کد خبر: ۱۱۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۶

«بندامیر» در بند سرما؛ بوروکراسی اداری گریبان روستائیان فارس را گرفت

روستای بندامیر بخش زرقان که یادگاری از دوران ساسانیان است و بعد از همت عضدالدوله دیلمی برای مرمت پل آن به بندامیر معروف شده، یکی از روستاهای بدون گاز استان است.
به گزارش شیرازه، در حالی که سرمای زمستانی در استان فارس خودی نشان داده و نوار شمالی استان به برف نشسته اما هنوز برخی از روستاهای استان فارس با جمعیت بیش از هزار نفر از نعمت گاز بی‌بهره هستند.

روستای بندامیر بخش زرقان که یادگاری از دوران ساسانیان است و بعد از همت عضدالدوله دیلمی برای مرمت پل آن به بندامیر معروف شده یکی از روستاهای بدون گاز استان است. 

سایه سرما بر سر روستاهای فارس 

این روستا با 1500 نفر جمعیت در پروژه‌های گازرسانی قرار گرفته و به گفته مصیب روستایی دهیار آن بخشی از شبکه گازرسانی نیز کشیده شده اما به مدت 9 ماه است که عملیات شبکه‌گذاری متوقف شده است. 

روستایی از باقی ماندن 500 تا 600 متر از مسیر شبکه‌گذاری گاز روستا و پیگیری‌هایی که به نتیجه نرسیده سخن می‌گوید. وی معتقد است که مشکلات روستا از جمله نبود امکانات رفاهی سبب شده که بسیاری از مردم مهاجرت کنند و در حاشیه شیراز ساکن شوند. 

اداره گاز استان فارس درباره این مشکل چنین می‌گوید: پروژه از کارخانه دشت نشاط تا سه راه بند امیر به طول 13 کیلومتر شبکه‌گذاری شده و 5.5 کیلومتر هم شبکه داخلی به طور کامل انجام شده است. 

به گفته روابط عمومی اداره گاز استان فارس  مشکلی که سبب زمانبر شدن این پروژه شده است، طولانی شدن روند گرفتن مجوز از آب منطقه‌ای بوده چراکه در مسیر پروژه 2 عبور از رودخانه و زهکشی خط باید انجام شود که منوط به اخذ مجوز از آب منطقه‌ایاست. 

اداره گاز استان فارس از اخذ مجوز برای زهکشی و عبور از رودخانه خبر می‌دهد و این نوید را به روستائیان داده که به زودی با انجام این کار گازرسانی انجام می‌شود. 

مرمت ناقص پل تاریخی 

مشکل دیگری که دهیار بندامیر ذکر می‌کند مرمت پل تاریخی بند امیر است. این پل که از زمان ساسانیان باقی مانده در زمان عضدالدوله دیلمی مرمت شده و هنوز هم کم و بیش مورد استفاده قرار می‌گیرد. چندی پیش قسمت‌هایی از این پل تخریب شد و میراث فرهنگی استان فارس وعده مرمت آن را داد. 

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس خردادماه امسال گفته است «مرمت این اثر تاریخی در شیراز با تخصیص اعتبارات ملی در حال اجراست». در حالی که دهیار روستا می‌گوید: از 2 میلیارد اعتباری که وعده دادند تنها 50 میلیون تومان هزینه شد و آن هم در نقاطی از پل که وضعیت اورژانسی بود. 

روستای تاریخی بندامیر یکی از روستای هدف گردشگری در استان فارس است که فراهم کردن بسترهای مناسب مانند گازرسانی و مرمت اصولی آثار تاریخی آن می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات معیشتی مردم و رونق گردشگری داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان