کد خبر: ۱۱۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۶

دریافت اجباری کمک اختیاری/گرفتن پول زور از دانش آموزان

آیا تاوان مشکلات مالی مدارس را باید خانواده دانش‌آموزان بدهند یا وزارت آموزش و آیا رواست که اولیای دانش‌آموزان در مشکلات مالی آموزش کشور سهیم شوند .

به گزارش شیرازه، در فضای مجازی شهر مُهـر شاهد دست‌به‌دست شدن یک نامه بودیم که از طرف دبستان آیت‌الله سعیدی شهر مهر به والدین دانش آموزان چنین نوشته‌شده است:

احتراماً نظر به هزینه‌های بالای مصرفی، عمرانی، تجهیزاتی و آموزشی و عدم واریز هرگونه اعتبار دولتی و یا سرانه از ابتدای سال تحصیلی تاکنون به‌حساب مدارس، دبستان آیت‌الله سعیدی با جمعیت دانش‌آموزی 352 نفری جهت اداره امور آموزشی و پرورشی خود نیازمند به مساعدت مالی شما اولیاء محترم و خیر می‌باشد.

امید است با کمک مالی خود ما را در اداره هرچه بهتر خانه دوم فرزندانتان یاری کنید.



مطابق مصوبه انجمن اولیاء و مربیان حداقل مبلغ کمک مالی شما مبلغ 50 هزار تومان می‌باشد.

این در حالی است که مسئولان آموزش‌وپرورش الزام آموزش رایگان را در بوق و کرنا کرده و به دفاع از حق تحصیل دانش‌آموزان، دریافت هر نوع وجهی از والدین را خلاف مقررات اعلام می‌کنند، اما می‌بینیم که ریشه‌کنی دریافت وجه نقد از اولیای دانش‌آموزان در حد شعار باقی می‌ماند.

برخی مدارس به اسم همیاری آن‌چنان اولیای دانش‌آموزان را به هر ترفندی نقره‌داغ می‌کنند، داستانی که سردراز دارد و گویا قرار نیست که هیچ زمان به پایان برسد.

در اصل سی‌ام قانون اساسی آمده است که "دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد، که متأسفانه در مدارس شهرستان مهر رعایت نمی‌شود و مدارس به هر بهانه‌ای با برچسب مشارکت در امور مدرسه از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند.

درحالی‌که بسیاری از این خانواده‌ها با حداقل حقوق کارگری و گاهی با داشتن چند فرزند از پس هزینه‌های فرزندان محصل خود برنمی‌آیند.

حال در اینجا یک سؤال بی‌پاسخ‌مانده است، آیا تاوان مشکلات مالی مدارس را باید خانواده دانش‌آموزان بدهند یا وزارت آموزش و آیا رواست که اولیای دانش‌آموزان در مشکلات مالی آموزش کشور سهیم شوند و در کنار این‌همه هزینه‌های طاقت‌فرسای زندگی دغدغه تحصیل فرزندان خود نیز داشته باشند؟

این نامه در حالی سایت خبری تحلیلی عصر مُهـر آن را منتشر کرده است که روزهای گذشته دبیرستان امام محمدباقر ع شهر مُهر نیز از هر دانش‌آموز مبلغ 50 تا ۱۰۰ هزار تومان بابت هزینه‌های جانبی مدرسه از دانش آموزان با اجبار دریافت کرده است و حتی دانش‌آموزانی هم که نداشته و یا پرداخت نکرده بودند آن‌ها را از مدرسه به خانه‌هایشان ارجاع داده‌اند تا این هزینه را تأمین و به مدرسه تحویل دهند و روحیه دانش‌آموزان را به چالش کشیده و در برابر همگان غرور آن‌ها را لکه‌دار می‌کنند

امیدواریم اداره آموزش‌وپرورش شهرستان مُهـر و استان فارس به این موضوع ورود کنند و به این سریال‌های اجتماعی پایان دهند.

منبع:  عصر مُهـر

نظرات بینندگان