کد خبر: ۱۱۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۶

کشاورزی فارس با روش‌های دانش‌بنیان پیش می‌رود/پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی و رونق کشاورزی

با توجه به وضعیت کم آبی در فارس، پیش‌بینی‌های به موقع آب و هوایی از قبل می‌تواند از بروز آفات و تولید محصولات کشاورزیی مرغوب‌تر نقش موثری داشته باشد.
به گزارش شیرازه، عوامل بسیار زیادی در توسعه و رونق صنعت کشاورزی موثرند که آب و هوا از اصلی‌ترین آنهاست. با توجه به وضعیت کم آبی در فارس پیش‌بینی‌های به موقع آب و هوایی از قبل می‌تواند از بروز آفات و تولید محصولات کشاورزیی مرغوب‌تر نقش موثری داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اهمیت دانش‌بنیان کردن کشاورزی به خبرنگار فارس می‌گوید: شرکت ITMC شیراز از قابلیت‌های فراوانی برای کشاورزی استان برخوردار است.

محمدمهدی قاسمی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر جهاد کشاورزی استان با این شرکت همکاری موثری داشته و در حوزه روش‌های آبیاری هوشمند به نتایج خوبی رسیده است.

وی اضافه می‌کند: از چند ماه قبل نیز در زمینه تولید سامانه خودکار هواشناسی همکاری جدیدی آغاز شده است که اکنون 45 دستگاه آن مورد رو نمایی قرار گرفته است.

قاسمی با اشاره به قابلیت‌های سامانه IOT که توسط این شرکت طراحی شده بیان می‌کند: این سامانه محدودیت‌هایی که در سایر دستگاه‌ها وجود داشت را برطرف کرده است و به دلیل اینکه تولید داخلی است، دسترسی به اطلاعات آن را برای ما تسهیل می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان اظهار می‌کند: تجهیزات مورد نیاز این سامانه به شکل بومی در استان فارس تولید می‌شود و اگر چه از نظراختصاصی، سامانه خودکار هواشناسی از جمله وظایف اساسی اداره کل هواشناسی استان است اما  کشاورزی ما نیز به این اطلاعات وابسته است.

قاسمی تصریح می‌کند:  پیش آگاهی‌ها و پیش‌بینی اطلاعات هواشناسی برای توسعه کشاورزی حیاتی است چرا که بهره‌برداری مطلوب از این صنعت به این پیش‌بینی‌ها نیاز دارد.

وی معتقد است: اگر بخواهیم از یک کشاورزی دانش‌بنیان در فارس برخوردار شویم باید از ابزار و فناوری‌های نوین و به روز برخوردار باشیم و چه بهتر که این ابزار تولید داخلی باشند.

این مقام مسوول ادامه می‌دهد: از اطلاعات این سامانه پیش‌بینی‌کننده می‌توان در مبارزه با انواع آفات نیز می‌توان استفاده کرد و همچنین در میزان مصرف سموم نیز صرفه‌جویی کرد.

وی معتقد است: به این ترتیب محصول سالم‌تر و بدون استفاده از سم در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سطح استاندارد محصولات کشاورزی ما نسبت به موازین بهداشتی نیز ارتقاء می‌یابد.

قاسمی از اداره کل هواشناسی استان فارس در خواست می‌کند تا یک نسخه از این سامانه را کنترل کنند و می‌گوید: امیدواریم با توجه به شرایط فارس که استانی خشک و دارای میکروکلیماهای بسیار زیاد است از بروز بسیاری آفت‌ها جلوگیری کنیم.

وی می‌افزاید: بدین ترتیب اگر در 10 کیلومتری ما تفاوت 150 میلی‌متری بارندگی یا در تفاوت دما وجود دارد با شناسایی احتمال بروز آفت‌های مختلف از بروز آن‌ها پیشگیری کنیم.

قاسمی عزم سازمان جهاد کشاورزی فارس برای استفاده از این تجهیزات به‌روز راسخ می‌داند و بیان می‌کند: علمی و فنی کردن کشاورزی تلاش همکاران در مجموعه جهاد کشاورزی را می‌طلبد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه می‌دهد: با استفاده از فناوری‌های نوین، فرصت اشتغال‌زایی برای جوانان نیز ایجاد می‌شود و رونق مطلوب بخش کشاورزی را نیز در پی دارد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان