کد خبر: ۱۱۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۶
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در شیراز :

تنها راه کاهش اعتیاد و کنترل آن مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر است

مویدی گفت: بحث اعتیاد و مبارزه با آن به طور کلی حاکمیتی نیست بلکه مردم باید وارد شوند به همین دلیل اجتماعی کردن بحث مقابله با مواد مخدر امروزه به یک برند در جهان تبدیل شده است.
این همایش با 20سال تاخیر برگزار شد/ به تازگی چشم انداز روشنی برای مبارزه با مواد مخدر تدوین کردیمبه گزارش شیرازه، همایش یک روزه صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر سازمان های مردم نهاد منطقه 2 کشور با رویکرد توسعه اشتغال بهبود یافتگان و خانواده های آسیب داده با ظرفیت بخش گردشگری و با حضور استان های فارس، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در شیراز برگزار شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در این همایش منطقه ای اعلام کرد: اعتیاد یک مسئله جهانی است وحقیقتا جهان درحل این مسئله مانده است. در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در مسکو (آذرماه 96) دنیا در مقابل مافیا پرچم تسلیم را بلند کرد.

سردار علی مویدی ابراز داشت: هیچ تهدیدی به اندازه مواد مخدر برای جوامع خطرناک نیست و در آن نشست همه اعلام کردند که برای مقابله با اعتیاد کار وعزم مشترک جهانی لازم است.

مویدی با اشاره به تجربه سی ساله اش در عرصه مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: قبلا نگاه متوازنی دراین حوزه وجود نداشت حتی تا ۵ سال پیش نگاه مشترک در حوزه، درمان وپیگیری امنیتی و قضایی و... وجود نداشت و در حوزه پیشگیری و صیانت نیز به هیچ عنوان حرفی مطرح نبود.اما در آغاز دولت یازدهم یکی از مباحث جدی مقابله با اعتاید و مواد مخدر بوده است

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تصریح کرد یکی از بزرگترین کارهای 5سال اخیر این بود که با دعوت از همه صاحبنظران علوم اجتماعی، درمانی و علوم مقابله ای و امنیتی و انتظامی یک چشم انداز روشنی برای مبارزه با مواد مخدر تدوین شد و بحث شفاف سازی در مسیر مبارزه با مواد مخدر مطرح شد.

وی اذعان داشت: در گذشته حتی تعریف درست از اعتیاد و معتاد هم وجود نداشت اما با این چشم انداز به یک تعریف درست و همه جانبه رسیدیم. همچنین آمار دقیق معتادان به عنوان قشر هدف برنامه ریزی ها یکی از مشکلات اساسی ما در گذشته بود چون نگاه سیاسی وجود داشت آمار درستی ارائه نمی شد به همین دلیل آمار غلط مبنای برنامه ریزی ها قرار می گرفت و مسیر اشتباه به دانشگاه و پژوهش ها می دادیم.

مویدی اظهار داشت: وزیر کشور با بسیج انسان های دانشمند و فرهیخته این تعریف را روشن کرد و سهم هر بخش اعم از خانواده مدرسه گروه های مردمی نیروهای انتظامی و بخش درمانی و...را مشخص کرد تا متناسب با تعریف حرکت کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری یادآور شد: بحث اعتیاد و مبارزه با آن به طور کلی حاکمیتی نیست بلکه مردم باید وارد شوند به همین دلیل اجتماعی کردن بحث مقابله با مواد مخدر امروزه به یک برند در جهان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر وجود سازمان های مردم هست، باید با مردم صادق باشیم و آنها را به میدان بیاوریم تا در حل این معضل یاری رسان ما باشند.

مویدی با بیان اینکه جهان عاری از اعتیاد شعاری بیش نیست افزود: ما اعتقاد داریم تنها راه کاهش اعتیاد و کنترل آن مردمی کردن مبارزه است. در همین زمینه تعداد سازمان های مردم نهاد(سمن ها) و نهادهای شناسنامه دار در کشور طی سه سال گذشته از یک هزار سمن به بیش از 2 هزار و 300 سمن رسید.ه است

سردار مویدی تاکید کرد: امروز نگاه ویژه را برای مبارزه اجتماعی از مهدکودک ها و سنین پایین شروع کردیم و و برای افراد مسن بالای 60 سال هم برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه خانواده های معتادین، افرادی گمنام و مظلوم هستند که حتی نمی توانند درددل خود را به اطرافیان و آشنایان بگویند بزنند، تاکید کرد: هدف ما این است که به جایی برسیم که اگر فرزند خانواده ای دچار اعتیاد شد، آن خانواده نهادهای حاکمیتی و سمن ها را محرم راز خود بداند و سعی کند با ارتباط با ما در رفع مشکل اعتیاد بکوشد.

وی تاکید کرد: صیانت از خانواده آسیب دیده از اعتیاد و آموزش و توانمند سازی مالی این خانواده ها بسیار ضروری است وگرنه این فرد به منجلاب اعتیاد بازگشته و تمام زحمات برای بهبودیافتگان به هدر می رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه درحال حاضر نخستین آسیب اجتماعی موجود در لیست آسیب های اجتماعی کشور، اعتیاد است، افزود: این نشست باید 20 سال پیش برگزار می شد درآن صورت اکنون در بحث مقابله با آسیب های اجتماعی خیلی جلوتر بودیم ووضعیت بهتری در جامعه داشتیم.

برچسب ها: مویدی ، مواد مخدر ، فارس
نظرات بینندگان