کد خبر: ۱۱۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس:

مواد مخدر علت اسارت بیشتر زندانیان استان

دبیر کمیته انتظامی قضایی مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: بیشترین زندانیان استان فارس را خریداران و فروشندگان مواد مخدر تشکیل می‌دهند.
به گزارش شیرازه، احمد رحمانیان در جلسه کمیته انتظامی قضایی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه افزایش جمعیت معتادان به مواد مخدر و خریداران و فروشندگان آن مانع رشد و توسعه اقتصادی شده و هزینه‌های غیرمستقیم قابل توجهی در مسیر توسعه اقتصادی سالم و متوازنی ایجاد می‌کند اظهار کرد: مواد مخدر و اعتیاد مانعی بر سر راه حرکت بالنده اقتصاد کشور در مسیر دستیابی به اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌کند.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان اینکه گردش مالی و ترانزیت مواد مخدر در کشور زیاد و معادل درصد قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور است، تصریح کرد: رشد 20درصدی سالیانه کشت مواد مخدر در افغانستان، توزیع بخشی از آن در کشور و ترانزیت بخشی دیگری از آن به اروپا تهدید جدی برای جامعه ایران به ویژه جوانان و نوجوانان است.

معاون اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به جذابیت و فریبندگی مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی، اظهار کرد: مخدرهای صنعتی تحت عناوین مختلف از قبیل رفع معضلات روحی و روانی، افسردگی، جنسی، افزایش درک و هوشیاری، ایجاد نشاط و افزایش قدرت جسمانی در بسته‌بندی‌های زیبا عرضه می‌گردد که قدرت تخریب آن بر روی جسم و روان مصرف‌کننده چند برابر بیشتر از مواد مخدر سنتی است. برخی از این مواد مخدر در مجالس جشن و عروسی، غیرشرعی و مختلط عرضه و مصرف‌کننده زمانی متوجه اعتیاد خود می‌شود که دیگر برای او امکان اصلاح و درمان بازگشت به جامعه ضعیف است.

وی با تأکید بر احساس مسئولیت تمام آحاد جامعه در مورد اعتیاد به مواد مخدر، خریدوفروش آن و تأثیر آثار سوء و صدمات این مسئله بر تمام اقشار جامعه، یادآور شد: اثر سوء آن در وهله اول بر روی مصرف‌کننده و بعد بر روی خانواده و جامعه است.

رحمانیان مهم‌ترین اقدام در زمینه مواد مخدر، پیشگیری از مصرف آن و کاهش تقاضا دانست و متذکر شد: سیاست مبارزه با مواد مخدر اثرات کوتاه مدت داشته و پرهزینه است. تمام اقدامات باید تمرکز در حوزه پیشگیری از اعتیاد باشد و خانواده‌ها نقش مؤثری در پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر دارند. والدین ضمن آگهی از انواع مواد مخدر صنعتی و تأثیرات سوء آن بر جسم و روان افراد، باید فرزندان خود را در استفاده از فضای واقعی و مجازی نظارت کنند.

معاون قضایی استان فارس با اشاره به تبلیغات فضای مجازی در مصرف مواد مخدر بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی_اجتماعی ، اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی اقدام همسو و مستمری در راستای آگاه بخشی به مضرات مواد مخدر به عمل آورند.

دبیر کمیته انتظامی قضایی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با بیان اینکه بیشترین زندانیان استان را خریداران و فروشندگان مواد مخدر تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: دادگستری استان علاوه بر تخصیص شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر در دادسرا، دادگاه انقلاب و محاکم تجدیدنظر و صدور احکام سنگین بازدارنده در زمینه پیشگیری و اطلاع‌رسانی، اقدامات مناسبی از قبیل طرح قاضی در مدرسه با هدف توانمندسازی جوانان و نوجوانان، اجرای برنامه‌های کارشناسی در صداوسیمای مرکز استان فارس را در این زمینه انجام داده است.

قاضی رحمانیان افزود: اجرایی کردن آئین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان از طریق مرکز ماده 16 و پیگیری ایجاد و افزایش پذیرش معتادان، تعیین وظایف دستگاه‌ها در اجرای آئین‌نامه مراقبت خروج معتادان، ضبط اموال قاچاقچیان و درآمد ناشی از فعالیت در زمینه مواد مخدر به نفع دولت اعمال، تدابیر جایگزین حبس در مورد برخی از مجرمان با هدف اصلاح و باز اجتماعی کردن آنان و برگزاری دوره‌های ارتقاء دانش و مهارت تحت عنوان دوره امید از دیگر اقدامات انجام شده است.



نظرات بینندگان