب رسیدگی به مشکل سپرده‌گذاران نیز بیان داشت: از طرف دولت آقای نهاوندیان، از طرف مجلس آقای پزشکیان و از طرف قوه قضائیه نیز حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای انتخاب شده‌اند.

درخواست تروریستی اعلام کردن سپاه

جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس با طرح ادعاهایی علیه کشورمان خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب شدند. روزنامه تلگراف نوشت، ده‌ها عضو پارلمان انگلیس از امبر راد وزیر کشور بریتانیا خواستند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تروریستی اعلام و مقامات این کشور را تحریم کند. 69 نماینده از این درخواست حمایت کرده‌اند که 30 نفر از آنها عضو حزب کارگر، یعنی اپوزیسیون انگلیس به شمار می‌آیند. نمایندگان انگلیس پس از آن این درخواست را مطرح کردند که مدعی شدند سپاه پاسداران در جریان اعتراض‌های هفته گذشته در تهران معترضان را سرکوب کرده است.

نامه روحانی به 3 وزارتخانه

رئیس جمهور در نامه‌ای به سه وزارتخانه، دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا به سه وزارتخانه ابلاغ کرد. بر این اساس، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون الحاق یک تبصره به ماده (۱) قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» جهت اجرا به وزارت امور خارجه و «قانون الحاق دو تبصره به ماده (۶۱۷) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم ـ تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)» جهت اجرا به وزارتخانه‌های دادگستری و کشور ابلاغ شد.

اجازه ارسال سلاح نمی‌دهیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ژنرال ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان که به ایران سفر کرده است، دیدار و پیرامون همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین دو کشور گفت‌وگو کرد. علی شمخانی با تأکید بر همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با سیاست‌های اختلاف‌افکنانه آمریکا گفت: اجازه نخواهیم داد برخی کشورها با ارسال سلاح و اجاره تروریست برای ایجاد ناامنی در مرزها، روابط ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار دهند. شمخانی با اشاره به روابط تاریخی و تمدنی و همچنین اشتراکات فراوان فرهنگی و مذهبی بین دو کشور بر اهمیت گسترش مناسبات و همکاری‌ها دوجانبه در زمینه‌های مختلف و به ویژه مقابله با تهدیدات مشترک تاکید کرد.

امکان ارسال موشک از ایران به یمن وجود ندارد

فرمانده کل سپاه گفت: موشک‌های شلیک شده به سوی عربستان یمنی هستند که بازسازی شده و برد آنها افزایش یافته است. سرلشکر محمدعلی جعفری در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی و سعودی درباره دخالت ایران در یمن و ارسال موشک به این کشور، اظهار کرد: آمریکایی‌ها و حکام دست‌نشانده آنها تاکنون دروغ‌های زیادی را علیه جمهوری اسلامی مطرح کردند و به ایران تهمت‌های زیادی زدند. فرمانده کل سپاه ادامه داد: چگونه می‌شود به کشوری که در محاصره کامل قرار دارد و حتی امکان ارسال کمک‌های دارویی و غذایی وجود ندارد، سلاح آن هم موشک ارسال کرد؟ وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه امکان انتقال موشک به یمن را نداشته و مقامات آمریکایی نیز می‌دانند که موشک‌های شلیک شده یمنی هستند که بازسازی شده و برد آنها افزایش یافته است.

اعلام مخالفت با حذف یارانه ۳۵ میلیون نفر

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون با حذف یارانه ۳۵ میلیون نفر و افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف است. حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: فراکسیون ولایی مجلس پس از بحث و بررسی در مورد بودجه سال ۹۷ جمع بندی این فراکسیون در رابطه دو موضوع هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام کرد. وی اظهارکرد: براین اساس فراکسیون نمایندگان ولایی با حذف یارانه ۳۵ میلیون نفر در شرایط فعلی کشور مخالف است و اعتقاد دارد باید یارانه افرادی که اثبات شود وضع مالی مناسب دارند، حذف شود و اینکه باید اثبات شود کسی وضعیت مالی خوبی ندارد تا به او یارانه داده شود را متناسب با شأن مردم نمی‌دانیم.

نظرات بینندگان