کد خبر: ۱۱۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۶
رییس بانک هویت ژنتیک ایران در پاسخ به شیرازه:

نمی توان زمان انتظار مشاغل پرخطر را برای ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی پیش‌بینی کرد/برای نمونه گیری از داوطلبان مجوز قضایی لازم است

رئوفیان گفت: نمونه گیری هویتی و ژنتیکی از مجرمینی که دارای جرایم سنگین و تکرارشونده هستند در زندان های کشور در حال انجام است.

نمی توان زمان انتظار مشاغل پرخطر را برای ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی پیش بینی کرد/برای نمونه گیری از داوطلبان مجوز قضایی لازم استبه گزارش شیرازه، نخستین نشست سراسری بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با حضور رییس و اعضای هیئت مدیره این بانک و با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها از صبح چهارشنبه 20 دی در شیراز آغاز به‌کار کردو تا عصر پنج شنبه ادامه خواهد یافت.

رییس بانک هویت ژنتیک ایران در مصاحبه با خبرنگار شیرازه در حاشیه این نشست در خصوص میزان هزینه برای نمونه گیری داوطلبانه در این بانک توضیح داد: دو نوع هزینه برای این کار وجود دارد یک هزینه تمام شده داریم و یک هزینه ای که عملا باتوجه به فرآیندهای انجام شده روی نمونه محاسبه میشود نمونه گیری که انجام شود و جواب تولید شود این جواب باید درسیستم نگهداری شود یک سدهایی برای حفاظت امنیتی برای حفظ اطلاعات شخصی این فرد طراحی شود وخیلی کارهای دیگر که هرکدام هزینه خاص خود را دارد.در حال حاضر هزینه نهایی که یک پروفایل ژنتیکی برای فردی تعریف کنیم و روی یک دیتا بیسی قرار بدهیم نمی توان اعلام کرد. اما می توانم بگویم در آمریکا یک پروفایل ژنتیکی که در بازه زمانی دو هفته توسط شرکت های طرف حساب اف بی آی تهیه شود پانصد دلار برای دولت آمریکا هزینه بر می دارد.

رضا رئوفیان ابراز داشت: به نظر من در ایران امکان حضور داوطلبانه دراین بانک با توجه به محدودیت منابعی که داریم ، نیاز به دستور قضایی دارد، چرا که هسته این بانک اطلاعاتی زیرمجموعه قوه قضائیه است و به پزشکی قانونی به عنوان بزرگترین شبکه ژنتیک کشور واگذار شده است.

وی تصریح کرد: ما هنوز مجوز قضایی نداریم که کسی داوطلبانه برای نمونه دادن به این بانک اقدام کند. اینکه نمونه داوطلبانه را بگیریم و در چه حوزه ای استفاده کنیم یا اینکه اگر امروز فردی آمد و نمونه داد و فردا منصرف شد ما می توانیم آن را حذف کنیم یانه اینها همه نیاز به مطالعات قضایی دارد.

رئوفیان با بیان اینکه برخی کشور ها بعد از حدود بیست و چندسال سابقه فعالیت در این عرصه تازه الان 1500صفحه قوانین برای خود تعریف کردند یاداور شد: ما برای قانون گذاری درخصوص این مباحث از کشورهای با سابقه تریک سری مدل برداری کردیم و یک سری مطالب را نیز باتوجه به قوانین و امکانات خود بومی سازی کردیم ان شالله ما هم می توانیم به این مرحله برسیم واگر کسی داوطلب بود که به بانک نمونه بدهد، آن را بپذیریم.

وی در خصوص اینکه فایده ایجاد این بانک در حوادثی مانند فاجعه منا و یا آتش سوزی پلاسکو چیست، پاسخ داد: در حال حاضر مخاطب خاص این بانک مجرمین و متهمین هستند اما مشاغل پرخطر در اولویت هستند که در جلسه هیات مدیره مصوب شده و لازمه تحقق آن، این است که ارگان و سازمان هایی که مرتبط هستند برای همکاری و حمایت مالی اعلام آمادگی کنند.مثلا آتش نشان ها زیر نظرشهرداری هستند اگر شهرداری برای تامین بخشی از هزینه ها اعلام آمادگی کند یا ناوگان هوایی برای کادر پرواز و متولیان امورات خبرنگاران و نیروهای امدادی و نیروهای نظامی و... اعلام آمادگی کنند که برای نیروهایشان چقدر می توانند هزینه کنند که بانک اطلاعات ژنتیک آنها تشکیل شود ما آمادگی داریم برای تشکیل بانک اطلاعات ژنتیک آنها اقدام کنیم. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضرعملا روی بحث تشکیل بانک اطلاعات مجرمین کار میکنیمو مشاغل پرخطر را اعلام کردیم تا اینکه قوانین لازم برای اجرایی شدن آنپیش بینی شود .

وی با اشاره یبه اینکه نمی توان پیش بینی کرد دقیقاچقدر زمان لازم است تا بانک اطلاعات برای مشاغل پرخطرمحقق شود، اظهار داشت: سعی داریم با اعلام آمادگی متولیان خیی سریع تر از زمان مورد انتظار پیش برویم.

وی در جمع خبرنگاران هدف اصلی این نشست را ‌تبیین کاربردها و ساختار بانک هویت ژنتیک دانست و گفت:با توجه به حضور نمایندگانی از سازمان مدیریت بحران، در خصوص اهمیت تهیه پروفایل ژنتیکی از مشاغل پرخطر و ذخیره آن در بانک نیز بحث و تبادل نظر شد تا با دست یافتن به نتایج قابل قبول بتوانیم به فاز مشاغل پرخطر نیز ورود کنیم

رئوفیان با بیان اینکه هم اکنون اقدامات مربوط به بانک در 31 استان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: نمونه گیری از مجرمینی که دارای جرایم سنگین و تکرارشونده هستند در زندان های کشور در حال انجام است و پیش‌بینی می شود تا نیمه بهمن ماه فرایند نمونه گیری مطابق برنامه به پایان برسد.

وی تصریح کرد: هنوز مدت زمان نگهداری نمونه‌ها و پروفایل‌های ژنتیکی مشخص نشده است اما در بعضی کشورها نگهداری مادام‌العمر است، بعضی کشورها نیز یک بازه زمانی 25 تا 30 ساله را برای نگهداری پروفایل‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.

رییس بانک هویت ژنتیک ایران تاکید کرد که هیئت مدیره به دنبال تدوین دستورالعملی است که در آن مدت زمان و نحوه‌ی نگهداری و سایر موضوعات مد نظر براساس مسائل و مقتضیات بومی ایران، مشخص خواهد شد.

نظرات بینندگان