کد خبر: ۱۱۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

خوش‌رقصی اروپا برای ترامپ با زمزمه تحریم‌های جدید/ مشاور خاتمی: کم‌کاری روحانی نگران‌کننده است

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

********

کیهان

اگر امضای کری تضمین است این سرگردانی برای چیست؟!
معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده توافق هسته‌ای می‌گوید برجام تمام موانعی را که باید از سر راه اقتصاد برمی‌داشت، برداشته است.
عباس عراقچی در همایش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی اظهار داشت: موانعی که برجام قرار بود بردارد کاملاً برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است تحریم یا مانعی را بردارد و برنداشته است.
وی پس از اشاره به پیروزی‌های ایران در منطقه، درباره دیگر دستاوردهای ایران از برجام گفت: امروز ایران نفتش را می‌فروشد، پتروشیمی‌اش را صادر می‌کند دنیا دارد با ما کار می‌کند، تحریم‌های اصلی بانکی برداشته شده، هواپیمای‌مان را می‌خریم و آنچنان ثبات سیاسی داریم که بیش از 70 درصد از مردم در انتخابات شرکت می‌کنند این چیزهاست که آمریکایی‌ها را عصبانی کرده و می‌خواهند به هر قیمتی جلوی برجام را بگیرند.
عراقچی که اخیراً احتمال داده بود، ترامپ از برجام خارج شود، احتمال خروج وی از برجام را رد کرد و گفت: حالا که ترامپ نمی‌تواند برجام را از بین ببرد یا از آن خارج شود چاره‌ای ندارد تا دستاوردهای ایران از برجام را به حداقل برساند.
معاون وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای به حداقل رساندن بهره‌مندی ایران از مزایای برجام برنامه‌ریزی کردند گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر به شرکت‌ها و بانک‌ها فشار وارد می‌کنند تا با ایران وارد کار نشوند و این کار را با ایجاد یک فضای سرگردانی و ابهام انجام می‌دهند.
عراقچی با اشاره به وعده‌های چند ماهه ترامپ برای خروج از برجام یا تردیدهای مکرر او گفت: آمریکایی‌ها با این شیوه یک حصار سرگردانی و بلاتکلیفی ایجاد کرده‌اند که طرف‌های تجاری نتوانند با ایران کار کنند.
وی با بیان اینکه ما نباید اجازه بدهیم این فضای بلاتکلیفی ادامه بیابد گفت: باید این بازی را هر چه سریع‌تر تمام کنیم و نباید اجازه داد ترامپ این بازی را تا ابد ادامه دهد.
وی گفت: بعد از 12 ژانویه یک رغبت جدید در شرکت‌ها برای تعامل با ایران دیده می‌شود و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم فضای بلاتکلیفی همچنان ادامه یابد و باید به این فضای بلاتکلیفی و غیرمطمئن پایان داد.
سخنان عراقچی در حالی است که پیش از این رئیس بانک مرکزی تصریح کرد «عایدی برجام  برای ایران تقریباً هیچ بوده است.» همچنین وزیر امور خارجه شهریور امسال در جمع وزرای خارجه امضا کننده برجام تأکید کرد: بعد از 20 ماه هنوز هم نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.
در عین حال برخلاف اظهارات آقای عراقچی، رئیس جمهور در روز امضای برجام تصریح کرده بود در روز اجرای برجام، همه تحریم‌ها حتی تحریم‌های مالی و بانکی بالمره لغو خواهد شد.  این در حالی است که برخی تحریم‌ها به واسطه نقض برجام در دولت اوباما و ترامپ، بازگشته‌اند.
از سوی دیگر پیروزی‌های ایران در منطقه یا ثبات سیاسی کشور ربطی به برجام ندارد؛ چنان که قبل از برجام نیز این ثبات و روند پیروزی در منطقه تداوم داشته است؛ اتفاقاً برعکس، برخی عوارض برجام منجر به چالش‌های اقتصادی و سیاسی در کشور (نظیر اغتشاش) اخیر شد. برخی محافل دولتی نیز بی‌میل نبودند امتیازدهی با مدل برجام را به قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم توسعه دهند که با مخالفت صریح رهبر انقلاب متوقف شدند وگرنه، باید از پیروزی‌های منطقه‌ای چشم می‌پوشیدیم و داعش را در کنار مرزهای خود می‌پذیرفتیم که قطعاً به بی‌ثباتی دامن می‌زند.
نکته بعدی این است که تیم مذاکره کننده برجام را چرا با منافذ فراوان پذیرفت؟ برجام چگونه تنظیم شده که به تعبیر آقای عراقچی، ترامپ سعی می‌کند دستاوردهای ایران را به حداقل برساند و با تحت فشار قراردادن شرکت و بانک‌های خارجی، فضای سرگردانی و ابهام ایجاد کند؟ اگر برجام پر از اشکال و منفذ نبود و آقای عراقچی با سهل‌اندیشی نمی‌گفت «امضای کری تضمین است»، آیا آمریکا می‌توانست این فضای ابهام و سرگردانی را بدون اینکه هزینه‌ای بپردازد، ایجاد کند؟! چرا تعهدات برجام نامتوازن، ناهمزمان، برگشت‌ناپذیر برای ما و برگشت‌پذیر و قابل نقض برای طرف آمریکایی و فاقد مکانیسم حقوقی مفیدهنگام شکایت تنظیم شد؟! چرا وزارت خارجه پذیرفت که دولت آمریکا مجاز باشد تعلیق تحریم‌ها را هر 4 ماه یک بار تمدید کند؟ کدام سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند سرمایه‌گذاری کوتاه مدت (چه رسد بلند مدت) ظرف 4 ماه انجام دهد و خاطرش از بازگشت تحریم‌ها جمع باشد؟!

خوش‌رقصی اروپا برای ترامپ با زمزمه تحریم‌های جدید
اتحادیه اروپا برخلاف ژست همراهی با ایران درباره برجام، در تحریم‌های جدید علیه ایران همراه می‌شود.
به گزارش دویچه‌وله در آخرین شماره هفته‌نامه اشپیگل که شنبه منتشر شد، به نقل از محافل دیپلماتیک در بروکسل فاش شد آلمان، فرانسه و بریتانیا در پی وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. اتحادیه اروپا می‌گوید می‌خواهد با این تحریم‌ها با سیاست‌های بی‌ثبات‌سازی منطقه توسط ایران مقابله کند.
اشپیگل می‌افزاید، آلمان تلاش می‌کند با ترغیب شرکای اروپایی به اعمال تحریم‌های جدید از یک سو برنامه موشکی ایران را هدف گیرند و نشان دهند در قبال سیاست‌های ایران بی‌تفاوت نیستند و از سوی دیگر به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بگویند که انتقادهای او را نسبت به برجام جدی می‌گیرند.(!)
این هفته‌نامه می‌افزاید: «اتحادیه اروپا می‌خواهد با این تحریم‌ها، نگرانی‌ها و تردیدهای ترامپ را رفع کرده و همچنین مانع لطمه خوردن برجام شود».
اشپیگل همچنین یادآوری کرده است که تحریم‌های تسلیحاتی ایران و همچنین تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر نیز کماکان به قوت خود باقی هستند.
در همین حال روزنامه فایننشال تایمز در گزارش مشابهی نوشت: اتحادیه اروپا فشارها را بر ایران افزایش می‌دهد.
فایننشال تایمز نوشت: تهدید پاره کردن توافق هسته‌ای تاریخی با ایران از جانب ترامپ، کشورهای اروپایی را بر آن داشت تا فشارها را بر برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در درگیری‌های منطقه‌ای، افزایش دهند.
«فایننشال تایمز» در ادامه تصریح کرد: به نقل از وزارت خارجه آلمان، وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد برگزاری «گفت‌وگویی فشرده و جدی» با ایران بر سر برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای این کشور، توافق کرده‌اند.
پس از آن که مقامات اروپایی هفته گذشته در بروکسل با جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کردند، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان، همتای آمریکایی خود را در مورد این برنامه توجیه کرد.
این نشست یک روز پیش از این برگزار شد که آقای ترامپ به طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای 2015 هشدار داد که این «آخرین شانس» آن‌ها برای اصلاح این توافق است و آخرین باری است که معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید می‌کند.
این رسانه انگلیسی اضافه کرد: دیپلمات‌های اروپایی اکنون مصرانه خواهان دریافت اطلاعات بیشتر از مقامات کاخ سفید هستند تا بدانند که آقای ترامپ چه می‌خواهد و چگونه می‌توان در ضرب‌الاجل 120 روزه تعیین شده، به خواست‌های وی جامه عمل بپوشانند(!)
نشریه آمریکایی فوربز در همین زمینه نوشت: اروپا درباره ایران، به مواضع ترامپ نزدیک می‌شود.

مشاور خاتمی: کم‌کاری روحانی نگران‌کننده است
مشاور خاتمی: روحانی وقت کافی برای دولت صرف نمی‌کند
کم وقت گذاشتن حسن روحانی برای کارهای اجرایی، صدای محافل حامی دولت را نیز درآورد.
سایت فرارو از سایت‌های حامی دولت نوشت: رئیس‌جمهور کمتر از 10 ساعت در روز کار می‌کند. چند روز پیش عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت که حسن روحانی، از ساعت 9 و نیم صبح تا هفت شب در دفتر خود حضور دارد. وی در گفت‌وگویی که با روزنامه فرهیختگان داشته گفته «روحانی در مقایسه با همه رؤسای جمهور پیشین بعد از انقلاب، وقت برای دولت نمی‌گذارد. او همچنین روایت کرده که علی‌اکبر ناطق نوری، از چهره‌های سیاسی حامی دولت در این باره به روحانی اعتراض کرده و گفته؛ من که الان فقط یک حوزه علمیه در لواسان دارم از ساعت 6:30 صبح آنجا حاضر می‌شوم و شما باید کمی زودتر بروید و به سخن وزرایتان گوش کنید.»
نقل این جملات از سوی یک فعال حامی دولت، واکنش‌هایی را در پی داشته است. روزنامه کیهان با نقل این جملات مدعی شده که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در اواخر عمر خود منتقد شیوه کار کردن حسن روحانی شده بود. این روزنامه نوشته: مرحوم هاشمی رفسنجانی در آخرین جلسه یکی از کمیسیون‌های «مجمع تشخیص مصلحت نظام»، از شیوه مدیریت روحانی گلایه و انتقاد جدی کرده بود؛ به این دلیل که وقت کافی روزانه برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی نمی‌گذارد و هم اینکه از موضع بالا برخورد کردند و ملاقات با او حتی برای من (هاشمی) هم آسان نیست.
فرارو با بیان اینکه احمدی‌نژاد به هنگام ریاست‌جمهوری، روزی 20 ساعت کار می‌کرد و روحانی 40 درصد خاتمی و هاشمی و یک‌سوم احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری وقت می‌گذارد، می‌افزاید: بعضی نزدیکان رئیس‌جمهور آمار ورود و خروج روحانی به نهاد ریاست‌جمهوری را تایید و تکذیب نمی‌کنند. حسام‌الدین آشنا در پاسخ به عبدالله ناصری که روحانی را کم کار دانسته، در توئیتر خود پاسخ داده: «آیا کارتِ ساعت حضور و غیاب رئیس‌جمهور در اختیار ایشان است؟ آقا / خانم «‌می‌گویند» کیست؟ جریان آقای ناطق را خودشان برای ایشان تعریف کرده‌اند یا همان جناب می‌گویند؟ کار ریاست‌جمهوری شبانه‌روزی است.»
اما عبدالله ناصری، مشاور خاتمی که از کم کاری روحانی خبر داده به فرارو می‌گوید: واقعیت این است که گاهی اوقات آقایان خامنه‌ای، موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و حتی احمدی‌نژاد شب‌ها آنقدر تا دیروقت سر کار بودند که در دفترشان می‌خوابیدند و برای فاصله کوتاهی به منزل نمی‌رفتند. آقای هاشمی و آقای خاتمی به طور متوسط 16 تا 18 ساعت در روز کار می‌کردند. آنها حداقل از 7 صبح تا 11 شب سر کار بودند. آقای خاتمی شب‌های زیادی جلساتش دیروقت دیروقت تمام می‌شد. او چون صبح روز بعد هم دوباره جلسه داشت در همان دفتر می‌خوابید و به جماران نمی‌رفت. آقای هاشمی هم با سن و سالی که داشت برای مدیران و استاندارانش بسیار وقت می‌گذاشت. در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای هم با وجود آنکه نخست‌وزیر رئیس‌دولت بود، آقای خامنه‌ای وقت کافی می‌گذاشتند.
وی ادامه می‌دهد: در دولت اول روحانی هیچ کدام از استانداران با رئیس‌جمهور جلسه خصوصی نداشتند. استاندار رئیس‌جمهور استان است. در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب بی‌سابقه است که استانداری در طول چهارسال بارها درخواست جلسه اختصاصی با رئیس‌جمهور کند اما به خواسته‌اش نرسد. در دولت یازدهم فقط استاندار کرمانشاه موفق شد با آقای روحانی جلسه خصوصی داشته باشد. از بیست و اندی نفر که عضو کابینه دولت آقای روحانی هستند، جز وزرای معدودی مثل آقای ظریف بقیه وزرا با رئیس‌جمهور جلسه اختصاصی نداشته‌اند و این حتما از نقاط ضعف آقای روحانی است. معروف است که صندلی آقای روحانی در جلسات هیئت دولت خالی است و جلسات را آقای جهانگیری اداره می‌کند. این کم حوصلگی آقای روحانی مورد اذعان و تایید نزدیکان او هم هست. من در این ۵-۴ سال با استانداران زیادی صحبت کرده‌ام. بسیاری از آنها احساس بی‌پشتوانگی می‌کنند. ممکن است بی‌پشتوانگی واقعیت نداشته باشد اما اینکه استاندار احساس بی‌پشتوانگی کند خیلی بد است. پرکاری فی‌نفسه قابل ستایش و کم‌تحرکی آقای روحانی هم قابل سرزنش است.
ناصری می‌گوید: آقای روحانی به رغم آنکه تا سال 1400 مورد حمایت اصلاح‌طلبان واقع خواهد شد، اما این نقاط ضعف را دارد و باید آن را برطرف کند.

تحلیلگر صهیونیست: ایران در سوریه دشمنی مهلک را نابود کرد
یک پژوهشگر امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی گفت ایران برنده اصلی جنگ با داعش است.
سیما شاین پژوهشگر موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، دارای سوابق فعالیت‌ ممتد اطلاعاتی است.
او بین سال‌های 2003 و 2007 مسئول ارشد موساد و شاخه اطلاعاتی «‌آی.دی.اف» و پس از آن معاون شورای امنیت ملی اسرائیل بود.
وی اکنون به عنوان پژوهشگر در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل که تاثیرگذارترین اتاق فکر مطالعات راهبردی در اسرائیل به شمار می‌رود، فعالیت می‌کند.
او در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند گفت: ایران بزرگترین برنده مبارزه ضد سازمان دولتی داعش است.
نیروهای ایرانی برای اولین بار به خارج از مرزها رفتند و در سوریه مستقر شدند و این موضوع تهدید جدی برای اسرائیل به شمار می‌رود.
این پژوهشگر صهیونیست در پاسخ به سوال لوموند که پرسید برندگان بزرگ جنگ سوریه چه کسانی هستند، گفت: حتی اگر اغتشاش اخیر چالشی برای نظام ایران باشد، باز هم این کشور برنده اصلی این جنگ است. داعش دشمن‌ کشنده ایران بود و از همان آغاز جنگ تاکنون، نیروهای ایران و حامیان منطقه‌ای آنها، بخش بزرگی از سرزمین‌هایی را که تحت اشغال این گروه بود، به تصرف خود درآورده‌اند.
(اشاره شاین به شعار آشوبگران (سوریه را رها کن و نه غزه نه لبنان) است.)

دولت در لایحه بودجه 97 برنامه‌ای برای کاهش تصدی‌گری ندارد
دولت در لایحه بودجه 97 به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور که تصدی‌گری دستگاه‌های دولتی در اقتصاد و تنگ کردن عرصه به بخش خصوصی است، اهتمام ندارد.
روزنامه جهان صنعت از روزنامه‌های حامی دولت در این زمینه نوشت: مردم و فعالان اقتصادی توقع داشتند با تغییر دولت یازدهم، رئیس‌جمهور نقاط ضعف دوره اول ریاست‌جمهوری خود را رفع کرده و در راستای کوچک‌سازی بدنه دولت و همچنین کاهش فشارهای اقتصادی و معیشتی گام بردارد اما نه تنها این کار عملی نشده بلکه نگاهی به لایحه بودجه سال 97 هم نشان می‌دهد که دولت برنامه‌ای برای کاهش تصدی‌گری‌ها ندارد و حتی قصد دارد هزینه‌های خود را از جیب تولیدکنندگان و مردم تامین کند. این شرایط در حالی ادامه دارد که به گفته کارشناسان، سرمنشأ بسیاری از ابرچالش‌های اقتصادی همچون بیکاری، چندنرخی بودن ارز، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، نظام نامنظم بانکی و از همه مهم‌تر فساد و رانت در کشور به همین معضل بازمی‌گردد. با این حال، همچنان رکود در بازار ادامه دارد و قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج روزانه مردم به بهانه‌های مختلف افزایش می‌یابد. همچنین چند نرخی بودن ارز و افزایش قیمت تمام شده کالاها باعث شده که وضعیت تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی کشور نیز طی ماه‌های اخیر، بحرانی‌تر از گذشته شود به‌طوری که صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند وضعیت صادرات تا پایان سال بهبودی پیدا نخواهد کرد. از این رو، صدای اعتراض فعالان اقتصادی بلندتر از گذشته شده است.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی در نشست هیئت نمایندگان این اتاق با بیان اینکه امروز مشکلات بسیاری در اقتصاد داریم که حتی امنیت ما را دچار خطر کرده است، گفت: تصمیمات مبتنی بر نگاه کوتاه‌مدت را علت اصلی این معضل می‌دانم‌.
در جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران به ماجرای دستگیری دو نفر از اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز اشاره شد که یکی از آنها مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهور است‌. بر این اساس، ابویی‌مهریزی عضو اتاق بازرگانی گفت: مردم حق دارند بدانند مشکل برادر رئیس‌جمهور و خانواده معاون اول رئیس‌جمهور چه شد و اتاق بازرگانی تهران باید در رابطه با رفتار مجهول نمایندگانش روشنگری کند.

خراسان

ضرب الاجل 14 روزه دولت به وزرا درباره حمل و نقل کلان شهرها 

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به چهار عضو کابینه، تاکید شده حسب اختیارات دولت بر اساس اصل 138 قانون اساسی، وزارت صنعت باید با همکاری وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی و نیز سازمان برنامه و بودجه، فقط ظرف دو هفته از زمان ابلاغ این دستورالعمل، با استفاده از حداکثر توان تولید داخل و همه ابزارهای مالی و سرمایه گذاری قانونی، طرح به سازی و نوسازی فوری ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرها را ارائه کند.

هشدار نظارتی به دستگاه ها درباره کدپستی 1111111111

با توجه به طرح جدید دستگاه های دولتی و نظارتی برای مقابله با توزیع کالای قاچاق در کشور، طبق بخشنامه روزهای اخیر یک مقام اجرایی به تعدادی از ادارات و سازمان های مسئول، تاکید شده است از این پس ارسال و حمل کالا به اقصی نقاط کشور بدون استعلام صحت کدپستی مبادی ارسال کننده، با محدودیت قابل توجهی مواجه شده و استفاده از کدپستی 1111111111 به جای کدپستی واقعی محل بارگیری، کاملا کنترل می شود لذا باید به سرعت، میزان استفاده از این مدل کدپستی، به حدود 15 درصد کل محموله ها کاهش یابد.

ایران

لاوروف : برجام با خروج ایران یا آمریکا ادامه نخواهد یافت
وزیر امورخارجه روسیه تأکید کرد: توافق هسته‌ای با ایران بدون حضور امریکا ادامه نخواهد یافت.به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری در سازمان ملل با اشاره به توافق هسته‌ای افزود: مسکو اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد امریکا در تلاش است اتحادیه اروپا را به تغییر موضعش درباره این توافق متقاعد  و از واشنگتن پیروی کند. اگر هر یک از طرف‌های توافق از آن خارج شود، این توافق نمی‌تواند اجرا شود. سپس توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد و توافق دیگری هم وجود نخواهد داشت. وی گفت: این توافق با مذاکره مجدد حفظ نخواهد شد، بویژه با توجه به درخواست‌های واشنگتن درباره توافق هسته‌ای که از نظر تهران غیر قابل قبول است. این کاملاً روشن است. من بر این باورم که اروپایی‌ها در حال حاضر خطرات این مسأله را درک می‌کنند.

روزنامه نگار امریکایی امیدوار به بازگشایی سفارت در ایران
«باربارا اسلاوین» روزنامه‌نگار مشهور امریکایی و عضو ارشد شورای آتلانتیک در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: ترامپ به این دلیل به‌عنوان رئیس‌جمهوری امریکا انتخاب شد که بسیاری از مردم امریکا هیلاری کلینتون را به دلایل مختلفی دوست نداشتند و ترامپ همانند احمدی‌نژاد خود را به‌عنوان قهرمان امریکایی‌های فراموش شده معرفی کرد. به گفته وی، برخی  حامیان ترامپ امیدوار بودند که وی با حضور در کاخ سفید تغییر کند و رئیس جمهوری معقولی شود. این موضوع اتفاق نیفتاد و بسیاری از امریکایی‌ها اکنون به‌دلیل رفتارها و توئیت‌های وی شرمنده هستند. اسلاوین تأکید کرد: مقطع زمانی فعلی، دوران مهمی در روابط امریکا و ایران است. من همچنان امیدوارم که روزی را ببینم که سفارت امریکا در ایران بازگشایی  و روابط میان دو کشور برقرار شود.

انتظار مولوی عبدالحمید از شورای امنیت ملی
مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن تأکید بر وحدت امت اسلامی، تأکید کرد که جامعه اهل‌سنت هرگز دنبال «خشونت» و «براندازی» نیست، بلکه خواهان «مساوات» و «اجرای عدالت» است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مولانا عبدالحمید، وی در خطبه‌های نماز جمعه اخیر زاهدان با بیان این که همه مشکلات و فشارهای مردم «اقتصادی» نیست، ادامه داد: فشارهای سیاسی و اجتماعی نیز باید برطرف شوند و همه مردم ایران در چارچوب قانون اساسی آزاد باشند. بیکاری و معیشت مردم از دیگر مشکلاتی است که باید مسئولین برای آن چاره‌اندیشی کنند. آزادی‌های مذهبی نیز که طبق قانون اساسی مشروع دانسته شده است باید تأمین شده و به خواسته‌های مردم توجه شود. امام‌ جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه از مردم خواست تا آرامش خود و امنیت کشور را حفظ کنند تا بهانه‌ای به دست دشمنان ایران داده نشود. وی با بیان اینکه «دشمنان کشور به‌دنبال ناآرامی و بی‌ثباتی کشور هستند»، تأکید کرد: این اطمینان را به مسئولان می‌دهم که اهل‌سنت ایران که خود را جزئی از پیکره جامعه ایران می‌دانند هرگز دنبال براندازی و تنش و خشونت نیست. مولانا عبدالحمید اظهار داشت: اسلام و قانون اساسی تفاوت و تبعیض را مردود می‌دانند. البته برخی مواد قانون اساسی نیاز به تغییر دارد، اما همین قانون اساسی فعلی نیز بسیاری از حقوق ایرانیان را تضمین کرده است... ما از شورای امنیت ملی انتظار داشتیم فرمان رهبری را برای اجرا به همه ارکان و نهادهای نظام ابلاغ کنند، زیرا رهبر انقلاب این فرمان را در راستای وحدت و امنیت ملی داده‌اند و با فکر و مطالعه و با استناد به شریعت اسلامی و قانون اساسی تفاوت میان اقوام و مذاهب را نفی کرده و به مسئولین تأکید فرمودند که میان ایرانیان تفاوت روا ندارند.

دعوت تاجزاده به گفت‌وگوی ایرانی-ایرانی
مصطفی تاجزاده خواستار «گفت‌وگو» میان جریان‌های سیاسی شد. به گزارش «ایران آنلاین» او در توئیتر خود نوشت: «ما می‌گوییم نباید در انتهای یک سلسله درگیری‌های خونین و زمینی سوخته، زیر نظر نمایندگان دولت‌های بزرگ و در سوچی یا در ژنو، بلکه باید در فضای امن ایران خودمان، بی‌حضور خارجی و قبل از رویارویی‌های ویرانگر به گفت‌وگوی ایرانی-ایرانی بنشینیم.»

آرمان

دامن زدن به نارضایتی‌ها نقطه شروع بحران بود

وزیر اطلاعات با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: نقطه شروع بحران از اقدامات دشمنان نبود بلکه دامن زدن به نارضایتی‌ها موجب بروز حوادث گشت که با همکاری و همدلی دستگاه‌های امنیتی انتظامی و اطلاعاتی برطرف شد. سیدمحمود علوی در جلسه شورای اداری استان اصفهان افزود: وجود امنیت بی‌بدیل در کشور ثمره همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها است. ثبات و مشروعیت سیاسی حاکمیت را حمایت مردم ایجاد می‌کند و حمایت مردم نشات گرفته از رضایت مردم بوده و به میزان نارضایتی شاهد کاهش حمایت و مشروعیت خواهیم بود. وی ادامه داد: باید جلوی سوء استفاده دشمنان از کمبودها را گرفت. مشکلات و زمینه نارضایتی از قبیل مسائل قومیتی معیشتی و ریزگردها در کشور وجود دارد و مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که می‌تواند به جامعه آسیب بزند اما با سرمایه‌گذاری و راهکارهای عاقلانه می‌توان آنها را برطرف کرد.

آمادگی سپاه برای بارورسازی ابرها

فرمانده نیروی هوافضای سپاه از اعلام آمادگی این نیرو برای کمک به بارورسازی ابرها خبر داد. در پی ادامه یافتن خشکسالی و در دستور کار قرار گرفتن باروری ابرها و درخواست معاون اول رئیس جمهور برای فعالیت مناسب در این زمینه و سپس اعلام معاون وزیر نیرو مبنی بر تلاش برای رایزنی با صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه در این راستا؛ سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده گفت: همان‌طور که مدتی پیش در پیام تبریک انتصاب وزیر محترم جدید نیرو تأکید کردم، آماده هرگونه همکاری برای رفع مشکل باروری ابرها هستیم.

واکنش یک نماینده به قطع ید

عضو هیات‌رییسه کمیسیون قضایی مجلس گفت: بهتر بود قاضی پرونده سارق مشهد با بررسی اجمالی زندگی این فرد و گرفتاری ها و مشکلات معیشتی مردم حکم دیگری را انتخاب می‌کرد. یحیی کمالی پور در واکنش به اعلام خبری مبنی بر اجرای حکم قطع دست سارقی در مشهد، گفت: صرف نظر از طی شدن روال قانونی پرونده و همچنین تایید حکم در مراجع ذی صلاح اما نگاه به جوانب این قضیه می تواند قابل بحث، بررسی و تامل باشد زیرا در کشور شاهد اختلاس های میلیاردی، رانت خواری‌ها، ویژه خواری ها، جرائم سنگین تر و به مراتب خانمان براندازتر از یک سرقت در مشهد هستیم. وی افزود: به طور قطع رای سارق مشهد برابر مقررات و طبق قانون صادر شده اما بهتر بود قاضی پرونده با بررسی اجمالی زندگی این فرد و گرفتاری ها و مشکلات معیشتی مردم حکم دیگری را جای قطع دست انتخاب می کرد.

دو تجمع کارگری در یک روز

شماری از کارگران کارخانه «کاغذسازی پارس» در استان خوزستان به شیوه اجرای قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد صنعتی اعتراض کردند. ایلنا نوشت؛ به گفته کارگران معترض کاغذسازی پارس؛ قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل که اخیرا در این واحد تولیدی اجرا شده، باعث ایجاد شکاف درآمدی میان کارگران شده بطوری که در عمل همه کارگرانی که اینجا کار می‌کنند به نسبت مساوی از مزایای این طرح برخودار نشده‌اند. جمعی از کارگران کارخانه «کیان کُرد» نیز صبح دیروز (۳۰ دی ماه) در اعتراض به ۶ ماه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود؛ مقابل این کارخانه تجمع کردند. این کارگران می‌گویند؛ جدا از مطالبات مزدی، کارفرمای «کیان کُرد» به دلیل شرایط بد اقتصادی، عیدی سالهای ۹۵ و ۹۶ آن‌ها را نپرداخته است.

برجام تغییر یافتنی نیست

وزیر خارجه روسیه می گوید آمریکا تقریبا در تمام کشورهای دنیا دخالت می کند بدون اینکه اطلاعاتی که بر اساس آن اقدام می کند را در اختیار ما در شورای امنیت قرار دهد.وزیر خارجه روسیه درباره توافق هسته ای ایران هم اظهار کرد: برجام نمی تواند اجرا شود اگر یکی از طرف ها به تعهدات خود عمل نکند. این چیزی است که همه می دانند و متوجه آن هستند.لاوروف افزود: مشکل توافق چه بود؟ قرار بود اگر ایران به سمت تسلیحات هسته ای نرود، تحریم ها را برداریم. به هم زدن این توافق به کره شمالی این پیام را می رساند که حتی چنین گزینه ای ندارد.وی ادامه داد: ما در مورد توافق هسته ای ایران در حال تلاشیم تا جلوی هر گونه بر هم زدن آن را بگیریم. به این توافق نمی شود دست زد و ایران هرگز نمی پذیرد که تغییری در آن ایجاد کند. این چیزی است که طرف های اروپایی نیز می دانند.

دو شرط برای لغو ویزا ایران و عراق

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از در حال اجرا بودن هزار و ۷۰۰ پروژه گردشگری خبر داد و تاکید کرد: گردشگری در حوزه مذهبی و زیارتی، حدود سه درصد کاهش داشته است ولی در حوزه گردشگری اروپایی با رشد روبه‌رو بوده‌ایم. علی اصغر مونسان درخصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری گفت: هزار و ۷۰۰ پروژه گردشگری هم‌اکنون در کشور در حال اجرا است که از این تعداد، حدود ۸۰۰ پروژه، بالای ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. وی در رابطه با رایزنی‌ها با عراق برای لغو ویزا نیز بیان کرد: ما در برای لغو ویزا با کشورها دو شرط داریم؛ نخست اینکه این کار (لغو ویزا) به صورت متقابل صورت بگیرد و دیگری آنکه، این کار به سود و منفعت کشور باشد. معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: گاهی لغو ویزا صورت می‌گیرد ولی این کار منجر به افزایش خروج گردشگر از کشور می‌شود که این مسأله، چندان به سود ایران نیست. مونسان یادآور شد: اگر لغو ویزا به صورت متقابل بوده و به نفع کشور باشد، ما آماده لغو ویزا با کشورهای مختلف هستیم.

ترکیه، سفرای ایران و روسیه را احضار کرد

شبکه الجزیره قطر خبر داد که ترکیه سفرای ایران و روسیه را برای گفت‌وگو و مشورت در خصوص عملیات ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» در سوریه احضار کرده است. به گزارش فارس، شبکه الجزیره قطر شامگاه شنبه اعلام کرد که ترکیه همزمان با آغاز عملیات نظامی خود علیه شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه، طرف‌های ایرانی و روس را در جریان این کار گذاشته است. ارتش ترکیه دیروز عصر رأس ساعت 5 عملیات موسوم به «شاخه زیتون» را علیه این شبه نظامیان آغاز کرد و جنگنده‌های اف 15 این کشور مواضع شبه نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» و حزب اتحاد دموکراتیک را هدف حملات خود قرار داده‌اند. ارتش ترکیه اعلام کرد که مسکو و واشنگتن را در جریان این عملیات و اهداف آن گذاشته است.

نظرات بینندگان