کد خبر: ۱۱۸۱۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۶

تاثیر عوارض جانبی کسری بودجه دولت بر بیمه سلامت/ شوک بیمه ای به بیماران

یکی التماس می کرد خانم بچه مریض داریم نمی توانم هر پنج فرزندم را بیمه کنم و هزینه بدهم یک راهی برایم پیدا کنید بدون بیمه از پس هزینه های درمانش برنمی آییم.
تاثیر عوارض جانبی کسری بودجه دولت بر  بیمه سلامت/ شوک بیمه ای به بیماران
شیرازه؛ ماجرا از صف نوبت پزشک آغاز شد. هرچند نفر که دفترچه خود را به حسابداری می‌دادند و نوبت خود را قطعی می کردند، یک نفر با حسابدار بحث می کرد واین بحث های نامفهوم  انتظار درصف را حسابی طولانی کرده بود. کنجکاو شدم موضوع بحث را بدانم؟

کسانی که بحث می کردند دفترچه بیمه سلامت داشتند که تاریخ آن رو به اتمام بود، یا باید برای این نوبتی که از قبل گرفته بودند هزینه آزاد پرداخت می کردند یا برای تمدید دفترچه به دفاتر خدماتی مراجعه می کردند واز اول برای پزشک مورد نظر وقت می گرفتند که برای بعضی پزشکان بنام و چیره دست حداقل بیمارشان باید یک ماه دیگر در نوبت می ماند، چون زودتر از آن نوبت پزشک پر بود.

بعضی ها به خاطر حال بیمار هزینه آزاد می دادند تا نوبت شان از دست نرود، بعضی ها هم از خیر نوبت شان می گذشتند و با ناراحتی صف را ترک می کردند وهمین فرصتی که طول می کشید تا تصمیم بگیرند، همه افراد منتظر در صف را کلافه کرده بود.

به خانم سالمندی که با ناراحتی ویزیت آزاد پرداخت کرد و همسر بیمارش را در سالن انتظار نشاند، نزدیک شدم و گفتم، مگر نمی دانستید تاریخ دفترچه شما رو به اتمام است چرا زودتر برای تمدید اقدام نکردید؟ گفت: مریض داری هوش و حواس برای آدم نمی گذارد، تاریخ دفترچه را فراموش کرده بودم. اما دیگر فرقی هم ندارد ما توان تمدید دفترچه را نداریم.

پرسیدم چرا؟ پاسخ داد:  صبح اول وقت برای انجام حسابداری آمدم متوجه شدم باید دفترچه را تمدید کنم، سریعا به دفترخدماتی مراجعه کردم اما گفتند دیگر با هزار تومان دفترچه ها تمدید نمی شود و باید برای تمدید دفترچه برای هر نفر 240هزار نومان پرداخت کنیم. شوهرم دوسالی است مریض شده و مرتب خرج دارو و درمان داریم برای همین دفترچه بیمه سلامت گرفتیم. دفترچه من سه تا برگش هم مصرف نشده هرچه تلاش کردم حداقل هزینه یک نفر را بدهم و برای شوهرم دفترچه بگیرم قبول نکردند. گفتند حتما باید هزینه برای هردونفرشما و بچه های زیر18سالی که در خانه دارید، پرداخت شود.  شرایط قسطی کردن هم نداشتند من هم اینقدر پول نداشتم که هزینه هردو نفرمان را بدهم. برگشتم و ویزیت آزاد دادم بقیه پول هم نگه داشتم برای خرید داروها.

موضوع جالب شد، شلوغی صف حسابداری و ادامه دار بودن این بحث نشان می داد تعداد زیادی از افراد جامعه دچار این مشکل شدند.  از همان جا به دفتر خدماتی که در مسیر بود سر زدم. توی سالن غوغا بود. هرکس برای تمدید می آمد و خبر افزایش قیمت را می شنید شوکه می شد.

کارمندان دفتر با آرامش برای همه توضیح می دادند که قانون است و آنها کاره ای نیستند قبلا هم در اخبار اعلام شده که از آبان ماه بیمه سلامت پولی می شود و صدور دفترچه ها دیگر رایگان نیست.

یکی از مراجعه کنندگان با ناراحتی به بنری که در دفتر نصب بود اشاره کرد و گفت چطور اطلاع رسانی شده که بنر بیمه رایگان هنوز روی دیوار دفتر بیمه نصب است؟

یکی دیگر گلایه می کرد پس این شماره تماس ها که از ما می‌گیرید برای چیست؟ چه کسی دیگر می‌رسد اخبار گوش کند؟ وقتی رای می خواهید! وقتی به مردم نیاز دارید، برای همه چیز پیام می دهید خب این خبر هم پیامک می کردید که اینقدر معطل نشویم.

یکی التماس می کرد خانم بچه مریض داریم نمی توانم هر پنج فرزندم را بیمه کنم و هزینه بدهم یک راهی برایم پیدا کنید بدون بیمه از پس هزینه های درمانش برنمی آییم.

با دیدن این وضعیت با دکتر ممتحن مدیرکل بیمه سلامت فارس تماس گرفتم. اما این مقام مسئول پاسخگویی دراین باره را به روابط عمومی بیمه سلامت سپرد.

مدیر روابط عمومی بیمه سلامت فارس در خصوص علت این قضیه می گوید:  اوایل سال96مصوب شد که کسانی که هیچ پولی بابت بیمه شدن نمی دهند و دفاتر بیمه سلامت همگانی رایگان دارند پنجاه درصد هزینه بیمه را پرداخت کنند. این مصوبه هیات وزیران را شورای عالی بیمه به سازمان بیمه سلامت ابلاغ کرد سازمان بیمه سلامت هم به زیرمجموعه ها اعلام کرد.تمام مفاد  بند های قانونی و مصوباتش هم موجود است.

پشاپو با بیان اینکه این مصوبه از اول آبان برای تمام ایران لازم الاجرا شد، توضیح داد: می دانید که الان دولت چه کسر بودجه ای دارد. سازمان های بیمه گر خیلی به موسسات درمانی بدهکار هستند. قبلا دولت بیمه همگانی رایگان برای کسانی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند در نظرگرفته بود. الان دولت این بودجه را ندارد که بیمه رایگان را ادامه دهد و با 50درصد تخفیف ادامه بیمه را میسر کردند.

وی ادامه داد: سرانه هر نفر برای بحث درمان 40هزار تومان است دولت پنجاه درصد آن را متقبل شد و مقرر گردید ماهی بیست هزار توامن که به صورت سالیانه 240هزار تومان می شود، از متقاضیان دفترچه بیمه سلامت دریافت شود.

مدیرروابط عمومی بیمه سلامت در خصوص اینکه میتوان یک نفر از افراد خانواده را بیمه کرد یا خیر نیز پاسخ داد: طبق قانون نمی توان فقط سرپرست یا فقط فرد بیمار را بیمه کرد شرط خانوار باید حتما لحاظ شود. یعنی سرپرست و همسر وی و بچه های زیر هجده سال با هم باید حق بیمه را سالانه بدهند. البته در موارد خاص که فقط سرپرست خودش را بیمه کند و همسرش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد مشکلی نیست اما اگر اعضای خانواده تحت پوشش هیچ بیمه ای نباشند حتما شرط خانوار لحاظ می شود و همه باهم باید حق بیمه سالانه را بپردازند. این قانون کشوری است و ما در استان نمی توانیم استثنا قائل شویم.

وی تصریح کرد: خدمات بیمه سلامت هیچ تغییری نکرده فقط قبلا رایگان بوده و درحال حاضر بیمه شونده باید پنجاه درصد هزینه را خودش تامین کند. انصافا پرداخت سالیانه 240 هزار تومان نسبت به خدماتی که در طول سال از مراکز درمانی دریافت می کنند هزینه ناچیزی است.

پشاپو در پاسخ به اینکه برای افرای که پرداخت این هزینه در توان شان نیست و درصورت نداشتن دفترچه از خدمات پزشک خانواده هم محروم می شوند، چه فکری شده، ابراز داشت: طبیعتا اگر کسی تحت پوشش هیچ بیمه ای نباشد، از خدمات پزشک خانواده محروم می شود. اما باید توجه داشته باشیم کسانی که خیلی کم درآمد و ضعیف هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند  کمیته امداد و بهزیستی هستند و برای کسانی که تحت پوشش این ارگان های حمایتی نیستند این مبلغ ناچیز است.

وی در خصوص گلایه مردم از ضعف اطلاع رسانی درباره این ماجرا نیز یاداور شد: ما اطلاع رسانی خوبی  از طریق روزنامه ها کرده بودیم حتی بندهای قانونی این مصوبه هم ذکر شده بود.

به گزارش شیرازه، طی سال ها گذشته مسئولان کشور به خصوص مدیران بهداشت و درمان  همواره تاکید می کردند که بیمار و خانواده اش نباید رنجی و دغدغه ای جزء بیماری داشته باشد، اما ظاهر امر حاکی از آن است که امسال دولت جیب مردم را یکی از مهمترین روش ها برای تامین کسری بودجه در نظر گرفته است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶
0
در بسیاری از کشورهای غربی خدمات درمانی رایگان است و ما که ادعای ام القرای جهان اسلام را داریم هنوز اندر خم یک کوچه ایم