کد خبر: ۱۱۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

رئیس سیا: فقط چند ماه تا حمله هسته‌ای پیونگ‌یانگ به یکی از شهر‌های آمریکا فاصله داریم

مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت آمریکا فقط چند ماه تا حمله هسته‌ای پیونگ‌یانگ به این کشور فاصله دارد.
رئیس سیا: فقط چند ماه تا حمله هسته‌ای پیونگ‌یانگ به یکی از شهر‌های آمریکا فاصله داریم
به گزارش شیرازه،«مایک پمپئو» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز یکشنبه در برنامه «Face the Nation» از شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» درباره تهدیدات پیونگ‌یانگ، اتهامات روسیه درباره مداخله در انتخابات 2018 کنگره آمریکا و ناآرامی‌های ایران اظهار نظر کرد.

کره شمالی

پمپئو گفت باور دارد پیونگ‌یانگ فقط چند ماه تا عبور از آستانه و قرار دادن یکی از شهرهای آمریکا در خطر حمله هسته‌ای فاصله دارد. اما وقتی از او پرسیده شد ممکن است کره شمالی در 3 یا 4 ماه آینده حمله ای را انجام دهد، او نتوانست زمان دقیقی را مشخص کند. او همچنین این ادعا را که دست‌کم گرفتن توانایی هسته‌ای پیونگ‌یانگ از اشتباهات دستگاه اطلاعاتی آمریکا است، رد کرد.

پمپئو در این باره گفت: «ببینید، من هر زمانی که جامعه اطلاعاتی آمریکا مرتکب اشتباهی شده یا چیزی را نادیده گرفته منصفانه آن را اظهار کرده‌ام. این بار اینگونه نیست».

او در ادامه گفت آژانس اطلاعاتی آمریکا در ماه‌های اخیر تلاش کرده به درک بهتری از اقدامات «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، و حلقه افراد نزدیک به او برسد.

پمپئو علاوه بر بیان نظرش درباره توانایی هسته‌ای کره شمالی به ظرفیت‌های عظیم این کشور نیز اشاره کرد و گفت: «ما معتقدیم که ارزیابی خیلی خوبی از توانایی نظامی آنها داریم که یعنی می‌دانیم آن نیروهای عظیم تا چه حد آمادگی دارند».

تنش‌های میان کره شمالی و آمریکا در پی پیشرفت‌های موشکی و آزمایش‌های هسته‌ای پیونگ یانگ که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را نیز در پی داشت، افزایش یافت.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان این دو کشور، کره شمالی در ماه اوت اعلام کرد حمله به جزیره «گوآم» را که در اقیانوس آرام واقع شده و تحت مالکیت آمریکا است، در نظر دارد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در واکنش به این تهدید گفت با «خشم و آتش» به چنین اقدامی پاسخ خواهد داد.

روسیه

مجری شبکه سی‌بی‌اس از پمپئو درباره احتمال مداخله مسکو در انتخابات 2018 کنگره آمریکا سوال پرسید و او در پاسخ مدعی شد: «بله. روسیه این کار را چند دهه است که انجام می‌دهد. پس نگرانی من درباره تلاش‌های روسیه و دیگران ادامه خواهد داشت. ما دشمنان زیادی داریم که قصد تضعیف دموکراسی غرب را دارند. ما در واشنگتن بر مداخله احتمالی روسیه تمرکز کرده‌ایم».

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در نوامبر 2018 برگزار می‌شود که در آن رای‌دهندگان یک‌سوم اعضای مجلس سنا، تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان و فرمانداران 36 ایالت و سه منطقه را انتخاب می‌کنند.

کنگره در حال بررسی احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکاست. اداره فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز تحقیقات مشابهی را انجام می‌دهد. جلسات استماع زیادی در این باره در کنگره برگزار شده اما مقامات آژانس هنوز مدارکی را برای اثبات این اتهامات ارائه نداده‌اند.

روسیه بارها این اتهامات را رد و آنها را «کاملاً بی اساس» توصیف کرده است. مسکو اعلام کرده که هرگز با پویش انتخاباتی ترامپ ارتباطی نداشته است.

ایران

پمپئو  در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی مدعی شد اغتشاشات ایران در پی ناکامی دولت این کشور در عمل به وعده‌هایش درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مسائل اجتماعی و اقتصادی داخلی است.

اتحادیه اروپا، ایران و گروه پنج بعلاوه یک (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) یک توافق هسته‌‌ای را امضا کردند که براساس آن قرار شد تحریم‌های ایران در ازای صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور به طور تدریجی برداشته شوند. ترامپ بارها تهدید کرده این توافق را لغو می‌کند و قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستند تا آن را اصلاح کنند.

نظرات بینندگان