کد خبر: ۱۱۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
در همایش مشترک شهرداران و روسای شورای شهرهای فارس مطرح شد؛

از گلایه یک شهردار نسبت به حق شکایت شهروندان از شهرداری تا انتقاد به صدا و سیمای فارس

برخی مهمانان هم هنوز در جو شعارهای انتخاباتی مانده بودند و باشور و هیجان از اعتماد مردم به خود می گفتند که باعث رای آوری شان شده و فقط از حاضرین تقدیر و تشکر کردند.
از گلایه یک شهردار نسبت به حق شکایت شهروندان از شهرداری تا انتقاد به صدا و سیمای فارس
به گزارش شیرازه، روز گذشته همایش مشترک شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای فارس در شیراز باحضور استاندار فارس برگزار شد.

در ابتدای جلسه چندتن از شهرداران و روسای شوراهای شهر به نمایندگی  از جمع نکاتی را به عنوان مطالبات شهرداری ها و شورا ها مطرح کردند. لزوم اندیشیدن راهکار درباره دریافتی کم شهرداران نسبت به زحماتی که می کشند وتنوع خدمات در شهرداری و دلسرد شدن از کار به خاطر نظارت سازمان بازرسی و طولانی شدن مطالبات شهرداری ها از دولت و عدم وایز سهم شهرداری از جرایم راهنمایی رانندگی از جمله این مطالبات بود.

چرا شهروندان می توانند از شهرداری شکایت کنند؟

شهردار آباده نیز در رابطه با تخلفات اداری صحبت کرد و گفت: چرا شهروندان می توانند مستقیما از شهرداری به دستگاه قضایی شکایت کنند وحکم قضایی بگیرند؟ ما درخواست داریم تخلفات اداری سریعا منجر به حکم قضایی نشود، وتدابیری برای آن اندیشیده شود. مثلا در گام اول در دفتر مدیریت شهری مطرح شود، اگر حل نشد بعد به سیستم قضایی برسد.

وی بدون توجه به علت نارضایتی ها و علت شکایت شهروندان تصریح کرد: در شهرهای کوچکتر صدور حکم قضایی برای یک مسئول تبعات بدی برای آن مسئول و خانواده وی ایجاد می کند و اگر با این روند پیش برویم با کمبود مدیران کارآمد در شهرداری ها مواجه میشویم.

وی در ادامه سخنانش به سهم ۴۹ درصدی شهرداری ها از آب و فاضلاب اشاره کرد که سالهاست از پرداخت آن به شهرداری طفره رفتند، اما اگر شهرداری هزینه آب بها ندهد سریعا  آب را به روی شهرداری قطع میکنند.

وی همچنین ابراز داشت: ما اگر سهم پنج درصد آموزش و پرورش و نیم درصد  کتابخانه ها راندهیم سروکارمان با کرام الکاتبین است و از مرکز برای ما حکم کسر بودجه میگیرند اما مدت‌هاست مطالبات شهرداریها از دولت لاینحل باقی مانده است.

مشکلات شهرهای کوچک در انبوه مشکلات شهرهای بزرگ مغفول نماند

صالحی شهردار حسن آباد اقلید هم خواستار توجه بیشتر به مسائل شهرهای کوچک شد و تقاضا داشت مشکلات شهرهای کوچک در انبوه مشکلات شهرهای بزرگ مغفول نماند به هر کدام به اندازه خودش توجه بشود.

شهرداری ها هزینه هایی دارند که در حیطه وظایف شهرداری نیست

رئیس شورای شهر لار نیز در این همایش از اینکه شهرداری ها مجبورند هزینه هایی انجام دهند که در حیطه وظایف شهرداری نیست، گلایه داشت.

وی با اشاره به رودخانه های اطراف لار گفت: شهرداری هرچه داشت برای رفع خطر از جان مردان اطراف رودخانه‌ها صرف کرد انتظار می رود متولیان این هزینه ها که به حدود ده میلیارد رسیده به شهرداری بازگردانند یا حداقل در این هزینه ها سهیم شوند تا بارش تنها به دوش شهرداری نباشد.

بافت فرسوده لار در خطر است
این عضو شورا به عنوان نماینده مردم وضعیت بافت فرسوده در شهرستان ها  به خصوص شهر لار را بسیار افتضاح و خطرناک ارزیابی کرد و گفت: اگر زلزله ای در حد ۵ ریشتر رخ دهد دولت یک هفته بخاطر لار عزای عمومی اعلام می کند. انتظار داریم مسئولان امر  قبل از بحران به این هشدارها عکس العمل نشان دهند.

صدا و سیما فقط صدا و سیمای شیراز است به مشکلات شهرستان ها کاری ندارد
وی با انتقاد از مرکز گرایی صدا و سیما گفت: متاسفانه صدا و سیما هم نداریم که وضعیت خطرناک بافت فرسوده لار وشهرهای اطراف را به تصویر بکشد. صدا و سیما فقط صدا و سیمای شیراز است و به مشکلات  شهرستانها کاری ندارد.

وی به ضعف ایمنی در ساخت و سازها هم اشاره داشت و گفت: در حال حاضر در لار  و شهرهای اطراف ساختمان های بلند بدون رعایت نکات ایمنی ساخته می شوند که چندین حادثه مانند پلاسکو در دل خود دارد. نباید بعد از بحران دنبال مقصر بگردیم، جان مردم مهم تر است از همین الان می توان جلوی این تخلفات را گرفت.

رییس شورای شهر لار میراث فرهنگی هر شهرستان را گرانبها و شناسنامه تاریخی شهر دانست و گفت: شناسنامه لار در سایه بی مهری ها و بی توجهی ها در حال باطل شدن است.ما رسیدگی جدی به میراث فرهنگی لازم داریم بازار قیصریه لار از بازار وکیل شیراز قدمت بیشتری دارد اما متاسفانه سالهاست به وضعیت آن رسیدگی نشده است.

به گزارش شیرازه، برخی مهمانان هم هنوز در جو شعارهای انتخاباتی مانده بودند و باشور و هیجان از اعتماد مردم به خود می گفتند که باعث رای آوری شان شده و فقط از حاضرین تقدیر و تشکر کردند. بدون اینکه برنامه عملی یا راهکار و پیشنهاد و انتقادی درباره امور شهری و شورایی و مرتبط با موضوع جلسه ارائه دهند.

شفاف سازی در خصوص نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده را پیگیری می کنیم
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این همایش ابراز داشت: مطالبی که شهرداران و شوراها در این همایش مطرح کردند ثبت و ضبط شده و در کمیته ای همه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه خیلی از شهرداران گلایه داشتند که شفاف سازی در زمینه توزیع مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد، گفت: در اولین فرصت نشست‌هایی با مدیر کل دارایی خواهیم داشت و شفاف سازی در خصوص نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده را پیگیری می کنیم.

 وی با بیان اینکه کار در شهرداری واقعا سخت و طاقت فرساست در پاسخ به مطالبه شهرداران ابراز داشت:  تلاش میکنیم در جهت ارتقای معیشت شهرداران حرکت کنیم.

شهرداران مانع ساخت و سازهای غیر استاندارد شوند
رحیمی با اشاره به هشدارهای شهرداران و اعضای شورا ها در باره عدم رعایت نکات ایمنی و آسیب پذیر بودن بافت شهرهایشان تصریح کرد: با توجه به زلزله خیز بودن استان، شهرداران باید مانع ساخت و سازهای غیر استاندارد و مغایر با اصول و مقررات ملی ساخت و ساز شوند. علاوه بر این، انتظار می رود در اجرای پروژه های عمرانی در شهرها از پیمانکاران ذی صلاح استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه  یکی از چالش های پیش روی استان بافت های فرسوده هستند یاداور شد: ضرورت دارد که به این مناطق نیز توجه ویژه شود و هیچ کاری بدون طرح، نقشه و محاسبه آغاز نشود و چنانچه پروژه و ساختمانی بدون رعایت مقررات ملی ساختمان در حال ساخت است تعطیل شود.

رحیمی در خصوص درخواست شهردار آباده منی بر ممانعت از شکایت شهروندان به دستگاه قضایی نیز پاسخ داد: در خصوص شکایت های کیفری که از شهرداران انجام میشود، قانونگذار به عنوان حق مردم قبول کرده که هر کس شکایت خود را از فرد حقیقی و حقوقی عنوان کند نمیشود چون مسئول هستیم انتظار داشته باشیم که کسی نتواند از ما شکایت کند.

وی اضافه کرد: باید دقت کنیم و طوری بر مبنای قانون عمل کنیم که زمینه طرح شکایت و صدور حکم محکومیت پیش نیاید.

این مقام مسئول در خصوص لزوم انجام بازرسی هم گفت: دلیلی وجود ندارد اگر کار ما را  بازرسی کنند انگیزه خود را برای کار از دست بدهیم. به هرحال تعداد افراد زیادی در مجموعه پرسنل رسمی و قراردادی شهرداری ها مشغول کار هستند.ممکن است کسی در جایی قصور کند. اشکال ندارد کسی قصور کارکنان  را به ما تذکر بدهد. بازرسی با نیت کمک ورود می‌کنند و نه مچ گیری، بنابراین نباید از این روند ناراحت شویم.

وی تصریح کرد: این همکاری ها و نظارت ها شهرداری ها را بیمه می‌کند که در آینده با مخاطرات کمتری روبرو شود.

شهرداری ها مستندات مطالبات خود از دولت را ارائه دهند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص مطالبات شهرداری از دولت که درد دل خیلی از شهرداران بود نیز پاسخ داد: شهرداری شیراز هم مکاتبات زیادی در این خصوص داشته است و ما پیگیر این قضیه بوده ایم.

وی افزود: در سال گذشته به همه شهرداری ها اعلام کردیم اگر مطالبه ای از دولت دارند با دستگاه های دولتی مربوطه که از آنها طلب دارند درباره میران طلب شان به نتیجه برسند و به اندازه مطالباتشان اسناد خزانه بگیرند. اما خیلی از شهرداری ها نتوانستند مستندات خود را درباره مطالبات شان از دولت ارائه دهند. الان هم این فرصت وجود دارد که اسناد خزانه به عنوان بدهی دولت در اختیار شهرداران قرار دهیم.

سال گذشته شهرداری‌ها مبلغ خوبی از جرائم راهنمایی رانندگی دریافت گرفته اند
وی در خصوص سهم شهرداریها از جرائم راهنمایی رانندگی هم یاداور شد: سهم شهرداریها از جرائم راهنمایی رانندگی را دبیر شورای ترافیک پیگیری می‌کند و سال گذشته شهرداری‌ها مبلغ خوبی از این بابت دریافت کردند.

رحیمی با بیان اینکه شهر موجودی زنده با سیستم پیچیده و مرکب است، شناخت را اولین اولویت کاری شورای شهر و شهرداری ها دانست و گفت: خواهش دارم پس از شناخت کامل حیطه مسئولیتی خود، در برنامه ریزی ها  حتما به طرح‌های فرادستی توجه کنید و در چارچوب مشخص پیش بروید.

وی ضمن تاکید بر اینکه اعتقاد ما این است که شوراها سنگ‌بنای مردم سالاری دینی هستند ابراز داشت: ارتقای آگاهی درباره مسئولیت تان باعث حسن انجام کار می شود. اگر کمتر از پرسنل خود بدانید اطاعت از شما نمایشی است. باید حداقل یک گام از پرسنل خود جلو باشید تا در مقابل شما اقناع شود و از شما پیروی کند.

رحیمی مردم را سرمایه اصلی جامعه دانست و گفت: ما در شورای شهر و شهرداری دستمان در جیب مردم است. بنابراین باید رضایت شان را جلب کنیم. مردم برای خیلی از کارها با شهرداری سروکار دارند بنابراین رضایتمندی و عدم رضایتمندی آنها در گروه عملکرد شماست چرا که بسیاری از مردم مسئولان دولتی و مدیران نظام و شهرداری را از هم تفکیک نمی‌کنند. بنابراین اگر طبق برنامه عمل کنید، روز به روز اعتماد و رضایتمندی  مردم افزایش خواهد یافت. اما برخی حرکت ها باعث سلب اعتماد مردم می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای افزایش اعتماد مردم باید شفاف سازی کرد، یاداور شد: مردم محرم همه مسائل شورای شهر و شهرداری ها هستند. باید اصطلاحا دراتاق شیشه ای تصمیم گیری کنید و نظارت عمومی را بر فعالیتهای خود بپذیرید.

رحیمی با اشاره به گلایه های مردم از بروکراسی اداری و کندی پیشرفت کار در شهرداری ها تاکید داشت: برای به حداقل رساندن این گلایه ها باید برنامه داشته باشید.

وی همچنین در این نشست اعلام کرد: هر هفته شخصا به ۳ شورای شهر و شهرداری سرکشی خواهم کرد.

بودجه سال 97 شهرداری ها بر اساس واقعیت ها و ظرفیت های شهرها تدوین شود
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس نیز در این همایش گفت: براساس آمار 9 ماهه تنها 44 درصد بودجه مصوب شهرداری های استان محقق شده است که این شرایط نامطلوب است.

سید علی نقی لقمانی بخشی از این عدم تحقق بودجه را به دلیل تغییر مدیریت ها و تحولاتی دانست که به دنبال روی کار آمدن شوراهای پنجم ایجاد شد و شهرداری ها را درگیر کرد.

وی ابراز داشت: انتظار داریم با توجه به روال سال های قبل که در سه ماه پایانی سال درصد تحقق بودجه افزایش می یابد، شهرداری ها تلاش کنند که طی مدت باقیمانده تا پایان سال درصد بیشتری از بودجه را محقق کنند.

وی همچنین تاکید کرد: باتوجه به میزان تحقق بودجه سال قبل،  بودجه سال 97 شهرداری ها نیز باید  بر اساس واقعیت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های شهرها تدوین شود.

لقمانی گفت: امیدواریم در زمینه تدوین بودجه سال 97 در 2 هفته منتهی به 15 بهمن ماه که آخرین فرصت برای مصوب کردن عوارض تعریف شده شهرهاست، با جدیت اقدام شود.
نظرات بینندگان