کد خبر: ۱۱۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۶
بازخوانی برخی بیانات رهبر انقلاب درباره مطالبه عدالتخواهی در جامعه؛

مشروعیت ما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و عدالت‌خواهی است/ عدالت سرآغاز فهرست‌ بلند مسائل‌ کشور

عدالت، تندروى نیست؛ حق‌گرایى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیرى از ویژه‌خوارى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است.
مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و عدالت‌خواهی است/ عدالت سرآغاز فهرست‌ بلند مسائل‌ کشور
شیرازه؛ عدالت یکی از پایه های اصلی انقلاب اسلامی است.جامعه ای که عدالت در آن رنگ و بویی نداشته باشد دیگر نمی توان نام آن را اسلامی گذاشت. موردی که رهبری نیز اساس تفاوت حکومت طاغوت و اسلامی را در این مقوله می دانند.
از طرفی می توان گفت اقامه عدالت یکی از اجزای هویت بخش و بقا آفرین انقلاب اسلامی است و آلوده کردن آن به برخی رفتارهای جناحی و سلیقه های سیاسی و مصلحت اندیشی های بی مورد بزرگترین ضربه را به اعتماد مردم و نظام اسلامی وارد خواهد کرد. آنچه که در ادامه آمده، بازخوانی برخی بیانات رهبر انقلاب درباره مطالبه عدالتخواهی در جامعه است:

مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و عدالت‌خواهی است

«انقلاب اسلامی که حالا به ۳۸ سالگی‌اش نزدیک می‌شویم، از چند آرمان اساسی‌اش، یکی، حتماً عدالت و مبارزه با فساد و تبعیض بوده و هست، و انحراف از آرمان، مساوی است با نقض مشروعیت. «مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت‌خواهی است... اگر ما دنبال عدالت نباشیم، حقیقتاً من که این‌جا نشسته‌ام، وجودم نامشروع خواهد بود؛ یعنی هرچه اختیار دارم و هرچه تصرّف کنم، تصرّف نامشروع خواهد بود؛ دیگران هم همین‌طور. ما برای عدالت و رفع تبعیض آمده‌ایم... تکلیف ما این است که عدالت را در جامعه مستقر کنیم و این هم جز با مبارزه علیه فساد و افزون‌طلبی انسانهای مفتخوار و سوءاستفاده‌کن امکان‌پذیر نیست. ۵ /۶/ ۸۲»

امام اشرافی‌گری را با تلخی رد می‌کرد

 «امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پرتکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از اصول قطعی امام است، همه باید تلاش کنند که فقر را ریشه‌کن کنند؛ محرومان را از محرومیّت بیرون بیاورند و تا آنجایی که در توان کشور است، به محرومان کمک کنند. از آن طرف به مسئولان کشور هشدار میداد درباره‌ی خوی کاخ‌نشینی... این را امام مکرّر میگفت که این کوخ‌نشینانند، این فقرایند، این محرومانند که این صحنه‌ها را با وجود محرومیّتها پر کرده‌اند، اعتراض هم نمیکنند، در میدانهای خطر هم حاضر میشوند.
۱۴ /۳/ ۹۴»

سرریز اشرافی‌گری مسئولان به زندگی مردم

«بعضی از ما مسئولین دچار دنیاطلبی شدیم، دچار مادّیگرائی شدیم؛ برای ما ثروت، تجمل، آرایش، تشریفات و اشرافی‌گری یواش یواش از قبح افتاد. وقتی ما اینجور شدیم، این سرریز میشود به مردم. ۱۴ /۱۱ /۹۰»

جنبش دانشجویی و عدالتخواهی

۱۴ سال قبل، رهبر انقلاب در پیام مهمی به جنبش دانشجویی، عدالت را «سرآغاز فهرست‌ بلند مسائل‌ کشور» خواندند و مطالبه مبارزه با فساد و اشرافی‌گری را وظیفه دانشجوی مؤمن و متعهد؛ نتیجه به میدان آمدن جریان دانشجویی مؤمن و انقلابی در این مطالبه‌گری، ترویج و تثبیت این گفتمان بود که پرچم آن را رهبر انقلاب بلند کرده بودند.

«خواست و پیگیری شما اثر دارد. این تصور غلط مبادا به ذهن بیاید که چه فایده دارد؛ نخیر، کاملاً فایده دارد. اگر مثلاً شعار عدالتخواهی که حالا یک مسئولی این را بر زبان آورده، گفته میشد، بعد هم تمام میشد، کسی در جامعه پرچم عدالتخواهی را به دست نمیگرفت. .. کار شما جوانها بود... به عنوان طرح مسئله‌ی عدالتخواهی... این را در دانشگاهها جوانهای مؤمن، جوانهای متعهد، جوانهای بامسئولیت مطرح کردند، وقتی تکرار شد، به شکل یک گفتمان عمومی درمی‌آید و نتیجه‌اش را در گزینش‌ها، در جهتگیری‌ها، در شعارها و در انتخابات مردم نشان می‌دهد. ۱۷ /۷/ ۸۶»

عدالت حق گرایی است

«عدالت، تندروى نیست؛ حق‌گرایى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیرى از ویژه‌خوارى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است۱۳۸۴/۰۵/۱۲»


تا وقتى در جامعه عدالت باشد، مردم بر خیلى از ناکامیها صبر مى‌کنند

«تا وقتى در جامعه عدالت باشد، تبعیض نباشد، نگاه متفاوت به اشخاص و قشرها نباشد و امتیازطلبی هاى زیادى و نابحق و نابجا در جامعه وجود نداشته باشد، مردم بر خیلى از ناکامیها صبر مى‌کنند.۱۳۸۲/۰۶/۱۹»

شان جوان مومن و دانشجو

«جوان و دانشجو و مومن شانش همین است که عدالت را بخواهد.۱۳۸۷/۰۲/۱۴»

نظرات بینندگان