کد خبر: ۱۱۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
براساس گزارش گمرک؛

افزایش چشمگیر واردات ایران از کشورهای اروپایی در سال جاری +جدول

واردات کالای ایران از اکثر کشورهای اروپایی در ۹ ماه نخست امسال به شدت افزایش پیدا کرده است.
به گزارش شیرازه، مطابق آمارهای گمرک، رشد واردات کالای ایران از کشورهای اروپایی از رشد صادرات کالای ایران به این کشورها، به مراتب بیشتر بوده است. خصوصا آن که برخی کشورهای اروپایی در ۹ ماه نخست امسال واردات کالا از ایران را به شدت کاهش داده و صادرات به کشورمان را سرعت بخشیده‌اند.

به عنوان مثال واردات ایران از انگلستان در ۹ ماه نخست سال جاری ۱۱۷ درصد بیشتر شده اما در مقابل، صادرات کالای ایران به این کشور فقط ۱۰.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. به عبارتی آهنگ رشد واردات ایران از انگلستان ۱۰ برابر رشد صادرات به این کشور بوده است.

واردات ایران از اسپانیا نیز در مدت مذکور ۲۵.۱ درصد رشد کرده، در حالی که صادرات کشورمان به اسپانیا ۴۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر هم شده است.

در مورد ایتالیا نیز صادرات ایران به این کشور ۲۶.۳ درصد کمتر شده و در مقابل واردات ایران ۲۹.۵ درصد بیشتر شده است.

بلغارستان، ترکیه، لهستان، هلند نیز از جمله کشورهای اروپایی هستند که در ۹ ماه نخست ۱۳۹۶ کالاهای کمتری از ایران وارد کرده‌اند اما توانسته‌اند صادرات خود به کشورمان را در حد قابل توجهی افزایش دهند.

فرانسه نیز با سرعت دوچندان صادرات کالا به ایران را افزایش داده است. در ۹ ماه نخست امسال صادرات فرانسه به ایران ۶۶ درصد بیشتر شده است؛ آن هم در حالی که واردات این کشور از ایران ۳۵ درصد رشد کرده است.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان