کد خبر: ۱۱۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۶

آب پاکی "درودزن" روی دست کشاورزان؛ روستاها خالی از سکنه می‌شود

خشکسالی و عدم پرداخت حقآبه از سد درودزن برای روستاهای بخش کربال و زرقان سبب تعطیلی کشاورزی و تنگی معیشت مردم شده است.

به گزارش شیرازه، حکایت خشکسالی و آثار آن در روستاهای استان فارس شبیه به سریال دنباله‌داری شده که پایان آن روشن نیست، در این میان برخی از بخش‌ها و روستاها آنچنان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند که زندگی مردم فلج شده است. 

رودخانه کر زمانی از رودخانه‌های پر آب استان فارس بوده و سد درودزن بر آن بسته شده و روستاهای بخش زرقان شهرستان شیراز و بخش کربال شهرستان خرامه را سیراب می‌کرده است.

بنا به صحبت‌های مردم این منطقه ابتدا بنا بوده که با ساخت سد درودزن 40 هزار هکتار از زمین‌های روستاهای اطراف رودخانه کر از حقابه سد برخوردار شوند  اما با آغاز خشکسالی‌ها و به گفته بسیاری از اهالی منطقه با احداث سد ملاصدرا و سیوند رودخانه کر به طور کامل خشک شده است و مردم روستاها مجبور به تعطیلی شغل آبا و اجدادی‌شان شدند. 

کشاورزانی که زمین‌گیر شدند 

جمشید زارع، یکی از کشاورزان روستای بندامیر بخش زرقان در گفت‌وگو با تسنیم از گسترش زمین‌های کشاورزی اطراف سد از 40 هزار هکتار به 110 هزار هکتار سخن می‌گوید که این امر سبب شده حقابه‌ای که از ابتدا مقرر شده بود، تحت تاثیر قرار گیرد. 

به گفته وی گسترش زمین‌های کشاورزی سبب شده حقابه‌بگیران اصلی از دور خارج شوند و آبی برای کشاورزی نداشته باشند. براساس صحبت‌های این کشاورز سال 94 یک آب به کشاورزان تعلق گرفته و سال 95 نیز آبی برای کشاورزی به اهالی این منطقه داده نشده است. 

زارع می‌گوید: بهترین کشاورزان منطقه زمین‌گیر شدند و هیچ راه درآمدی ندارند در حالی که روزگاری در این منطقه انواع و اقسام محصولات کشاورزی کشت می‌شده است. وی با انتقاد از اینکه آب شربی که از سد درودزن به شیراز منتقل می‌شود صرف اموری غیر از شرب مانند ساختما‌سازی،کارواش و غیره می‌شود، می‌افزاید: این امر در حالی است که مردم روستاها براثر بی‌آبی دچار مشکل هستند. 

این فعال اجتماعی بهترین راهکار را حمایت دولت از کشاورزان برای اجرای طرح نکاشت عنوان می‌کند و معتقد است حال که درودزن آبی ندارد حداقل مسئولان فکر اساسی برای معیشت مردم بکنند. وی خشکسالی را یک زلزله خاموش می‌داند و می‌گوید: تنها انتظار ما کشاورزان این است که استاندار به عنوان نماینده دولت یک بار پای درد دل کشاورزان بنشیند و مشکلات آنها را از نزدیک بشنود. 

مهاجرت از روستاها

یکی از اهالی بخش کربال نیز در تائید صحبت‌های این کشاورز زرقانی می‌گوید: وضعیت معیشت مردم نامساعد است، بسیاری از مردم نان برای خوردن ندارند و مجبور به مهاجرت به شهرهای اطراف هستند.

به گفته وی زمانی از شهرستان‌های اطراف برای امرار معاش به بخش کربال می‌آمدند اما اکنون مردم کربال به شهرستان‌های اطراف مهاجرت کنند و در شهرها به کارگری مشغول شدند.  

مهدی زارع عضو شورای بخش کربال و روستای زین‌آباد در گفت‌وگو با تسنیم خشکسالی‌ها و خشک شدن تالاب‌های کمجان و بختگان را عاملی برای از بین رفتن زیرساخت‌های کشاورزی در منطقه می‌داند و معتقد است که مسئولان باید با برنامه‌ریزی برای اشتغال روستائیان این منطقه مانع مهاجرت آنان به شهرهای اطراف شوند. 

تعطیلی کشاورزی 

به گفته وی در روستای زین‌آباد که یکی از روستاهای این بخش است، 70 درصد جمعیت مهاجرت کردند و بیم این می‌رود که ادامه این روند سبب خالی از سکنه شدن روستاهای بخش کربال شود. زارع با اشاره به تعطیل شدن کشاورزی در روستای زین‌آباد می‌گوید: « 2 هزار هکتار زمین کشاورزی در روستای زین‌آباد وجود دارد که امسال 10 هکتار کشت شده است».  

عضو شورای بخش کربال می‌افزاید: تقاضا و خواست مردم این است که حقابه از سد درودزن که بنا بود برای کشاورزی داده شود، محقق شود چراکه با انحراف مسیر انتقال آب به خرامه سهم بخش کربال از آب کاهش پیدا می‌کند و اهالی شغل و معاش خود را از دست می‌دهند. 

حسین آرگیو، فرماندار سابق خرامه که به تازگی سمت معاونت عمرانی شهرداری شیراز را بر عهده گرفته در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: پروژه خط انتقال آب از درودزن به خرامه تنها برای شرب و صنعت بوده و امکان انتقال آب برای کشاورزی وجود ندارد. 

به گفته وی آبی که منتقل می‌شود بناست که آب لازم برای کارخانه‌های فولاد، سیمان، آلومینیوم و کاغذسازی و آب شرب مردم خرامه و کربال را تامین کند و در بخش کربال با توجه به موقعیتی که دارد تنها می‌توان صنایع کوچک راه‌اندازی کرد اما امکان کشاورزی وجود ندارد. 

آب پاکی درودزن بر دست کشاورزان 

آرگیو در پاسخ به این سوال که تکلیف کشاورزان این منطقه چه می‌شود، از اخذ مجوز برای رهاسازی 35 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای کشاورزی این منطقه خبر می‌دهد که جزئیات و اجرای آن به عهده دستگاه‌های مرتبط است. 

این موضوع در حالی است که حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گفته است «سد درودزن وضعیت خوبی ندارد و ورودی آن 915 لیتر و خروجی آن 2.6 مترمکعب است». 

نزدیک به 10 سال است که خشکسالی بر فارس سایه انداخته و بیشترین تاثیر را بر روستاها گذاشته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده است.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان