کد خبر: ۱۱۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۶
به بهانه 30 دی ماه سالروز حادثه ناگوار پلاسکو؛

130 ساختمان ناایمن در شیراز پلمپ شد/ ارتقای ایمنی در بازار وکیل

اخیرا رییس نظام مهندسی استان فارس گفته است، تعداد زیادی از ساختمان‌های قدیمی و نوساز پتانسیل اینکه فاجعه‌ آفرین شوند، وجود دارد.
130 ساختمان ناایمن در شیراز پلمپ شد/ ارتقای ایمنی در بازار وکیل
به گزارش شیرازه، صبح روز 30 دی ماه سال گذشته، ساختمان پلاسکو در چهار راه استانبول تهران آتش گرفت و به یک باره فرو ریخت.

ساختمان پلاسکو در حالی پس از حدود 3 ساعت و نیم سوختن، فروریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی درحال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و متاسفانه 16 نفر از آن‌ها زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند و جان خود را از دست دادند.

رئیس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از جمله دلایل فرو ریختن پلاسکو را تراکم بالای مواد قابل اشتعال و نبود سیستم اطفاء حریق استاندارد دانسته و گفته بود: معابر باریک، عدم رعایت استانداردهای لازم در اطراف ساختمان و قدمت بیش از 50 سال، دلایلی بوده که دامنه بحران را در این حادثه بالا برده است.

اما شیراز نیز پلاسکو های متعددی دارد که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی هر آن ممکن است حادثه دردناک دیگری رخ دهد. اخیرا رییس نظام مهندسی استان فارس گفته است، تعداد زیادی از ساختمان‌های قدیمی و نوساز پتانسیل اینکه فاجعه‌ آفرین شوند، وجود دارد.

 رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در این باره می گوید: وجود بازارهای قدیمی و تاریخی در شیراز و تراکم جمعیت در این اماکن و همینطور مراکز تجاری و بلندمرتبه ها حداقل تجهیزات ایمنی را ندارند و هشدارها نیز در این باره بی اثر بوده است.

وی گفته است در بازدیدی که کارشناسان واحد پیشگیری سازمان داشته اند به مواردی همچون، تاسیسات برقی، سیستم های گرمایشی نامناسب، سازه های قابل اشتعال، مشکل تردد خودروهای اطفایی امدادی در هنگام بروز حادثه در این اماکن و همینطور نبود سیستم های اعلام و اطفا حریق یا معیوب بودن آنها در مراکز تجاری اشاره کرده اند.

فرخ زاده بدون نام بردن از واحدهایی که با تاکید و به دستور مراجع قضایی به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی پلمپ شده اند گفته است، سازمان آتش نشانی شیراز با پیگیری های متعدد موفق شد از سال 96، مجوز پلمپ ساختمان های تجاری ای که علی رغم هشدارهای سازمان، نسبت به برطرف کردن ناایمنی ها اقدام نکرده یا تجهیزات اطفایی و سیستم های اعلام و اطفا حریق معیوب دارند را بگیرد. و تا کنون با بررسی ها و بازدید های انجام شده 130 نقطه پر خطر شامل: کارخانه ها، مجتمع های تجاری، بناهای تاریخی و ساختمان ها شناسایی و نسبت به پلمپ آنها اقدام شده است. 

فرخ زاده با بیان این موضوع که با بهسازي تخصصي و حفظ ایمنی بناهای تاریخی و قدیمی شاهد پلاسكوی دیگر نخواهیم بود، بیان داشته است: در جلسه ای که به این منظور با حضور مسئولین شهری در بازار وکیل برگزار گردید به خدمات و اقدامات سازمان آتش نشانی  به منظور ارتقای ایمنی اماکن تاریخی شهر شیراز پرداخته شد. این سازمان با اهدا 334 دستگاه خاموش کننده 6 کیلویی در تمامی حجره های بازار وکیل شمالی، جنوبی و بازار نو و همچنین تعداد 13 دستگاه خاموش کننده پودری 50 کیلویی چرخدار و یازده دستگاه شیر هیدرانت شهری در معابر بازار( جدای نصب شیر های هیدرانت متعدد و روبه افزایش بر روی خطوط اصلی آب شهری در تمامی منطقه تاریخی و فرهنگی شهر شیراز)، عزم خود مبنی بر ایمن سازی بناهای تاریخی را عملیاتی نموده است.

فرخ زاده گفت: علاوه بر بررسی و اصلاح سیم کشی های برق بازار وکیل با همکاری اداره برق، آموزش های رایگان به تمامی کسبه بازار در زمان های مختلف با مراجعه حضوری کارشناسان، تهیه کتابچه ایمنی بازار و ارائه آن به کسبه بازار وکیل، می توان به طرح اطفاء حریق در بافت های تاریخی فرهنگی شیراز با رویکرد نحوه مقابله با حوادث و آتش سوزی اشاره کرد.

وی اظهار داشته که سازمان آتش نشانی از ابتدای سال 96 با انعقاد 21 تفاهم نامه با ارگان های مختلف و همچنین سازمان نظام مهندسی گام بزرگی را در نظارت و کنترل ابنیه و ارتقای فرهنگ ایمنی برداشت.
نظرات بینندگان