کد خبر: ۱۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
استاندار فارس در جمع شهرداران شهرهای استان:

مردم از شهرداری ها ناراضی هستند/ رضایت مردم با کلمات زیبا جلب نمی شود باید با عملکرد خود اعتماد عمومی را افزایش دهیم

تبادار گفت:باید بدانیم که اولین اولویت قبل از ساخت پارک، پل، تقاطع و بولوار، رضایت مردم است و باید رضایت مردم را در همه زمینه ها لحاظ کنیم.

مردم از شهرداری ها ناراضی هستند/ رضایت مردم با کلمات زیبا جلب نمی شود باید با عملکرد خود اعتماد عمومی را افزایش دهیمبه گزارش شیرازه، استاندار فارس در همایش مشترک شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای فارس در شیراز با اشاره به سابقه خدمت شش ساله اش درشهرداری در دوران جوانی  گفت: انصافا می دانم که کار کردن در شهرداری ها کار سختی است اما بدون تعارف باید عرض کنم که گزارش های زیادی از نارضایتی مردم که سرمایه اجتماعی ما هستند، به ما می رسد، متاسفانه میزان نارضایتی مردم از شهرداری ها بالاست.

اسماعیل تبادار اظهارداشت: البته کار کردن در شهرداری ها بسیار سخت است اما شوراها و شهرداری ها و ارکان مدیریتی که تشکیل و فعالیت آنها و حتی نظام مالی شان مبتنی بر مردم است باید به عنوان یک مجموعه خدمت رسان توجه ویژه ای به مقوله پاسخگویی به مردم و تکریم آنها وجلب رضایت شان داشته باشند.

وی ادامه داد: همه باید بکوشیم تا با رفتار خود روز به روز اعتماد بیشتری در مردم ایجاد کنیم.

استاندار فارس از اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان و شهرداران خواست که شفاف سازی را به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار خود قرار دهند و بر نحوه پاسخگویی کارکنان مجموعه های خود به مردم نظارت داشته باشند.

تبادار افزود: باید بدانیم که اولین اولویت  قبل از ساخت پارک، پل، تقاطع و بولوار، رضایت مردم است و باید رضایت مردم را در همه زمینه ها لحاظ کنیم.

وی تاکید کرد: رضایت مردم تنها  با کلمات زیبا جلب نمی شود بلکه باید تلاش کنیم با عملکرد خود اعتماد عمومی را افزایش دهیم. قطعا مدیریت کسانی که با مردم ارتباط مناسب داشته باشند و زمینه خدمت به آنها را نه از سرمنت بلکه با نگاه انجام  تکلیف و وظیفه فراهم کرده اند، بعد از دوران مدیریت شان هم ماندگار خواهد بود. اما کسانی که با غرور وتفرعن با مردم رفتار میکنند به محض پایان دوران مدیریت احترام های از سر ترس به انها پایان می یابد و برای مردم کاملا تمام می شوند.

نگاه به شهرداران و اعضای شوراها کمتر از دستگاه های اجرایی نیست


استاندار فارس به تقسیم بودجه در شهرداری ها و سنگین تر بودن بودجه عمرانی شهرداری ها نسبت به سایر خدمات شهرداری، اشاره و اینکه شوراها و شهرداری ها باید زمینه عمران و آبادانی شهرها را بر اساس توان و ظرفیت خود فراهم کنند افزود: امروز مجموعه کل اعتبارات استان کمی بیش از یک هزار میلیارد تومان است که 70 درصد این رقم به مسائل عمرانی اختصاص می یابد اما مجموع اعتبارات تمام شهرداری های استان رقمی در حدود چهار هزار میلیارد تومان است که البته بیش از سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به شهرداری شیراز است.

وی ابراز داشت: اگر به طور متوسط 60 درصد این رقم صرف مسائل عمرانی شود، می بینیم که رقم قابل توجهی است که می تواند به توسعه و عمران شهرهای استان کمک کند.

تبادار ادامه داد: همه نظام های برنامه ریزی که برای یک استان تعریف می شود باید در نظام مدیریتی و برنامه ریزی شهری تعریف شود تا این اعتبارات موزون و مناسب هزینه و زمینه ساز پیشرفت شهرها در ابعاد مختلف شود.

وی تاکید کرد:با توجه به اعتبارات مذکور، نگاه ما به شهرداران و اعضای شوراها اگر بیشتر نباشد، کمتر از دستگاه های اجرایی نیست.

شهرداری ها نگاه به قانون و مقررات را به عنوان یک مولفه بسیار مهم در نظر داشته باشند

استاندار فارس در این نشست خطاب به شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان گفت: خیلی طالب هستم که نگاه به قانون و اشراف و تسلط به قوانین و مقررات را به عنوان یک مولفه بسیار مهم در دستور کار داشته باشید چرا که اگر شهرداران و اعضای شورا به قوانین و مقررات اشراف داشته باشند از نگاه دستگاه های نظارتی ترس و نگرانی نخواهند داشت و در هرکجا که نیاز باشد پاسخگو خواهند بود چون بر مدار قانون گام برداشتند.

وی با تاکید بر این مهم گفت: اگر جایی غفلت شده باشد بایستی تاوان آن را هم داد. نمی شود انتظاری غیر از این داشت.

استاندار فارس در ادامه سخنانش بر ضرورت نگاه برنامه ای از صدر تا ذیل در شهرداری ها تاکید کرد و گفت: در شهرداری ها نگاه برنامه ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت لازم است.

تاکید بر درآمد پایدار شهرداری ها

وی بر لزوم توجه شهرداری ها به تامین یک نظام مالی پایدار تاکید کرد و گفت: انتظار داریم  شهرداری ها قبل از اینکه نگران وصول مالیات بر ارزش افزوده و عوراض سالیانه خود باشند به این فکر کنند که چه اقداماتی انجام داده اند که اگر در دریافت عوارض دچار مشکل شوند بتوانند بدون خلل به وظایف حداقلی خود فارغ از پروژه های کلی عمل کنند. شهرداری ها بررسی کنند و به استانداری فارس گزارش دهند اگر عوارض و مالیات دچار اختلال شد، شهرداری چند شهر فارس درامد پایدار ایجاد کرده و می توانند امورات حداقلی شهر را اداره کنند؟

تبادار افزود: نظام کارآفرینی و اشتغال ضرورت دیروز دور ما و ضرورت امروز به طریق اولی است و شهرداری ها باید برای ایجاد زمینه های سرمایه گذاری در شهرها گام بردارند. در فارس علاوه بر ظرفیت سرمایه گذاران خیران فراوانی هم داریم که به عنوان بزرگترین سرمایه های اجتماعی در کشور زبانزد هستند.

وی گفت: شهرداری ها می توانند با ایجاد نظام مالی پایدار و بهره مندی از ظرفیت و توان خیرین و همچنین سرمایه گذاران آینده شهرها و پایداری امور شهری را تامین کنند.

استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم توجه شهرداری ها به فضای سبز و زیبایی و پاکیزگی شهرها و خط کشی  مناسب گفت: اگر شهرداری ها پول کافی برای انجام کارهای بزرگ ندارند، حداقل نظام شهری را به نظامی دلپذیر تبدیل کنند.

تبادار افزود: قطعا در شهری که نشاط، سرزندگی، زیبایی و پویایی باشد، سرمایه گذار هرچقدر پول کمی داشته باشد، رغبت زیادی برای حضور پیدا خواهد کرد. اما اگر با ویرانه ای به نام شهر روبرو شود هرچقدر هم سرمایه داشته باشد  دراین شهر سرمایه گذاری نمی کند. هر کس وارد شهر می شود می تواند از فضای شهری درک کند که شهر متولی دارد و شهردار روزانه شهرش را دور می زند یاخیر؟

  شهرهای فارس آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی باشند

استاندار فارس، همچنین با اشاره به ظرفیت های گردشگری در تمام نقاط فارس از شهرداری ها و تمام دستگاه های ذی ربط خواست که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز، شهرها را برای استقبال و پذیرایی از میهمانان نوروزی فراهم کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم با آمادگی کامل به استقبال میهمانان نوروزی برویم باید از همین الان کار خود را آغاز کنیم.

وی یاداور شد هرشهری قرار بود یک پارک 40تا50هکتاری در ورودی شهر برای اسکان مسافران نوروزی و بهره بردن شهروندان و گردشگران احداث کند. امروز که در آستانه نوروز هستیم از 110شهر فارس چند شهر در ورودی خود چنین پارکی دارد؟

انتظار ما این است که از همین الان همه شهرهای استان  این کار را در دستور کار خود قرار دهند تا دوسال آینده جواب همه شهرداران در پاسخ به چنین سوالی مثبت باشد.

 
نظرات بینندگان