کد خبر: ۱۱۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۶
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به شیرازه:

گردش مالی قاچاق مواد مخدر در ایران قابل‌توجه است/ در صورت مطالبه دستگاه قضا راه اندازی اردوگاه ماده 42 را دنبال می کنیم/شیشه از گل عقب افتاد!

سردار مویدی گفت:پیشنهاد یکی از نماینده‌های مجلس در خصوص توزیع دولتی مواد، موضوع ناپخته و نسنجیده بود.
گردش مالی قاچاق مواد مخدر در ایران قابل‌توجه است/ در صورت مطالبه دستگاه قضا راه اندازی اردوگاه ماده 42 را دنبال می کنیم/شیشه از گل عقب افتاد!
به گزارش شیرازه، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در جمع خبرنگاران فارس درخصوص سرنوشت اردوگاه ماده 42درفارس باتوجه به آلودگی بالای فارس دربحث اعتیاد و مواد مخدر در پاسخ به خبرنگار شیرازه گفت: به نظر ما هم  اجرای ماده 42 در استان فارس یک ضرورت محسوب می‌شود، اما متولی مطالبه این مبحث دستگاه قضایی است اگر راه اندازی این اردوگاه به عنوان یک مطالبه جدی از سوی دستگاه قضایی مطرح شود ما با جدیت آن را دنبال می کنیم. سردار مویدی اعلام کرد که ستاد مبارزه با موادمخدر برای اجرایی شدن این ماده قانونی در فارس آماده همکاری است.
در ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر، به قوه قضائيه اجازه داده مي‌شود كه بخشي از محكومان مواد مخدر يا روان‌گردان‌هاي صنعتي غيرداروئي را به جاي زندان در اردوگاه‌هاي خاص (‌با شرائط سخت و عادي)‌نگهداري نمايند.

وی در خصوص پوشش بیمه ای معتادان نیز توضیح داد: امسال بالغ بر 70 میلیارد تومان به بیمه‌ی معتادان اختصاص یافته است، اگر استانی پوشش ندهد باید موضوع برای پیگیری قضایی منعکس شود متاسفانه در موضوع بیمه‌ی معتادان شاهد تعلل بیمه‌ها هستیم که پذیرفتنی نیست.

با نظر مجلس مبنی بر تخفیف مجازات قاچاقچیان مخالف بودیم

سردار مؤیدی در خصوص قانون تخفیف مجازات قاچاقچیان و میزان کارشناسی این طرح در مجلس نیز پاسخ داد: قانون تخفیف مجازات قاچاقچیان در مجلس تصویب شد و اکنون لازم الاجراست.

وی با اشاره به اینکه ما مخالف بودیم اما مجلس به نظر کارشناسی ناجا و دیگر دستگاه‌های امنیتی در تصویب قانون تخفیف مجازات قاچاقچیان توجه نکرد، افزود: به‌هرحال باید یک سال از اجرای این قانون بگذرد تا ضعف‌ها و نقاط قوت آن مشخص شود که پس‌ازاین مدت دست آوردهای آن را به اصحاب رسانه اعلام خواهیم کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: قانون فوق را اجرا می‌کنیم و درعین‌حال نیز آن را ارزیابی و رصد خواهیم کرد و نتیجه را به مردم اعلام می‌کنیم.

مویدی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 620 تن انواع موادمخدر در کشور کشف شده است، این آمار را نسبت به سال گذشته دارای رشد 14 درصدی دانست و اضافه کرد: بالغ بر 75 درصد این کشفیات در مرزها انجام شده و 65 درصد آن نیز مبنای اطلاعاتی که وجود داشته است. این آمار نشان می دهد که در زمینه جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور موفقیت هایی حاصل شده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر مدعی شد که تعداد معتادان در استان و کشور در حال افزایش نیست بلکه به استناد بررسی‌ها اعتقاد به کاهش این تعداد دارد.

وی با دیدن ناباوری خبرنگاران از شنیدن کاهش تعداد معتادان توضیح داد: در شیوع‌شناسی انجام شده در سال 90 تعداد معتادان شناخته‌شده 3 میلیون و 360 هزار نفر بود که این آمار به دلایلی در آن زمان اعلام نشد؛ حال آنکه در شیوع‌شناسی انجام شده در سال 94 این تعداد 2 میلیون و 880 هزار نفر اعلام شده است.

مافیا تابلو وآدرس ندارد هرجایی ممکن است نفوذ کند

مویدی در خصوص وجود مافیای مواد مخدر در ایران نیز پاسخ داد: مافیا تابلو و آدرس ندارد و نمی‌توان گفت در هیچ قشری نیست، آنچه مشخص است مافیا همیشه به دنبال جاهای حساس بوده است.

وی  احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن افراد در رده‌های مختلف مسئولیتی و اجتماعی توسط مافیای موادمخدر را تایید و تصریح کرد: ایران جزو کشورهایی است که با شبکه‌های بزرگ مافیایی خوب برخورد کرده و مماشاتی با آن‌ها نداشته است، ما  نمی‌گوییم در کشور فساد نداریم، اما باید گفت: غلظت حضور شبکه‌های مافیایی در ایران نسبت به کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای نزدیک کمتر است.

این مقام مسؤول در مورد گردش مالی مواد مخدر در کشور ایران نیز گفت: مطالعه‌ای توسط یکی از دانشگاه‌ها در این خصوص انجام‌شده که با نهایی شدن آن، نتایجش اعلام خواهد شد اما باید گفت گردش مالی قاچاق مواد مخدر در دنیا بسیار زیاد است و در ایران نیز این رقم قابل‌توجه است.

وی درخصوص وضعیت شیوع اعتیاد بین دانش آموزان نیز با بیان اینکه بحث اعتیاد جامعه‌ی دانش‌آموزی موضوعی بسیار حساس و ظریف است، گفت: آماری در این خصوص نمی توان در رسانه ها اعلام کرد. در فارس به نظر می‌رسد نیازمند تلاش‌های بیشتری در این حوزه هستیم اگرچه آمار اعتیاد در جامعه‌ی دانش‌آموزی قابل توجه نیست، اما برای ما یک دانش‌آموز هم زیاد است.
این مقام مسئول با رد این مطلب که سن اعتیاد به مواد مخدر به 15 سال کاهش داشته است، گفت: من کاهش سن اعتیاد را تایید نمی کنم معمولا سن اعتیاد در کشور از 22 سال به بالا است

شیشه از گل عقب افتاد!

مویدی همچنین تاکید کرد که در ایران همچنان حدود 50 درصد اعتیادها مربوط به تریاک است.
وی یاداور شد: تعداد معتادان به ماده مخدر صنعتی شیشه نسبت به گذشته کاهش داشته است به‌طوریکه هفت سال قبل شیشه  بعد از تریاک رتبه دوم مصرف در ایران  را داشت اما اکنون بیشترین ماده مخدر مصرفی بین معتادان در ایران  تریاک است، گل رتبه دوم را کسب کرده و شیشه در رتبه سوم قرار گرفته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، با بیان اینکه پیشنهاد یکی از نماینده‌های مجلس در خصوص توزیع دولتی مواد، موضوع ناپخته و نسنجیده بود، گفت: با سبکی که آن نماینده مجلس گفت، برای توزیع مواد مخالفیم چرا که نه به نفع حاکمیت است و نه به نفع معتادان و نه به نفع جامعه. اما  ما اکنون شربت تریاک و متادون بین معتادان توزیع می‌کنیم؛ حتما که نباید تریاک لول را توزیع کرد.

وی توضیح داد: بخش اعظمی از همان 50 درصد معتادانی که تریاک مصرف می‌کنند، در واقع مصرف کننده متادون و شربت تریاک هستند؛ اما برای روانگردان‌ها ومحرک ها هیچ جایگزینی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی تاکید کرد که ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه اعتیاد، بیش از 50 درصد از توانمندی ها، انرژی و منابع خود را معطوف به امر پیشگیری کرده ایم.
نظرات بینندگان