کد خبر: ۱۱۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶

عرضه قطره‌چکانی خودروهای وارداتی به بازار/ خارجی‌ها به امید گران‌تر شدن در انبار خاک می‌خورند

با وجود باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه خودروهای خارجی به بازار هم‌چنان به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و بسیاری از خودروهای وارداتی در انبارها باقی مانده‌اند، ظاهراً واردکنندگان به دنبال فرصت‌سازی برای فروش گران‌تر هستند.

به گزارش شیرازه، علی رغم باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه خودروهای خارجی به بازار همچنان با محدودیت روبرو است و تعداد زیادی خودروی وارداتی در انبارها باقی مانده‌اند. دلیل اصلی این اتفاق آن است که واردکنندگان این خودروها منتظر گذشت زمان برای عرضه گران‌تر محصولات خود هستند. 

در این مورد می‌توان به بحث‌های مطرح‌شده مبنی بر نوسان نرخ ارز و همچنین فرصت‌طلبی برخی واردکنندگان برای استفاده از گذشت زمان در جهت فروش خودروها بر مبنای تعرفه‌های جدید واردات اشاره کرد. 

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: بازار خودروهای وارداتی بسیار آشفته است، نمایندگی‌های رسمی، محصولات خود را در بازار عرضه نمی‌کنند، در عین حال خودروهایی که از قبل فروخته‌اند را به مشتریان تحویل نمی‌دهند و به جای آن، دریافت یک خودروی جایگزین را پیشنهاد می‌کنند. 

وی با بیان اینکه تا زمانی که خودرو به بازار تزریق نشود، آشفتگی بازار ادامه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌ها نسبت به فروش یک ماهه خودروهای وارداتی اقدام می‌کنند، اما مشخص نیست که بتوانند این خودروها را به موقع به مشتریان تحویل دهند یا خیر. 

وی تأکید کرد: واردکنندگان رسمی خودرو نباید نسبت به پیش‌فروش خودرو اقدام کنند، بلکه باید ابتدا خودرو را وارد کرده و سپس آن  را بفروشند تا حقی از مشتریان ضایع نشود. 

مؤتمنی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های جدید واردکننده خودرو نیز از روند نمایندگی‌های رسمی در نحوه ثبت‌نام و تحویل خودرو تبعیت کرده‌اند، گفت: سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز شده اما مشخص نیست چرا شرکت‌های واردکننده، خودرو به مشتریان تحویل نمی‌دهند و محصولات خود را در انبارها نگه داشته‌اند. 

وی تصریح کرد: تعرفه واردات برخی خودروها از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته، از همین رو برخی واردکنندگان سعی می‌کنند وانمود کنند که محصولاتشان را با تعرفه‌های جدید وارد کرده‌اند و به همین دلیل در فروش خودروها دست نگه داشته‌اند تا بتوانند پس از مدتی محصولاتشان را با نرخ‌های جدید بر مبنای تعرفه‌های جدید عرضه کنند. 

به گفته وی، برخی شرکت‌های واردکننده نیز با وجود اعلام قیمت‌های جدید، از عرضه خودرو خودداری می‌کنند و منتظرند تا با گذشت زمان، محصولاتشان را با سود بیشتری در بازار عرضه کنند. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به ممنوعیت واردات خودروهای با ارزش گمرکی بالای ۴۰ هزار دلار به کشور در مصوبه جدید دولت، گفت: این دست از خودروها که قبلاً وارد شده‌اند، هم‌اکنون با قیمت‌های نجومی از سوی شرکت‌ها عرضه می‌شوند. 

وی توضیح داد: لکسوس NX300 که قبلاً با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد حالا قیمت ۵۵۰ میلیون تومانی را در بازار پیدا کرده است، همچنین لکسوس NX200 که قیمت فروش آن قبلاً ۳۸۰ میلیون تومان بود، حالا با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. 

وی تصریح کرد: در مورد بی‌ام‌و X4 نیز باید گفت که قیمت این خودرو قبلاً در بازار ۴۴۰ میلیون تومان بود که حالا به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت بی‌ام‌و سری ۷ نیز قبلاً ۷۰۰ میلیون تومان بود که حالا به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. 

به گفته وی، اکثر شرکت‌ها در عرضه محصولاتشان دست نگه داشته‌اند و اکثر خودروهای وارداتی به صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌شوند. 

فارس

نظرات بینندگان