کد خبر: ۱۱۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۶

هوای تازه در صنعت بوانات؛ شهرک صنعتی جان تازه‌ای می‌گیرد

شهرستان بوانات با وجود داشتن ظرفیت‌های مهم در زمینه سنگ و معدن اما بیکاری مشکل اصلی و اول آن است البته این روزها هوای تازه‌ای در شهرک صنعتی این شهرستان دمیده شده است.
به گزارش شیرازه، بیکاری امروز به یکی از مشکلات اصلی شهرهای استان فارس تبدیل شده این موضوع در حالی است که بسیاری از شهرها با وجود داشتن ظرفیت‌های مناسب نتوانسته‌اند خود را به ریل صنعت برسانند و از گردونه صنعتی شدن و اشتغال در این حوزه عقب ماندند.

با وجود داشتن ظرفیت‌های مهم در زمینه سنگ و معدن در شهرستان بوانات اما بیکاری مشکل اصلی و اول آن است البته این روزها هوای تازه‌ای در شهرک صنعتی این شهرستان دمیده و امید در رگ این شهرک تزریق شده، موضوعی که امام جمعه شهرستان نیز بر آن اذعان دارد. 

رونق شهرک صنعتی بوانات 

اسفند سال گذشته بود که ما در گزارشی به مشکلات شهرک صنعتی شهرستان بوانات پرداخت. در پی تغییراتی که امسال در این شهرستان رخ داده شهرک صنعتی نیز جان تازه‌ای گرفته است. حجت‌الاسلام علی مدد زارع، امام جمعه شهرستان می‌گوید: شهرک صنعتی به روال گذشته برگشته و دیگر عنوان شهرک تخصصی سنگ را ندارد. 

به گفته وی علاوه بر این امر از لحاظ زیرساختی نیز شهرک تغییرات مثبتی داشته و سرمایه‌گذاران جدیدی برای سرمایه‌گذاری اقدام کردند که نوید اشتغال برای این شهرستان است. 

شهرک صنعتی بوانات بیش از 10 سال است که احداث شد ولی تاثیری در رفع بیکاری در این شهرستان نداشت پس از 8 سال از تاسیس توسط استاندار وقت فارس به شهرک تخصصی سنگ تغییر نام داده اما این تغییر نیز نتوانست رونق را به این شهرک بازگرداند. 

کمبود نقدینگی مشکل اصلی سرمایه‌گذاری

اسماعیل حسینی از سرمایه‌گذاران در زمینه فرآوری سنگ و در این شهرک مستقر است. وی در از افزایش کارگران خود از 30 نفر به 45 نفر سخن می‌گوید. به گفته وی برق و گاز شهرک صنعتی بوانات راه‌اندازی و سبب ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری شده است. 

حسینی از تلاش فرماندار جدید بوانات برای گازرسانی به شهرک صنعتی سخن می‌گوید « یک سال و نیم بود که برای گازرسانی به شهرک صنعتی تعلل می‌شد و هر بار بهانه‌ای برای انجام نشدن آن ذکر می‌کردند اما با تلاش فرماندار جدید این اتفاق رخ داد». 

یکی از مشکلاتی که سرمایه‌گذاران شهرک صنعتی بوانات دارند و این سرمایه‌گذار بواناتی نیز در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند، عدم همراهی بانک برای دریافت تسهیلات است. وی نبود نقدینگی را مشکل اصلی سرمایه‌گذاران ذکر می‌کند. 

توسعه شهرک صنعتی بوانات

محسن پورزارعی، فرماندار بوانات که به تازگی سکان اداره این شهرستان را بر عهده گرفته از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی این شهر سخن می‌گوید که از جمله آنها تامین آب شرب، آب صنعتی، برق و گاز است. 

به گفته وی تاکنون 3 سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری جدید اقدام کردند که هر کدام 40 تا 45 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند. پورزارعی سومین سرمایه‌گذاری را پروفیل یو وی سی عنوان می‌کند که سبب بازگشت مخترع جوان از ترکیه به بوانات شده است. 

فرماندار بوانات از افزایش مساحت این شهرک به 100 هکتار و عمومی شدن آن سخن می‌گوید که سبب شده امکان راه‌اندازی واحدهای اشتغال در حوزه‌های پوشاک، مواد غذایی، مواد شوینده و فرآوری محصولات کشاورزی و غذایی فراهم شود. 

وی بوانات را شهری با ظرفیت‌های فراوان به ویژه در زمینه معدن معرفی می‌کند و از برگزاری جلساتی با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بواناتی مقیم شیراز و دعوت آنها برای سرمایه‌گذاری در بوانات سخن می‌گوید. 

خبرهای خوبی در راه است 

پورزارعی درباره تسهیلات بانکی نیز خبرهای خوبی برای سرمایه‌گذاران دارد از جمله تسهیلات 250 میلیون تومانی شهرک صنعتی که در آن تاسیسات هر واحد به عنوان ضمانت گرفته می‌شود و این تسهیلات با نرخ 10 درصد به تولیدکنندگان داده می‌شود. 

وی همچنین از تسهیلات 8 میلیارد تومانی عشایری و روستایی وتسهیلات 8 میلیارد تومانی اشتغالات فراگیر سخن می‌گوید که جلسات نهایی این موضوع گرفته شده و به زودی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. 

فرماندار بوانات معتقد است این تسهیلات که برای اشتغالزایی در عرصه‌های مختلف داده می‌شود می‌تواند نقش مهمی در کاهش بیکاری داشته باشد. پورزارعی می‌گوید: متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به ادارات راه و شهرسازی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی مراجعه کنند. 

شهرستان بوانات یکی از شهرستان‌های غنی استان فارس از نظر ظرفیت و ذخایر مواد معدنی به ویژه سنگ مرمریت است که گستره وسیعی از جنوب شرقی تا شمال غربی این شهرستان را در بر می‌گیرد. این ظرفیت در کنار حمایت از سرمایه‌گذاری سبب رونق اشتغال در این شهرستان می‌شود.

تسنیم

نظرات بینندگان