کد خبر: ۱۱۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

خودداری از بکارگیری نیروی انسانی بر خلاف مقررات در شهرداری/ حقوق مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر شفاف سازی شود

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا خطاب به شهردار شیراز گفت: از بکارگیری هرگونه نیرویی بر خلاف مقررات و بدون مجوز و ضرورت در شهرداری خودداری و اقدامات شورای استخدامی شهرداری در صدور مجوز بکارگیری بر خلاف مقررات و مصالح شهرداری متوقف شود.
خودداری از بکارگیری نیروی انسانی بر خلاف مقررات در شهرداری/ حقوق مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر شفاف سازی شود
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا نطق پیش از دستور خود را با محوریت برنامه پنجساله سوم توسعه شهرداری و همچنین لایحه بودجه ۱۳۹۷ و نیروی انسانی ارائه داد.

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه وظیفه شورای شهر تصویب مقررات و ضوابط اداره شهر در حدود صلاحیت و نظارت بر اجرای آنها در شهرداری است، گفت: انتظار می رفت تاکنون و پس از گذشت چندین ماه برنامه جامع شهرداری به شورای شهر ارائه شود که متأسفانه این امر محقق نشده است؛ لذا ضروری است که بیش از این در تقدیم این برنامه پیشنهادی تأخیر نشود زیرا لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نیز دچار مشکل خواهد شد.

وی با اظهار اینکه مبنای لایحه بودجه ۱۳۹۷ برنامه پنجساله سوم و واقعیت های موجود از جمله درآمد شهرداری است، با ابراز تاسف از کاهش شدید درآمد شهرداری، اعلام کرد: این کاهش در نتیجه وابستگی به ساخت و ساز است که موجب شده بخش مهمی از درآمد پیش بینی شده در بودجه ۱۳۹۶ محقق نشود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا تاکید کرد: لازم است بودجه سال ۱۳۹۷ با در نظر گرفتن واقعیت های اقتصادی کشور و درآمد شهرداری تنظیم شود و افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و کوچک کردن شهرداری مورد توجه قرار گیرد.

موسوی بیان کرد: با توجه به انقباضی بودن لایحه بودجه ۱۳۹۷ باید هم در ایجاد منابع جدید درآمدی و هم در کاهش هزینه ها راهکارهای جدی پیش بینی و با عدد و رقم در لایحه نشان داده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز نیروی انسانی را محور فعالیت و توسعه شهرداری عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش بی رویه و همچنین غیرقانونی بکارگیری نیروی انسانی در شهرداری که هیچ گونه تناسبی با مأموریت شهرداری و حجم فعالیت آن نداشته است، مشکلات عدیده ای را برای شهر و به ویژه افزایش هزینه ها و ناکارآمدی شهرداری ایجاد کرده است.

وی با اعلام اینکه مشکلاتی در ساختار نیروی انسانی وجود دارد، افزود: باید اراده قوی برای حل این مشکلات وجود داشته باشد؛ لازم است به حجم بالای درخواست بکارگیری نیروی انسانی در شهرداری به دلیل مشکلات بیکاری، حجم نیروهای مازاد در حالی که شهرداری بخشی از فعالیتها را برون سپاری کرده است، عدم تناسب رشته تحصیلی و پست های اشغال شده در برخی موارد که موجب افزایش هزینه و کاهش بهره وری شده است توجه ویژه ای شود.

موسوی خطاب به شهردار شیراز تصریح کرد: نسبت به بکارگیری هرگونه نیرویی بر خلاف مقررات و بدون مجوز و ضرورت در شهرداری خودداری و اقدامات شورای استخدامی شهرداری در صدور مجوز  بکارگیری بر خلاف مقررات و مصالح شهرداری متوقف شود.

عضو کمیسیون حقوق شهروندی شورا در ادامه تاکید کرد: لازم است طرح جامع ساماندهی نیروی انسانی تهیه شود.

موسوی با بیان اینکه یکی از شعارهای ما در شورای پنجم و شهرداری شیراز مبارزه با فساد و تبعیض بوده است، اظهار داشت: سه پدیده شوم و به هم پیوسته فساد، تبعیض و فقر تهدید کننده تمامی ارزش های اخلاقی و فرهنگی و موجودیت جامعه است.

وی افزود: موضوع فقر در حوزه وظایف ما نیست و ما هم نمی توانیم کاری از پیش ببریم اما در دو موضوع تبعیض و فساد امروز پنج ماه از حضور ما در شورا می گذرد، نمی دانیم چکار کرده ایم، گویا گستردگی تبعیض و فساد تا حدی است که می رود تا ما را هم ببلعد.

حقوق مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر شفاف سازی شود
رئیس شورای نامگذاری شهر شیراز بیان کرد: برای مبارزه با فسادی که منافع مردم را به خطر انداخته و فقرا را فقیرتر کرده است، لازم است ابتدا دو نهاد مهم چون حراست و بازرسی پالایش‌شود.

مهدی حاجتی خطاب به شهردار شیراز گفت: تا زمانی که حقوق کارگران شهرداری که غالباً از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند پرداخت ‌نشده است حقوق هیچ مدیری از مدیران شهرداری حتی اعضای شورای شهر پرداخت نشود.

وی اظهار داشت: لازم است در راستای شفاف سازی برای جامعه حقوق مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

عضو کمیسیون حقوق شهروندی شورا در ادامه گفت: کلیه قراردادهای شهرداری اعم از خرید، فروش، مزایده و مناقصه به اطلاع عموم رسیده و همین‌طور در صدور پروانه‌های ساختمانی از گستردگی تفاسیر قانونی و محاسباتی کاسته شده تا این رویه که خود منشأ فساد و رانت بوده است پایان یابد.

حاجتی درخواست خود را مبنی بر مشخص کردن مشاوران شورا که ذینفع هستند را به رئیس شورای شهر ارائه داد و گفت: باید از دریافت مشاوره از اینگونه افراد ممانعت بعمل آید و لازم است شهرداری نیز راه را بر ذی نفعان برای ورود به ساختار شهرداری ببندد.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: شورای قبل بودجه‌ای را برای محوطه‌سازی پیرامون شورا مصوب کرده و پیاده‌روها سنگفرش و دیوارهایی که در معرض دید مدیران هستند را به شکلی نمایش گونه آرایش‌کرده است درصورتی‌که پشت همین دیوارها مردمانی فراموش‌شده‌اند، فراموش‌شدگانی که فقر، اعتیاد و فضای نامناسب زندگی روزگار را بر آنان تلخ کرده است. آیا این رفتار ما و تصمیمات ما پنهان‌کاری دردهای آنان نیست؟ آیا تصور می‌کنیم آنان متوجه نیستند؟ آیا این نادیده گرفتن، تحقیر یک جامعه نیست؟

حاجتی با طرح این سوال که آیا بهتر نبود در هفته‌ای که گذشت به‌جای آنکه مدیران را به اجتماعات نمادین فرابخوانیم، آن‌ها را به مناطق حاشیه‌نشین این شهر دعوت کنیم تا با دو چشم خویش ببینند کدامین بخش جامعه فراموش‌شده است، تصریح کرد: آیا بهتر نیست سفرهای داخلی و خارجی مدیران را که هرگز نه به سواد مدیریتی آنان افزوده است و نه کارکردی برای مردم داشته است کم کرده و آنان را به سفر درون شهرهای تحت مدیریتشان فرابخوانیم تا از پشت میزهایی که دید آنان را محدود کرده است بیرون بیایند و ببینند مردمان این شهرها چگونه چون کشتی سانچی دارند غرق می‌شوند؟
نظرات بینندگان