کد خبر: ۱۱۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۶
چالش تاسیس سایت دفن زباله ؛

خود نمایی زباله ها در حاشیه جاده های رستم

مدتی است در فضای مجازی نسبت به رها کردن زباله ها در حاشیه جاده های شهرستان رستم واکنش های متعددی داده شده است و کاربران فضای مجازی با انتقاد از مردم و مسئولین از این اقدام زشت گلایه کرده اند.

به گزارش شیرازه،  مدتی است در فضای مجازی نسبت به رها کردن زباله ها در حاشیه جاده های شهرستان رستم واکنش های متعددی داده شده است و کاربران فضای مجازی با انتقاد از مردم و مسئولین از این اقدام زشت گلایه کرده اند.

یکی از نمونه های بارز آن را می توان محور بابامیدان به منگودرز اشاره کرد که چیزی شبیه به یک فاجعه است.


در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان که 27 دی ماه 96 با حضور اعضاء در محل فرمانداری برگزار گردید. سید ابوطالب حسینی فرماندار ممسنی گفته است : دفن زباله در شهرستان به عنوان یکی از مشکلات اساسی بوده که از قبل لاینحل باقی مانده است.

شرایط توپوگرافی شهرستان و نیز معارضات عدیده اجتماعی به منظور تعیین یک مکان مناسب جهت ایجاد سایت دفن زباله به عنوان موانعی است که باید همه دست به دست هم دهیم تا با تعامل و همکاری این مشکل در شهرستان حل شود و به صورت جد دنبال حل این قضیه هستیم.

شاید نکته  اساسی در این سخنان موضوع معارضات عدیده اجتماعی است که نشان می دهد خود مردم همکاری لازم برای تاسیس سایت زباله ندارند.  رفع این مشکل نیازمند ورود معتمدین و ریش سفیدان برای همسو کردن مردم میباشد.

مطمئنا در این زمینه کم کاری مردم، مسئولین، دهیاران و ... کاملا مشهود است اما باید چاره ای بیندیشند و هرچه سریعتر سایت دفن زباله مشخص شود و امکانات لازم به دهیاری ها و شهرداری جهت جمع آوری زباله ها نیز داده شود.

اما اگر حمایت مسئولین استانی نیز در میان باشد می توان با تاسیس یک سایت بازیافت بسیاری از این مشکلات را حل کرد هرچند که اقدامات بسیاری کوچکتر مانند تعیین سایت زباله صورت نمی گیرد و انتظار تحقق مرکز بازیافت شاید حالا حالاها در ممسنی و رستم رویا باشد.

فراموش نکنیم شهرسیتان رستم به عنوان یک منطقه تاریخی و با طبیعت بسیار زیبا همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته و در ایام نوروز نیز بر تعداد این گردشگران افزوده خواهد شد. اما رها کردن زباله از سوی مردم در روستاها و حاشیه جاده‌ها ، یکی از عوامل زشت شدن چهره راه‌ها است.

فرآیند تخلیه زباله ها و در کنار جاده نه تنها باعث تخریب سیمای حاشیه جاده ها و مزارع شده است بلکه زمینه پدیدار شدن فاجعه ای زیست محیطی نیز گردیده است. این اقدام افراد فرصت طلب ، نمونه بارزی از نقض کامل حقوق شهروندی می باشد که با این عمل ناخوشایند و دور از انسانیت خود ، فرهنگ سایر شهروندان را نیز زیر سوال میبرند.

لذا انتشار می رود اداره محیط زیست شهرستان‌ در برخورد با تخلیه‌کنندگان زباله در حاشیه جاده ها را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند و با خاطیان به جد برخورد کنند.

البته نباید فراموش کرد که کم کاری مسئولین در مدیریت پسمانده ها و زباله ها از مهمترین عوامل وقوع این رفتار غیر فرهنگی است.  یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در فضای فیزیکی یک شهر یا یک منطقه برای حفظ سلامت آن مورد توجه ویژه و خاص قرار می‌گیرد مدیریت پسماندها و زباله‌های شهری و روستایی است که بی‌توجهی، کم‌کاری و سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند سلامت افراد جامعه را به‌ شدت تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: نورآنلاین

برچسب ها: ممسنی ، زباله ، سایت
نظرات بینندگان