کد خبر: ۱۱۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۶

پس لرزه های حادثه سانچی را می‌توان مهار کرد؟!

این روزها داغ سنگین از دست دادن زحمتکشان مظلوم حادثه سانچی همه را ماتمزده کرده و گمانه زنی در رابطه با این حادثه نقل محافل شده است.

پس لرزه های حادثه سانچی را می‌توان مهار کرد؟!به گزارش شیرازه، هر کس در هر رده سنی ودر هر سطح  اجتماعی با هرمیزان اطلاعات از حادثه، سوالات زیادی به ذهنش می رسد و گاهی آنها را در ذهن خود مرور می کند گاهی با اطرافیان به بحث می گذارد گاهی هم با کمک شبکه های اجتماعی سوالات ذهنی اش را در سطوح گسترده مطرح می کند.

کافیست یک دور در شهر بزنید در مدرسه، در دانشگاه، در جمع های خانوادگی، در خیابان و اتوبوس و تاکسی و فروشگاه ها همه دارند حادثه را کارشناسی می کنند و نظرمی دهند جزکسانی که الان از آنها انتظار می رود با تحلیل و بررسی دقیق و اقدامات کارشناسانه و پیگیری بین المللی از داغ مردم به خصوص خانواده حادثه دیدگان بکاهند و به این گمانه زنی ها پایان دهند.

یکی از کشور «چین» ناراحت است که کم کاری کرده ودلسوزانه برای نجات تلاش نکرده، یکی از دیپلماسی ضعیف کشور گله دارد که چرا زودتر اجازه ورود به کشتی نگرفته و نیروی ایرانی به کمک حادثه دیدگان نفرستاده، یکی گلایه می کند که چرا همان اول فوت همه خدمه بخاطر انفجار اعلام نشده و خانواده هایشان این چند روز انقدر زجر کشیدند؟ یکی مفتخر است که رسانه های خارجی را دنبال می کند و دروغ پردازی داخلی ها توجه ندارد! و به نقل از رسانه های خارجی می گوید اصلا تصادفی درکار نبوده خودشان کشتی را منفجر کردند ! و چقدر ساده اید که تصادف را باور کردید! یکی می گوید به کشتی حمله شده یکی می گوید دسیسه ای در کار است ویکی می گوید چرا کره جنوبی کمک نکرده و بالگرد نفرستاده؟... این اظهارات الی ماشالله ادامه دارد و ابهامات موجود در خصوص حادثه این گمانه زنی ها و سوالات را افزایش می دهد.

اکنون زمان طلایی پاسخگویی مسئولین است. هرچه متولیان امر از پاسخگویی طفره بروند، بازار شایعات داغ تر می شود.

طبیعی است که در بحران های اینچنینی نباید دست رسانه های دلسوز داخلی را خالی گذاشت.

مردم هم اکنون تشنه اطلاعات و علت حادثه و شفاف سازی نحوه پیگیری آن هستند.

پس لرزه های حادثه سانچی را می‌توان مهار کرد؟!اگر جواب قانع کننده دریافت نکنند بدیهی است که به  رسانه های خارجی و معاند  پناه می‌برند.فرصت طلبی و سوء استفاده دشمنان در این موقعیت ها هم که اظهر من الشمس است.

 برای مهار این آسیب ها کافیست متولیان امر به جای غیب شدن  یک جلسه تشکیل دهند و تمام اتفاق را حداقل تاجایی که اطلاع دارند برای مردم توضیح دهند و اقداماتی که طی این چند روز برای نجات حادثه دیدگان و تسلی خانواده هایشان  انجام شد با جزئیات زمانی به مردم اعلام کنند حتی اگر کم کاری شده عذرخواهی کنند.

اگر چین یا هر کشور دیگری کم کاری کرده به صورت بین المللی پیگیری کنند و اسناد آن را به مردم نشان دهند تا تب شایعات به حداقل برسد.

مسئولان و رسانه ها باید دقت داشته باشند که هرجمله نسنجیده ای می تواند بار غم خانواده ها وبازماندگان شان را سنگین تر کند.

بحران ممکن است در هر مقطع زمانی برای هر کشوری پیش بیاید مهم نحوه کنترل بحران است که می تواند در به حداقل رساندن آسیب ها موثر باشد یا به آسیب ها دامن بزند و عواقب سوء آن را تا حد چشمگیری افزایش دهد.
*نجمه اشرفی
برچسب ها: سانچی ، تسلیت ، فارس
نظرات بینندگان