کد خبر: ۱۱۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

آماده سازی دروازه قرآن برای عید نوروز

دروازه قرآن از معدود بناهای شیراز است که به عنوان المان فرهنگی دارای اهمیت فراوان بوده و لازم است با نظارت کامل سازمان میراث فرهنگی تا پیش از نوروز مرمت و با نورپردازی و کاشت گیاهان بومی آراسته شود.
به گزارش شیرازه، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در بازدید از پروژه‌های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شیراز از دروازه قرآن نیز بازدید کرده و با توجه به قدمت تاریخی این بنا آن را یک نماد شهری و اثر ملی خوانده است.

وی معتقد است که این بنا باید با نظارت کامل سازمان میراث فرهنگی تا پیش از نوروز مرمت و با نورپردازی و کاشت گیاهان بومی آراسته شود.

 مسوول نظارت معاونت میراث فرهنگی فارس با اشاره به اهمیت بنای تاریخی دوازه قرآن به می‌گوید: این بنا از معدود بناهای شهر است که به عنوان المان فرهنگی اهمیت فراوانی دارد.

صادق زارع ادامه می‌دهد: سیری که تا کنون برای مرمت این بنای اصیل سپری شده کاملاً اصولی بوده و طرح آن زیر نظر میراث فرهنگی مصوب شده است.

وی اضافه می‌کند: پیش از این، شرکت عمران و نوسازی بافت‌های فرسوده که متولی این موضوع است با مشاور قراردادی منعقد کرد و مشاور نیز مطالعات لازم را برای مرمت به انجام رساند.

زارع تصریح می‌کند: البته در خلال این مطالعات و بررسی‌ها، جلسات و کمیته‌هایی برگزار شد و پس از بررسی و رصدهای لازم به تایید میراث فرهنگی نیز رسید.

مسوول نظارت معاونت میراث فرهنگی فارس با اشاره به روند کار بیان می‌کند: سازمان سیما و منظر شهری نیز در این موضوع نقش داشت و جلساتی با میراث فرهنگی با این سازمان و شهرداری منطقه 3 نیز برگزار شد.

یک بررسی چند بعدی

زارع روند مطالعات پیش از مرمت را به 3 بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید: مقاوم‌سازی سازه، مرمت بنا و تاسیسات و نورپردازی بخش‌هایی بود که برای انجام مرمت مورد پیش بینی و مطالعه قرار گرفت.

وی می‌افزاید: با مطالعات ژئوتکنیک انجام شده در پایه‌های دروازه قرآن به دلیل وجود یک خندق قدیمی در ضلع شرقی نشان می‌داد که این قسمت نشست کرده و بستر آن باید مقاوم‌سازی شود که بر اساس طرح مصوب شده پی و بستر این منطقه مقاوم‌سازی شد.

این مقام مسوول اضافه می‌کند: در بحث مرمت نیز کار در حال پیشرفت است و پیش بینی می‌شود که تا پیش از شروع نوروز و ورود گردشگران به اتمام برسد.

تاریخچه مرمت‌ها

مسوول نظارت معاونت میراث فرهنگی فارس با اشاره به تاریخچه مرمت‌های انجام شده در بنای دروازه قرآن اظهار می‌کند: بنا در سال 1327 ساخته شده و در سال 1364 مرمت شد و در سال 1378 سازه فلزی آن مورد استحکام بخشی قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: در طرح مرمتی امسال نیز اتاقک بالای بنا بر اساس طرح توسط پیمانکار در حال مرمت است که مطالعات طرح از سال 95 آغاز شد و پس از تصویب به اجرا درآمد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان