کد خبر: ۱۱۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۶
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس:

اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند متولی مشخص است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند یک متولی مشخص و در عین حال همکاری و همراهی تمامی مجموعه های مرتبط با امر ساختمان سازی است.
به گزارش شیرازه، غلامرضا نامورچی شامگاه سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: با توجه به اهمیت موضوع ضرورت دارد که مجموعه های تاثیرگذار و مرتبط از جمله راه و شهرسازی، شهرداری ها، نظام مهندسی، انبوه سازان، نظام فنی و اجرایی، استاندارد و بنیاد مسکن با تعامل و هماهنگی در جهت اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان حرکت کنند.
وی ادامه داد: هر یک از این دستگاه ها و مجموعه ها وظایفی بر عهده دارند که باید با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و هماهنگ شدن با متولی اصلی در حیطه وظایف خود نسبت به اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان اقدام کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل دستگاه متولی نیز پاسخگو باشد.
او اضافه کرد: اگر در کشور می بینیم که آنگونه که باید بر ساخت و سازها نظارت نمی شود اشکال از مقررات ملی ساختمان نیست بلکه مشکل از نبود متولی مشخص است.
نامورچی گفت: در این زمینه وظایف، اختیارات و مسئولیت های افراد و دستگاه های ذی ربط به طور شفاف مشخص و مرزبندی نشده و دستگاه ها و نهادهای مختلف خود را موظف به تبعیت از قوانین و مقررات سازمان خود می دانند و توجهی به اجرای سایر قوانین ندارند.
نامورچی، با اشاره به حادثه تلخ آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران (سی ام دیماه 95) گفت: با توجه به خسارت های مادی و تلفات انسانی جبران ناپذیری که اینگونه حوادث به دنبال دارد، ضرورت دارد که علل بروز چنین حوادثی به دقت ریشه یابی شود تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم و یا در صورت بروز چنین حوادثی خسارت ها به حداقل ممکن برسد.
رئیس سازمان نظام مهندسی و ساختمان فارس تصریح کرد: امروز در جامعه ضوابط و مقررات مرتبط با ساختمان سازی آنگونه که باید ترویج نیافته و با وجود اجباری بودن تبعیت از مفاد قانون، هنوز درک لازم نسبت به ضرورت استفاده از خدمات مهندسی و رعایت ضوابط فنی ایجاد نشده و عموم مردم و حتی فرهیختگان جامعه رعایت ضوابط فنی را نوعی هزینه اضافی و تحمیلی می دانند و به هر شکل ممکن به دنبال فرار از آن هستند.
وی گفت: بعد از بروز یک حادثه تلخ مانند آتش سوزی پلاسکو نیز تنها به ابراز تاسف و همدردی اکتفا می شود و اگر مباحثی در خصوص لزوم توجه و رعایت مقررات ملی و فنی در ساخت و سازها طرح شود مقطعی است و پس از مدتی کوتاه دوباره به دست فراموشی سپرده می شود.
نامورچی، برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان را نیازمند اصلاح دانست و افزود: در امر ساخت و ساز ضرورت دارد که صلاحیت تمام دست اندرکاران از جمله کارگر ساده، کارگر ماهر، کاردان ها، مهندسان و شرکت‌ها بررسی و نظارت شود.
او گفت: کنترل کیفیت مصالح و اجزای ساختمانی نیز امری ضروری است که این کار هم در هنگام تولید مصالح و هم در زمان اجرا انجام شود.
وی، ضمن تاکید بر لزوم کنترل کاربری و بقای شرایط بهره دهی بناها افزود: ساختمان ها باید بر اساس اهمیت آنها در دوره های معین بازدید و کنترل شود تا شرایط بهره برداری و کاربری ها تغییر نکرده باشد مانند تغییر کاربری منازل مسکونی به مدارس یا اداری.
نامورچی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگترین نهاد حرفه ای در کشور بر پایه وظایف و رسالت خود که بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی، دانش فنی، بهبود مناسبات حرفه ای و الزام به رعایت مقررات ملی است، می تواند در تمامی فرآیندهای ساخت و ساز ایفای نقش اثرگذار و سرنوشت ساز داشته باشد.
وی، در خصوص ساماندهی بافت های فرسوده نیز گفت: به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های امداد و نجات و توزیع نامتناسب خدمات امدادی در این بافت ها و از آنجا که یکی از مشکلات اصلی بافت های فرسوده نفوذناپذیری است، به نظر می رسد در طرح های ساماندهی بافت های فرسوده تعیین و مقاوم سازی مسیرهای اصلی به منظور تخلیه جمعیت و ایجاد دسترسی مناسب برای سازمان‌های خدمات رسان باید دیده شود.
او ادامه داد: از آنجایی که نحوه شکل گیری هر پهنه از بافت های فرسوده و حتی اسکان های غیررسمی با توجه به مسائل مختلفی از جمله شرایط جغرافیایی، اقلیم و مباحث فرهنگی متفاوت است، لذا پیشنهاد می شود تهیه طرح بحران که شامل مباحثی چون مسائل ترافیکی، امداد و نجات، تخلیه و دسترسی است، متناسب با این بافت ها انجام شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان