کد خبر: ۱۱۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مسئول مدیریت خدمات پرستاری استان فارس:

یک ماه از معوقه‌های پرستاران فارس پرداخت می‌شود

مسئول مدیریت خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به مناسبت روز پرستار، یک ماه از معوقات پرستاران استان فارس پرداخت خواهد شد.
به گزارش شیرازه، محبوبه ظریف‌کارفرد مسئول مدیریت خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تبریک فرارسیدن روز میلاد فرخنده حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار، گفت: میزان معوقات پرستاران موضوعی کشوری است و در فارس هم با حدود 11 ماه معوقه روبرو هستیم و امیدواریم که حداقل یک ماه از این معوقه‌ها به مناسبت روز پرستار، پرداخت شود.

او با بیان اینکه پرستاران وظیفه‌ی انجام مراقبت‌های تخصصی از بیماران را عهده‌دار هستند و باید به این وظیفه بپردازند، گفت: برای انجام مراقبت‌های اولیه از بهیاران و کمک بهیاران استفاده می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم تلاش می‌کند تا با دریافت مجوزهای لازم، نسبت به جذب بهیار و کمک بهیار اقدام کند اما هنوز این امکان فراهم نشده است.

ظریف‌کارفرد گفت: یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به اهمیت احیایی قلبی ریویی، ایجاد مرکز آموزشی در محل قدیم بیمارستان قطب‌الدین شیراز است؛ این مرکز هدف آموزش‌های یکسان را براساس آخرین متدها، دنبال می‌کند.

او گفت: علی‌رغم افزایش تعداد پرستاران، به دلیل شلوغی بیمارستان‌ها و مرجع بودن فارس و شیراز در زمینه‌ی پزشکی، هنوز به اندازه کافی پرستار نداریم؛ به همین دلیل پرستاران شاغل در بخش دولتی مجبور به انجام شیفت‌های زیاد در طول هفته هستند.

مسئول مدیریت خدمات پرستاری علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از پرستاران را بانوان تشکیل می‌دهند، فشار روحی و روانی و جسمی زیادی به آنان وارد می‌شود؛ تلاش ما این است که با افزایش نیروها در قالب نیروهای شرکتی و طرحی و حتی رسمی، بار را از روی دوش پرستاران کم کنیم.

وی ادامه داد: برای رفاه حال بیشتر پرستاران قرارداد‌هایی با شرکت‌های بیمه منعقد و پرسنل تحت پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

ظریف‌کارفرد در خصوص بازنشستگی پیش از موعد پرستاران نیز گفت: وزارتخانه در حال تلاش است که با توجه به سختی کار، پرستاران داری بیش از بیست سال خدمت را بازنشسته کند؛ در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعدادی از پرستاران که با مشکلات روحی، جسمی و حتی خانوادگی مواجه‌اند را با 25 تا 30 سال سابقه و پرستارانی که با مشکلات جسمی صعب‌العلاح مواجه هستند را با 20 تا 25 سال خدمت بازنشسته کند.

وی گفت: برای رفاه حال بیماران و البته ارتقای سطح و جایگاه پرستاری، طرح پرستاری جامعه نگر مطرح شده است و با توجه به اینکه پرستاران می تواند نقش‌های متفاوتی داشته و علاوه بر بیمارستان در جایگاه‌های دیگر موثر باشند، امکان استفاده از این ظرفیت در بخش‌های مختلف فراهم شود.

ظریف‌کارفرد گفت: یکی از مباحث پرستاری جامعه نگر مربوط به مراقبت و پرستاری بیماران در منزل است؛ به این صورت که از توان پرستاران برای مراقبت از بیمارانی که لزومی به بستری شدن در بیمارستان ندارند اما در منزل نیاز به مراقبت دارند، استفاده شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح پرستاری جامعه نگر با کمک مراکز مشاوره و مراقبت در منزل انجام می شود و در سراسر کشور توسط دفاتر پرستاری استان‌ها در حال پیگری است؛ با اجرای این طرح تخت‌های بیمارستانی صرف بیمارانی می‌شود که الزما باید در بیمارستان باشند
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان