کد خبر: ۱۱۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۶

برنده شدن در بازارهای جهانی با برند سازی

امروز تقریبا تمام کشورها به دنبال افزایش سهم خود از بازارهای جهانی هستند و هر یک می کوشند تا در این بازار پررقابت به روش های مختلف گوی سبقت را از رقبای خود بربایند و سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند که برندینگ یا سرآمدسازی یکی از این روش هاست.
به گزارش شیرازه، سرآمدسازی (برندسازی و برندینگ)درمعنایی خلاصه و ساده به معنای جلب مشتری و هدایت ذهنی و عملی او به سمت کالایی است که تولید می شود به نحوی که خریدار با شوق و ذوق خریدار تولیدات باشد.
مشخص است که دراین راه، مواردی همچون تبلیغات ، بازاریابی، بسته بندی، روابط عمومی قوی، خدمات جانبی، اطلاع رسانی و مانند آن باید به کمک گرفته شود.
در هر صورت برندینگ یا برندسازی که برگرفته از واژه برند(نشان تجاری) است را می توان شاخص سازی و سرآمد سازی کالا همچنین رقابت موثر در بازار نامید به گونه ای که کالا در بین مشتریان و حتی رقیبان، سرآمد و برنده باشد.
درتعریفی دیگر برندسازی را می توان سرآمدسازی کالا با روشی هوشمندانه، دقیق وطبق برنامه در بازار رقابت دانست و ابزارهای رسیدن به این هدف متنوع است که تبلیغات، کیفیت، خدمات پس از فروش، تنوع و بسته بندی از جمله مواردی است که هر یک از تولید کنندگان سعی می کنند تا با گسترش دامنه و سطح آن نظر مشتریان را در سراسر دنیا جلب کنند.
باید پذیرفت که در چنین بازار رقابتی به دست آوردن سهم کار چندان آسانی نیست و عوامل مختلفی باید در کنار هم قرار گیرند تا این موفقیت حاصل شود.

** چند وجهی بودن تحقق برندینگ
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس معتقد است که نشان تجاری (برند) و بسته بندی هر 2 لازم و ملزوم یکدیگرند و نمی توان یک برند موفق داشت اما نسبت به گزینه های دیگر یعنی بسته بندی مطلوب و قسمت مناسب و رقابتی بی تفاوت بود.
علی همتی افزود: در حقیقت یک مجموعه تولیدی و کالا اگر بخواهد در سطح دنیا به یک نشان تجاری تبدیل شود باید در همه ابعاد دارای قابلیت هایی باشد که بتواند خریداران را ترغیب کند که از میان سایر کالاهای مشابه آن کالا را انتخاب و خریداری کنند.
وی ادامه داد: البته نشان تجاری (برند) جدای از فاکتورهای تولید به تنهایی دارای ارزش است و امروز بسیاری از مشتریان در سراسر دنیا تنها به دنبال یک نوع یا یک برند خاص از یک کالا هستند که در کنار شهرت، دارای مرغوبیت و کیفیت، تنوع و بسته بندی مناسب است.
او بیان کرد: ما نیز اگر می خواهیم در استان فارس در حوزه تولید چه در داخل کشور و چه خارج از کشور دارای جایگاه باشیم باید از فضای تولید و عرضه فله ای، بی کیفیت و غیر استاندارد کالا خارج شویم و به سمت تولید و عرضه کالاهای با کیفیت و متناسب با نیاز و ذائقه مردم حرکت کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: البته نشان تجاری سازی یک بحث است و حفظ آن یک مبحث بسیار مهم دیگر، یعنی باید بتوانیم در گذر زمان نیز آن جایگاه را حفظ کنیم و همگام با سایر رقبا، با در نظر گرفتن شرایط بازار نسبت به افزایش کیفیت و خدمات و حتی کاهش قیمت اقدام کنیم.
همتی گفت: اگر شرایط ایجاد شود با توجه به ظرفیت ها و توانمندی هایی که در فارس و شیراز وجود دارد، می توانیم بخش قابل توجهی از بازار دنیا خصوصا منطقه خاورمیانه را تصاحب کنیم، مشروط بر اینکه به کیفیت و مرغوبیت کالا و بسته بندی آن توجه کنیم.

**بسته بندی نامناسب در تضاد با برندسازی
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، هم یکی از موارد مهم در صادرات را بسته بندی مناسب کالا دانست و گفت: در حقیقت می توان گفت که بسته بندی مناسب زمینه ساز موفقیت و رونق صادرات خواهد بود.
خسرو فروغان افزود: یکی از دلایل دیگری که سبب شده سهم ما در زمینه صادرات در مقایسه با دیگر کشورها پایین باشد، در کنار کم توجهی نسبت به بسته بندی مناسب، بی توجهی به نشان تجاری (برند) سازی است.
وی ادامه داد: همین بی توجهی ها سبب شده که امروز کالاهایی مانند زعفران و پسته ایرانی در دنیا به اسم دیگر کشورها عرضه شود و علت هم این است که نسبت به بسته بندی مناسب و برند سازی بی توجه بوده ایم.
او اظهار کرد: چرا دنیا باید زعفران ایرانی که از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است را به اسم کشور اسپانیا بشناسد؟ چرا خود ما به سمت برند سازی نرویم و با یک بسته بندی مناسب تولیدات خود را به نام کشورمان نکنیم؟
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: قطعا اگر به سمت نشان تجاری (برند) سازی برویم، به دنبال آن هم کیفیت کالا و بسته بندی آن مطلوب تر خواهد شد و هم کالا با قیمت مناسب تری در بازار عرضه خواهد شد.
فروغان افزود: البته تولید کننده و صادر کننده ما برای برند سازی و بسته بندی مناسب کالا نیازمند حمایت است چرا که مشکلات مالی به عنوان یک سد، مانع انجام این کار توسط تولید کننده و صادر کننده شده است.
وی، از بالا بودن قیمت تمام شده کالا به عنوان یک چالش پیش روی تولیدکنندگان کشورمان یاد کرد و گفت: بالا بودن بهره تسهیلات بانکی، مشکلات بیمه ای و مالیات سبب می شود که قیمت تمام شده یک کالا در کشور ما بسیار بالا باشد و چنین کالایی به هیچ وجه نمی تواند با مشابه خارجی خود که قیمت تمام شده پایین تری دارد رقابت کند.
او گفت: امروز در استان فارس شاهد تولید کالاهای باکیفیتی هستیم اما همین کالا به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده، تبلیغات کم، بسته بندی نامناسب و بی توجهی به برند سازی توان رقابت با کالای مشابه خارجی را ندارد.
فروغان اضافه کرد: بنابراین تولید کننده ما مجبور است کالا را به شکل فله ای صادر کند و همین کالا در خارج از کشور در یک بسته بندی مناسب با یک نشان تجاری (برند) معتبر قرار می گیرد و به چندین برابر قیمت اولیه فروخته می شود.
ایرنا
نظرات بینندگان