کد خبر: ۱۱۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

نمایان شدن عملکرد فشل شورای عالی فضای مجازی در بحران های اجتماعی/ضرورت ارتقا سواد رسانه‌ای جامعه

با انتقال بخش عظیمی از دانش‌ها به فضای مجازی، تغییرات بنیادینی در نظام حکمرانی و مدیریت جهان بوجود آمده و شاخص پیشرفت کشورها با میزان قدرت آنها در عرصه فضای مجازی ارتباط مستقیم دارد.
نمایان شدن عملکرد فشل شورای عالی فضای مجازی در بحران های اجتماعی/ضرورت ارتقا سواد رسانه‌ای جامعه
به گزارش شیرازه؛ دهه‌هاست علم و فناوری‌ با سرعتی پرشتاب مرزها را درنوردیده و فرهنگ بومی جوامع را مورد تغییر و تحول قرار می‌دهد و این در حالی است که فرهنگ استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساختار حاکمیتی کشورهای در حال توسعه و نسل‌های جوان نهادینه نشده است. در واقع با انتقال بخش عظیمی از دانش‌ها به فضای مجازی، تغییرات بنیادینی در نظام حکمرانی و مدیریت جهان بوجود آمده، به طوری‌که شاخص پیشرفت کشورها با میزان قدرت آنها در عرصه فضای مجازی ارتباط مستقیم پیدا کرده است.

لزوم ارتقا سواد رسانه‌ای جامعه در مورد فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی
البته آسیب‌های فضای مجازی فقط  جامعه ایران را در برنمی‌گیرد بلکه در تمام دنیا دامن گسترده و بر اساس آمار جهانی، میزان جرائم رایانه‌ای در کشورهای مختلف در حال افزایش است. حال حجم گسترده محتوای سالم و ناسالم، اطلاعات مفید و غیرمفید، اپلیکیشن‌ها، برنامه‌های ایمن و غیرایمن از طریق شبکه‌های مجازی در دسترس گروه‌های سنی مختلف قرار گرفته و خطرات جدی خانواده‌ها، جامعه و حتی حکومت‌ها را تهدید می‌کند. از همین رو جهت هنجارمند کردن رفتارها در فضای مجازی نیاز است سواد رسانه‌ای جامعه را در مورد فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی ارتقا داد.

سواد رسانه‌ای چیست؟
سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای را ایجاد می‌کند. ریشه ی بسیاری از مشکلات کنونی جامعه کمبود سواد رسانه‌ای است. از همین رو برای حرکت در محیط رسانه‌‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای بود. در واقع سواد اینترنتی ظرفیتی برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست و باید دارای جهت‌گیری در حوزه هایی از جمله تامین سلامت و مسئولیت اجتماعی باشد.

لزوم تغییر اساسی در شیوه‌های آموزشی کشور با توجه به ظرفیت‌های رسانه‌ای

دسترسی آزاد به اطلاعات جزو حقوق اولیه مردم است و در حال حاضر حجم زیادی از اشتغال، در فضای مجازی در حال شکل‌گیری و گسترش است. از همین رو برخورد سلبی با این فضا راه حل نیست.‌ بلکه جامعه ایران نیازمند تغییر اساسی در شیوه‌های آموزشی است و بخش‌های فرهنگی مرتبط باید از پایه‌ای ترین دوره‌های آموزشی یعنی مهدهای کودک به موضوع سواد رسانه‌ای بها داده و اقدامات اولیه را شروع کنند.

همچنین استفاده و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی یکی از مسائلی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. البته تحقق این امر نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مجلس شورای اسلامی است تا با ارتقا ظرفیت‌ پیام‌رسان‌های بومی، خدمات مختلف و مورد نیاز مخاطبان ارائه و کاربران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی غیر بومی بی‌نیاز باشند.

عملکرد ضعیف شورای عالی فضای مجازی و بحران‌های پیش‌رو
از طرفی بخش قابل توجهی از سیاست‌گذاری فضای مجازی بر عهده شورای عالی فضای مجازی است اما تاکنون اقدام مثبت و تاثیرگذاری در این زمینه انجام نشده است. متاسفانه جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مختلف موجب سیاست‌گذاری مقطعی و پراکنده شده و اگر تغییری در این روند صورت نگیرد در سال‌های آینده شاهد معضلات جدی خواهیم بود.‌ از همین رو نیازمند سیاست‌گذاری صحیح، نگاه ملی به فضای مجازی، فرهنگ‌سازی و آموزش به موقع هستیم تا با گفتمان‌سازی و ایجاد فضای مجازی سالم در جامعه از بروز برخی حوادث و آسیب‌ها جلوگیری کرد.
نظرات بینندگان