کد خبر: ۱۱۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۶

مکمل‌ روی به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک می‌کند + عوارض

تحقیقات نشان داده مکمل روی سرعت بهبود سرماخودگی را سه برابر می‌کند؛ با این حال با وجود نتایج امیدوار کننده، باید با احتیاط آن را مورد استفاده قرار داد و برای دوزهای بالا حتما باید با پزشک مشورت کرد و بعضی‌ها معتقدند بسیاری از این مکمل‌های موجود در بازار معتبر نیستند.
به گزارش شیرازه، در تحقیقات جدیدی که داده‌های آن به طور تصادفی از سه آزمایشگاه بالینی جمع‌آوری شده که حدود ۲۰۰ نفر آنها علائم سرما خوردگی داشتند و از مکمل روی نیز استفاده کرده بودند. دوز روزانه مصرفی « مکمل روی » بین ۸۰ تا ۹۲ میلی‌گرم بود که به میزان قابل توجهی بیشتر از مقدار توصیه شده است. مصرف روزانه این مکمل برای مردان ۱۱ میلی گرم و برای زنان ۸ میلی گرم توصیه شده است.

تحلیل این مطالعات نشان داد که ۷۰ درصد کسانی که از مکمل روی استفاده کرده بودند بعد از ۵ روز دیگر علائم سرماخوردگی نداشتند و ۲۷ درصد آنها که از داروهای دیگر استفاده کرده بودند از سرماخوردگی رها نشده بودند. محققان خاطرنشان می‌کنند این اثرات شفا دهنده‌ی روی  بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد، سیگار کشیدن و یا حضور آلرژی مورد بررسی قرار گرفت. 

عوارض مصرف بیش از حد مکمل روی


میزان مصرف بالای ۴۰ میلی گرم در روز برای افراد باید تحت نظر دکتر صورت بگیرد، مصرف بیش از حد مکمل روی باعث تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، گرفتگی معده، اسهال و سردرد می‌شود و دوز زیاد در مدت طولانی می‌تواند منجر به کم شدن سطح مس بدن، کاهش ایمنی و کم شدن میزان کلسترول مفید (HDL) می‌شود.

با این حال، هیچ کس درطی این تحقیقات عوارض جانبی جدی را گزارش نکرده است و آنها اشاره می کنند که زینک به طور سالم و قابل تحمل  تا ۱۵۰ میلیگرم در روز برای ماه‌ها در آزمایش‌های بالینی غیرمرتبط با سرماخوردگی مشخص شده است. همچنین برای بیمارانی که به مدت طولانی مبتلا به بیماری ویلسون هستند، ۱۵۰ میلیگرم در روز تجویز می‌شود. ویلسون یک وضعیت ژنتیکی نادر است که در آن بدن نمی‌تواند به درستی مس را پردازش کند.

به همین دلیل دوزهای کوتاه مدت تا ۱۰۰ میلی گرم در روز بعید است که برای اکثر مردم مضر باشد. یکی از محققان تحقیقات وسیع‌تری انجام داد و از عوارض جانبی استفاده از مکمل روی برای درمان سرماخوردگی به ایجاد حالت تهوع اشاره کرد.  این محقق می گوید که مردم برای حفظ سلامت کلی بدنشان باید به دنبال مقدار روزانه مواد مغذی توصیه شده از جمله روی باشند ، اما به علت کم‌تر بودن زینک موجود در بدن نسبت به مقدار توصیه شده اکثر افراد به دنبال استفاده از مکمل روی هستند.

مشکلات دیگری نیز وجود دارد. بسیاری از مکمل زینک های موجود در بازار از مواد بیاثر تشکیل شده‌اند؛ بعضی از آنها حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای مانند اسید سیتریک هستند که با مولکول‌های روی واکنش دهند تا کمتر در دسترس بدن قرار بگیرند.
فرمولاسیون مطلوب و برنامه دوز برای مکمل روی باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین او توصیه می‌کند که افراد مبتلا به سرماخوردگی قبل از استفاده از روی با پزشک معالج خود مشورت کنند و سپس این مکمل را برای بهبود سریع‌تر سرما خوردگی استفاده کنند.

بهترین زمان برای شروع استفاده از مکمل روی ۲۴ ساعت اول سرما خوردگی است که هنوز بسیاری از علائم آن مشخص نشده‌اند. اگر درمان دیرتر شروع شود باید از مصرف فرمول‌هایی که حاوی اسید سیتریک هستند جلوگیری کنید و بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیگرم از مکمل روی را در روز مصرف کنید. این توصیه‌ها شامل حال کودکان و زنان باردار نمی‌شود و آنها حتما باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنند.

اگر از مکمل روی استفاده می‌کنید که طعم خوبی نمی‌دهد و مانند دیگر مکمل‌ها نیست مکمل خود را تغییر دهید و از یک برند دیگر استفاده کنید. 

نظرات بینندگان