کد خبر: ۱۱۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

خشکسالی و مهاجرت؛ چالش روستاهای استان فارس

خشکسالی و به دنبال آن بیکاری در روستاهای استان فارس زنگ خطر مهاجرت را به صدا درآورده است.
به گزارش شیرازه، دار مدت 10 سالی که خشکسالی بر سر استان فارس سایه انداخته، هشدارهایی از سوی مسئولان انجام شده که از جمله می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از آبیاری نوین در کشاورزی اشاره کرد. وضعیت بحران آب تا به آنجا کشیده شده که قوه قضائیه نیز وارد ماجرا شده و بسیاری از چاه‌های غیرمجاز پلمب شده است. 

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و بحران آب در استان فارس خطری را منجر شده که تاکنون به طور جدی به آن پرداخته نشده و آن خالی شدن روستاها از جمعیت و متروکه شدن آنهاست. برخی از روستاهای استان فارس آبی برای کشاورزی ندارند و مهاجرت تنها راه چاره مردم شده است. 

مهاجرت به دلیل بی‌آبی  

روستای مظفری شهرستان خرامه یکی از روستاهای استان فارس است که به گفته قدرت‌الله مظفری، عضو شورای بخش کربال به دلیل خشکسالی و تعطیلی کشاورزی جمعیتشان نصف شده است. به گفته وی زمانی این روستا 700 نفر جمعیت داشته که اکنون به 350 نفر رسیده است.  

به گفته این عضو شورای بخش کربال خشکسالی سبب شده که کشاورزی تعطیل شود و مردم برای کسب معاش به شهرها روی آورند و کارگری می‌کنند. وی از کمبود آب شرب در این روستا سخن می‌گوید که سبب شده آب نوبت‌بندی شود. 

در مقابل این صحبت محمدرضا مومنی، رئیس اداره آبفای روستایی خرامه نوبت‌بندی آب در این روستا را رد می‌کند و تنها از کاهش کیفیت آب شرب روستا به دلیل خشکسالی سخن می‌گوید. 

هدررفت 60 درصدی آب در بخش کربال خرامه 

به گفته وی در حال حاضر در برخی از روستاهای بخش کربال به دلیل افت کیفیت آب، آب شیرین‌کن نصب شده و در آینده هم از خط انتقال آب از سد درودزن آب این روستاها تامین می‌شود. مومنی مشکل اصلی روستاهای این بخش را فرسودگی شبکه آب می‌داند که سبب هدررفت 60 تا 70 درصدی آب می‌شود. 

رئیس آبفای روستایی  خرامه از 2 پروژه آبرسانی کوثر و قمربنی هاشم برای روستاهای این بخش سخن می‌گوید و در مجموع 3 هزار مشترک در روستاهای بخش کربال وجود دارد. 

قدمعلی مظفری، عضو شورای روستای مظفری نیز با تائید صحبت‌های رئیس آبفای روستایی خرامه شوری آب را تنها مشکل این روستا ذکر می‌کند و چنین می‌گوید: مشکل قطعی آب در روستای مظفری وجود ندارد البته چند روز گذشته یکی دو بار آب قطع شده اما به طور مداوم نبوده است. 

آب بدون کیفیت سهم مردم 

داریوش مظفری، دهیار روستا نیز قطعی و نوبت‌بندی آب را رد می‌کند و از نبود آب شیرین کن و عدم استفاده مردم از دستگاه‌های تصفیه‌ خانگی سخن می‌گوید. به گفته وی مردم روستای مظفری همان آب بدون کیفیت را برای شرب استفاده می‌کنند. 

نزدیک به 10 سال است که خشکسالی بر فارس سایه انداخته و بیشترین تاثیر را بر روستاها گذاشته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده و حالا مهاجرت هم بر درد روستاها اضافه شده است.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان