کد خبر: ۱۱۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۶
کتاب «آتش‌ و‌ خشم» در کاخ سفید؛

شمه‌ای از افشاگری‌هایی که خشم ترامپ را برانگیخته است

نویسنده کتاب «آتش‌ و خشم درون کاخ سفید ترامپ» در کتاب خود از مشارکت ترامپ و دامادش در کودتا علیه ولی‌عهد سابق عربستان، موافقت واشنگتن با تنبیه دوحه از سوی ریاض و جلوگیری از تشکیل دولت فلسطین نوشته است.
شمه‌ای از افشاگری‌هایی که خشم ترامپ را برانگیخته است

به گزارش شیرازه،هنوز بیش از یک هفته از انتشار کتاب «آتش‌ و خشم درون کاخ سفید ترامپ» نوشته «مایکل وُلف»، روزنامه‌ نگار آمریکایی نمی‌گذرد؛ کتابی که حواشی و رازهای یک سال از دوران تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا از سوی دونالد ترامپ را برملا می‌کند.

در اهمیت و جنجال برانگیز بودن کتاب همین کفایت می‌کند که دونالد ترامپ به همراه تیم خود هرچه توان داشت صورت داد تا از چاپ و انتشار آن جلوگیری کند.

رئیس جمهوری آمریکا حتی بعد از چاپ این کتاب دست از تلاش‌های خود برای تخریب نویسنده این کتاب بر نداشت و در سلسله توییت‌هایی وی را «دروغگو» و «بازنده محض» خواند و در مورد «استیو بَنِن»، مشاور سابق خود که اسرار پشت پرده وی را فاش کرده است، نوشت که وی بعد از آنکه از کار برکنار شد، «عقل» خودش را از دست داده است.

اما چه چیزی در این کتاب آمده است که موجب خشم و حمله رئیس جمهوری آمریکا به نویسنده این کتاب و مشاور برکناره خودش شده است؟

ولی‌عهد عربستان برای کودتا علیه «بن‌نایف» دست به دامن داماد ترامپ می‌شود

در این کتاب آمده است، «محمد بن سلمان» زمانی که جانشین «محمد بن نایف»، ولی‌عهد عربستان بود، بعد از آنکه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می‌شود با «جرد کوشنر»، داماد وی تماس می‌گیرد و به وی پیشنهاد می‌دهد که حاضر است دست نشانده کوشنر در عربستان باشد.

ولف به نقل از یکی از دوستان کوشنر این تماس تلفنی را این گونه توصیف می‌کند «گویا که در اولین روز مدرسه شبانه‌روزی دوستی پیدا کردم».

نویسنده کتاب می‌گوید بن سلمان همانند واسطه‌ای است که به آمریکا تعهد داده است در پرونده‌های منطقه خاورمیانه راه را برای این کشور کوتاه کند، مشروط بر اینکه در مقابل او نیز چیزی از «عظمت آمریکا» را به دست آورد.

ولف می‌نویسد، روابط کوشنر و بن سلمان نگرانی فزاینده‌ای در تیم سیاست خارجی ترامپ ایجاد می‌کند؛ چرا که از نظر ترامپ، دامادش فریب شخصی «فرصت‌طلب و بی‌تجربه» را خورده است و از سوی دیگر شاید این تیم مجبور شود به محمد بن نایف پیام‌های خطرناکی در آن زمان که ولی‌عهد عربستان بود، ارسال کند.

براساس این کتاب، طرح کوشنر و بن سلمان مستقیم و به گونه‌ای بود که سیاست خارجی آمریکا قبلا با آن مواجه نشده بود و آن اینکه مبتنی بود بر این سیاست که «اگر آنچه را که ما می‌خواهیم به ما بدهی، ما نیز آنچه را که تو به دنبالش هستی، خواهیم داد».

نویسنده کتاب می‌نویسد، بعد از این بود که بن سلمان تضمین‌ها و خبرهای خوشحال‌کننده‌ای به آمریکایی‌ها می‌دهد و برای سفر به آمریکا و دیدار با ترامپ در ماه مارس 2017 دعوت رسمی می‌شود.

بر این اساس، بعد از آن که محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان می‌شود ترامپ به دوستان خود می‌گوید که وی و دامادش کوشنر، اقدام به طراحی کودتایی در عربستان کرده و به تعبیر وی «کسی را که به درد ما می خورد، به رأس قدرت رساندیم».

75 میلیون دلار؛ هزینه شب «رقص شمشیر» ترامپ و موافقت با گوشمالی دادن قطر؛

در بخشی از این کتاب به اولین سفر خارجی ترامپ و ورود وی به عربستان اشاره شده است و تنها مقامات این کشور برای شب‌نشینی «رقص شمشیر» ترامپ 75 میلیون دلار هزینه کردند.

مطابق این کتاب، ترامپ توصیه تیم سیاست خارجی خود در مورد قطر را پشت گوش خود می‌اندازد و با "گوشمالی" دادن قطر از سوی عربستان موافقت می‌کند.

الحاق کرانه باختری به اردن و غزه به مصر و ممانعت از تشکیل دولت فلسطین؛

در جای دیگر از کتاب مذکور به موضوع قدس اشاره شده است و اینکه کوشنر و بن سلمان به ترامپ حیران و سرگردان در سیاست خارجی‌اش این گونه القا کرده‌اند که عربستان و مصر برای دست‌یابی به صلح، فشارهایی علیه فلسطینیان اعمال خواهند کرد.

تحت تأثیر این القائات، ترامپ تقریبا از امکان دست‌یابی به صلح در خاورمیانه مطمئن بود و به اطرافیانش گفته بود «به لطف کوشنر، همه عرب‌ها در کنار ما هستند؛ صلح برقرار شد».

مایکل ولف به نقل از مشاور سابق ترامپ در مورد قدس می نوسد: «از همان روز اول (ریاست جمهوری ترامپ)، ما در حال حرکت به سمت انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت‌المقدس) هستیم. نتانیاهو هم کاملا موافق است و (شلدون) ادلسون (کازینو‌دار میلیاردر حامی اسرائیل در آمریکا) هم همینطور».

استراتژیست ارشد سابق ترامپ همچنین تصریح می‌کند: «بگذارید اردن کرانه باختری را بگیرد و مصر غزه را در اختیار بگیرد. بگذارید آن‌ها به این کار بپردازند یا در تلاش برای این کار غرق شوند».

مایکل ولف در مورد کتاب خود می‌گوید این کتاب حتما برای ادامه حضور ترامپ در کاخ سفید دیواری خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی گفته است «خلاصه کتاب من این است، ترامپ برای تصدی ریاست جمهوری صلاحیت ندارد و این نتیجه‌ای که به صورت گسترده تبدیل به دیگاه عالب در بین مردم آمریکا شده است».

وُلف همچنین اوضاع کاخ سفید را «آشفته» توصیف می‌کند و معاونانش توانایی‌های وی را به باد مسخره می‌گیرند.

نیویورک تایمز دیروز (شنبه) فایل صوتی گفت‌وگوی محرمانه افسر اطلاعاتی مصر با چند خبرنگار و مجری برنامه پربازدید منتشر کرد که در آن، این افسر به آن‌ها می‌گوید به جای محکوم کردن اقدام ترامپ در مورد قدس، افکار عمومی را برای پذیرش این تصمیم و پایتختی رام الله به جای قدس آماده کنند.

درهمین راستا، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت» نیز دیروز نوشت که بعد از تصمیم ترامپ در مورد قدس، عربستان سعودی پیشنهاد داد که به جای قدس، «ابودیس»، شهرکی واقع در شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطین انتخاب شود و مصر نیز پیشنهاد داده است که رام‌الله پایتخت دولت خودگردان قدس باشد.

رئیس جمهوری آمریکا 15 آذر طی سخنرانی خود قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به شهر قدس را صادر کرد.

به رغم آنکه شورای امنیت به درخواست مصر به منظور لغو فرمان ترامپ تشکیل جلسه داد، ولی «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در شورای امنیت آن را وتو کرد.

بعد از این وتو، سازمان همکاری اسلامی به ریاست ترکیه، طرح لغو تصمیم ترامپ را به مجمع عمومی سازمان ملل برد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

منبع: فارس
نظرات بینندگان