کد خبر: ۱۱۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

بافت تاریخی شیراز در مقابل حوادث آسیب‌پذیر است/اولویت‌دهی به ایمن‌سازی

بافت تاریخی شیراز از مناطق آسیب‌پذیری است که نیاز به توجه و ارائه راهکارهای عملی و اصولی دارد تا در زمان وقوع حوادث احتمالی دچار فاجعه نشود.
به گزارش شیرازه، یک سال از فاجعه آتش‌سوزی در پلاسکوی تهران می‌گذرد. در ابتدا بسیاری از استان‌های کشور نگران وقوع آتش‌سوزی در بافت‌های تاریخی خود شده بودند و برای پیشگیری از این حوادث به ارائه راهکارهای مختلف می‌پرداختند.

حادثه خبر نمی‌کند و نباید باگذشت حوادث تلخ تصور کرد که در زمان و مکان دیگری امکان وقوع آن‌ها نیست. بافت تاریخی شیراز از مناطق آسیب‌پذیری است که نیاز به توجه و ارائه راهکارهای عملی و اصولی دارد تا در زمان وقوع حوادث احتمالی دچار فاجعه نشود.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس با اشاره به ساختار ویژه بافت تاریخی شیراز می‌گوید: در سراسر جهان بافت‌های تاریخی دارای سبک‌های معماری خاصی هستند که برخورداری از کوچه‌های باریک ازجمله آن‌هاست.

مسعود منیعاتی ادامه می‌دهد: وجود کوچه‌های باریک در بافت تاریخی شیراز اگر مانعی برای ورود خودروهای بزرگ امدادی است نباید به‌عنوان توجیه و عاملی برای تخریب این بافت باشد.

وی اضافه می‌کند: بارها پیش‌آمده است که بافت تاریخی شهر ما قربانی مسائل اجتماعی و فرهنگی شده و به دلیل حضور معتادان، مشکل در امدادرسانی اورژانس و ... مورد تخریب قرارگرفته است.

منیعاتی بافت تاریخی را هویت و شناسنامه تاریخی هر شهر می‌داند و بیان می‌کند: شیراز تنها نقطه در جهان نیست که بافت تاریخی آن از کوچه‌های باریک و کم‌عرض برخوردار است اما در سایر کشورهای جهان برای امدادرسانی به این مناطق تدابیر و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس معتقد است: اصلی‌ترین راه پیشگیری از حوادث تلخ در زمان آتش‌سوزی در بافت تاریخی شیراز خرید و تهیه تجهیزات ویژه در مواقع بحرانی است.

وی با تأکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان این بافت می‌گوید: مسوولان باید ارائه آموزش‌های لازم در مواقع بحران را به‌صورت گسترده به ساکنان این مناطق در اولویت قرار بدهند تا با رعایت اصول ایمنی وقوع حوادث را به حداقل برسانیم.

خانه‌های پرخطر

یک مدرس گردشگری نیز که تحقیقات فراوانی در بافت تاریخی شیراز انجام داده است بیان می‌کند: در بسیاری از محله‌های قدیمی شهر خانه‌های تاریخی قابل سکونت نیستند و بدون اخذ مجوز به انبار لباس و ضایعات تبدیل‌شده‌اند.

سروش پرهامی ادامه می‌دهد: مدیران شهری باید رسیدگی به وضعیت این خانه‌ها را موردتوجه جدی قرار بدهند و نسبت به تخلیه و ایمن‌سازی این خانه‌ها اقدام کنند.

وی اضافه می‌کند: کاهش آب سفره‌های زیرزمینی احتمال فرونشست زمین برخی از خانه‌های تاریخی را افزایش داده است که می‌تواند در صورت عدم رسیدگی به‌موقع به فجایع بزرگی تبدیل شود.

پرهامی تأکید می‌کند: توسعه گردشگری در بافت تاریخی اگرچه طرح خوبی است اما برای ایجاد اقامتگاه‌های سنتی در این بافت باید ابتدا میزان استحکام زمین باید بررسی و برآورد شود.

این فعال حوزه گردشگری پیشنهاد می‌کند: بناها و دیوارهای شکسته بافت‌های قدیمی که در معابر عمومی قرار دارند باید ایمن‌سازی شوند و شهرداری با مالکان خصوصی خانه‌هایی که برای ایمن‌سازی اقدام نمی‌کنند برخورد قانونی کند.

وی می‌افزاید: زمانی که ورود بخش خصوصی به بافت تاریخی مطرح می‌شود باید ابتدا تأمین زیرساخت‌های لازم توسط مسوولان در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران بدون نگرانی به این حوزه وارد شوند.


منبع: فارس

نظرات بینندگان