کد خبر: ۱۱۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۶
عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران تامین اجتماعی کشور در گفتگو با شیرازه؛

صندوق تامین اجتماعی خط قرمز جامعه کارگری است/مدیران وزارت بهداشت حاضر به تغییر رویه و اصلاح سیاست نادرست خود نیستند

راستگو گفت: وزارت بهداشت با در اختیار داشتن هزاران میلیارد تومان بودجه عمومی از اداره طرح تحول سلامت ناتوان و درصدد دست‌اندازی به حقوق بازنشستگان و کارگران است.
به گزارش شیرازه؛ در چند سال اخیر به دنبال شکست طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت به دلیل کسری بودجه درصدد ادغام صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی با سازمان بیمه سلامت است که همین امر موجب مناقشات بسیاری میان وزاری کار و بهداشت بر سر اداره صندوق درمانی تامین اجتماعی شده است. زیرا جامعه کارگری و بازنشستگان با استناد به قانون اساسی معتقدند؛ استقلال مالی و اداری صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی باید محفوظ بماند. شیرازه در گفتگویی با علی راستگو، عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران تامین اجتماعی کشور به بررسی این موضوع پرداخته است:

صندوق تامین اجتماعی خط قرمز جامعه کارگری است/مدیران وزارت بهداشت حاضر به تغییر رویه و اصلاح سیاست نادرست خود نیستندعلی راستگو، دبیر اجرایی خانه کارگر فارس می گوید: وزارت بهداشت زمانی که مسئولیت اداره صندوق‌های بیمه درمانی سازمان تامین اجتماعی را برعهده داشت، کیفیت و خدمات ارائه شده‌ دارای مطلبوبیت لازم نبود. بنابراین اگر کارگران احساس کنند که وزارت بهداشت با پیگیری خواسته نامعقول و غیر قانونی خود به دنبال دستیابی به سازمان تامین اجتماعی است بی هیچ درنگی برای اثبات ‌حقانیت خود از ابزارهای قانونی استفاده خواهند کرد. زیرا منابع موجود در صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی خصوصی است.

راستگو افزود: وزیر بهداشت با در اختیار داشتن هزاران میلیارد تومان بودجه عمومی از اداره طرح تحول سلامت ناتوان مانده و حال درصدد دست‌اندازی به حقوق بازنشستگان و کارگران است.‌ در واقع طرح تحول سلامت به جای رسیدگی به سلامت جامعه، نابودی سلامت روان کارگران را هدف گرفته است. مدیران وزارت بهداشت علی‌رغم خسارت‌های فراوان به بخش درمانی جامعه هنوز حاضر به تغییر رویه و اصلاح سیاست نادرست خود نیستند و حال به صندوق تامین اجتماعی روی آورده است. اما خیال‌شان راحت باشد؛ منابع درمان سازمان تامین اجتماعی صاحب دارد و به هیچ مقام دولتی اجازه تعدی به این صندوق داده نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون بخاطر طرح سلامت 15 هزار میلیارد تومان از طرف سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت پرداخت شده است. در حالی‌که اگر این مبلغ در صندوق درمان تامین اجتماعی سرمایه‌گذاری و به کار گرفته می‌شد اقدامات مطلوب‌تری شکل می‌گرفت. طبق قانون اموال منقول و غیر منقول تامین اجتماعی دارای استقلال است اما وزارت بهداشت با همراهی برخی نمایندگان مجلس در پی مصادره صندوق درمانی تامین اجتماعی هستند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران تامین اجتماعی کشور ادامه داد: اکنون دولت قریب به 140 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و طبق قانون وزارت بهداشت فقط می‌تواند در حوزه سلامت نظارت داشته باشد اما اجازه دخالت و دست‌اندازی به اموال کارگران و بازنشستگان را ندارد. اگر مجلس و دولت بدون هیچ معافیت مالی، از ما حمایت نمی‌کنند حداقل در امور جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی سنگ‌اندازی نکنند.

علی راستگو با اشاره به استقلال سازمان تامین اجتماعی و درخواست غیرقانونی وزارت بهداشت جهت دخالت در صندوق این سازمان، یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی بدون هیچ وابستگی به دولت ماهیانه در کشور قریب به چهار هزار و پانصد میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند و تنها صندوقی است که هنوز ورشکسته نشده است. صندوق تامین اجتماعی متعلق به اعضای این سازمان و خط قرمز جامعه کارگری است و اگرچه اکنون از شرایط مسکن، درمانی و بهداشت تامین اجتماعی گله‌‌مند هستیم اما به هیچ‌ روی اجازه نخواهیم داد مصادره شود.

وی در پایان با اشاره به حداقل انتظارات و مطالبات جامعه کارگری از سازمان تامین اجتماعی، گفت: طبق ماده سه قانون الزام، اعضای سازمان تامین اجتماعی‌ باید از شرایط درمانی رایگان بهرمند شوند اما بدلیل شرایط نامساعد این صندوق تاکنون این امر محقق نشده است. همچنین بسیاری از بازنشستگان بعد از 30 سال خدمت به جامعه ماهیانه یک میلیون حقوق دریافت می‌کنند که با توجه به تورم و وضعیت نامساعد اقتصاد نمی‌توان با این مبلغ کم یک زندگی را اداره کرد. اعضای تامین اجتماعی 48 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و طبیعتا از درآمدهای عمومی سهم دارند اما دولت‌ها کمک و مساعدتی به این سازمان ندارند.
نظرات بینندگان