کد خبر: ۱۱۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۶
در مراسم افتتاح مراکز تبادل انرژی و استاندارسازی اتاق شیراز مطرح شد:

ثبت اختراع سلیقه‌ای است/ ثبت بیش از 4 هزار اختراع در کشور

مرکز تبادل تکنولوژی و مرکز استانداردسازی به صورت همزمان با حضور رئیس اداره ثبت اختراع کشور در اتاق بازرگانی شیراز راه‌اندازی شد.

به گزارش شیرازه، جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و تجارت شیراز در مراسم راه‌اندازی مراکز تبادل تکنولوژی و استانداردسازی گفت: پیش از این دبیرخانه فعال شورای گفت‌وگو استان فارس، دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی اتاق شیراز، دفتر مطالعات اقتصادی و اجتماعی و دفتر پایش فضای کسب و کار در اتاق بارگانی شیراز راه‌اندازی شده بود.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز افزود: امروز دفتر تبادل تکنولوژی و دفتر استانداردسازی به صورت همزمان در اتاق شیراز افتتاح شد و در آینده نزدیک نیز دفتر آینده‌پژوهی راه‌اندازی می‌شود.

رازقی با بیان اینکه یکی از مواردی که همواره به عنوان ضعف بخش خصوصی عنوان می‌شود موضوع بهره‌وری در فعالیت این بخش است، خاطرنشان کرد: این ضعف به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی روز، دانش فنی و استفاده از فناوری نوین در کسب و کار است.

وی با بیان اینکه فعالیت دفتر تبادل تکنولوژی فعالیت‌های خود را در جهت مجهز کردن واحدهای اقتصادی به دانش و تکنولوژی روز، ثبت اختراعات و غیره دنبال خواهد کرد، گفت: با افتتاح این دفتر زمینه برای فعالیت استارت‌آپ‌ها در استان فارس فراهم می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه برای فراهم شدن زمینه فعالیت استارت‌آپ‌ها ظرف یک یا دو هفته آینده انتخابات شورای جوانان در اتاق بازرگانی شیراز برگزار می‌شود، گفت: با اساتید مطرح بین‌المللی برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها در استان فارس مذاکراتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه شکوفایی استعداد و انتقال تکنولوژی نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد بنابراین باید روند ثبت اختراع در کشور تسهیل شود، افزود: ثبت اختراع در کشور ما بسیار سخت و زمان‌بر است و علاوه بر بروکراسی اداری دست و پاگیر در بعضی موارد سلیقه‌ای است و از این بابت خود دستی در آتش دارم چراکه سه محصول را ثبت اختراع کردم اما پس از مدتی گفتند اختراع نیست!

رازقی با بیان اینکه واحدهای تجاری برای ثبت علامت تجاری و تمدید آن با مشکل روبه‌رو هستند، افزود: اتاق بازرگانی شیراز آمادگی دارد که شعبه‌ای از دفتر ثبت اختراعات و دفتر ثبت علائم تجاری را با هزینه اتاق شیراز راه‌اندازی کند.

وی همچنین از مبادله تفاهمنامه ای بین اتاق بازرگانی شیراز و اداره کل استاندارد فارس برای راه‌اندازی مرکز استاندارد و کمک به استانداردسازی فضای کسب و کار، استانداردسازی تولیدات و فعالیت های اقتصادی خبر داد و تصریح کرد که راه اندازی این مرکز در توسعه فعالیت های اقتصادی بسیار تاثیرگذار است.

دفاتر پیشخوان ثبت اختراع در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

مهرداد الیاسی، رئیس اداره ثبت اختراعات کشور نیز با بیان اینکه در مطالعات نظری و بحث‌هایی که در اداره ثبت اختراعات مطرح شده پیشنهاد افتتاح دفتر پیشخوان ثبت اختراعات در استان‌ها ارائه شده است، اظهار کرد: در مرحله نخست این دفاتر در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی راه‌اندازی می‌شود و رویکرد ما افتتاح این دفاتر در پارک‌های علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه بخش دولتی باید در خدمت بخش خصوصی باشد، افزود: بخش خصوصی ما رویکرد خلق تکنولوژی ندارد و این مسئله خلائی بزرگی در این بخش مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

الیاسی با بیان اینکه با بیان اینکه در حال حاضر تکنولوژی‌ها مدام در حال پیشرفت و نو شدن است و اگر بنگاه اقتصادی و تولیدی اشراف کامل به تکنولوژی‌های جدید نداشته باشد نمی‌تواند وارد بازار رقابتی بشود، عنوان کرد: در بحث ثبت اختراعات حضور بخش خصوصی بسیار کم‌رنگ است.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه برای برندسازی، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتی که دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارد افتتاح دفتر تبادل تکنولوژی در اتاق بازرگانی شیراز در توسعه منطقه جنوب کشور نیز موثر است.

رئیس اداره ثبت اختراعات کشور افزود: 16 هزار اظهارنامه ثبت اختراع در کشور داریم که یک چهارم آن به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان