کد خبر: ۱۱۸۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

روز پرستار فرصتی برای یادآوری ارزش ها و آموزه های زینب گونه پرستاران

در تقویم ملی ما سالروز ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار نامگذاری شده است ، این روز می تواند یاد آور صبر و متانت حضرت زینب (س) و بازآموزی آموزه ها و مولفه هایی معنوی باشد که در زندگی و منش بانوی صبور و پر صلابت کربلا موج می زند.
به گزارش شیرازه، پرستاری حرفه ای است که ایفای درست و انجام وظیفه در عرصه آن نیازمند دانش، تجربه، تلاش، از خودگذشتگی و بیش از همه درک صحیح از شرایط و تصمیم‌گیری منطقی است.
پرستاران ، جمعی از شریف‎ترین‎های عرصه علوم پزشکی و از حلقه‌های حیاتی زنجیره سلامت هستند؛ خدمتگزارانی که حتی ارتقای دانش، تحول و توسعه نیز از سختی‌ها، فشارهای کاری و غم‌ها و شادی‌های شغل‌شان نمی‌کاهد و هیچ پیشرفتی جایگزین خدمات آنها نمی‌‌شود؛ به همین دلیل باور داریم، جای یک پرستار را فقط یک پرستار می تواند پر می‌کند.
بسیاری از همین مولفه ها در منش و سیره حضرت زینب (س) نیز موج می زند ، بانوی کربلا نیز از غم ها و دردهای آن حادثه بزرگ جز زیبایی چیزی ندید و صبر و صلابت و ایستادگی او در تاریخ ما ماندگار شد.
گرامیداشت حرفه‌ای که نمونه روشن و اسوه صادق آن، حضرت زینب (س) است به راستی زیبنده پرستاران است ، بانوی کربلا هم با استواری پرستار خانواده، زخم‌خوردگان و بازماندگان آن اندوه جان‌کاه بود و هم پرستار یک منش و روش زیستن؛ روش و منش سربلندی و آزادگی؛ فراموش نکردن جامعه و دل‌سوخته آلام و جست‌وجوگر سعادت نوع بشر ، همه این آموزه ها و مولفه های رحمانی را باید در سیرت یک پرستار با وجدان کاری جست و جو کرد.
پرستاری هرگز نمی‌تواند یک شغل منفعلانه باشد که در گذر زمان دچار رخوت و خمودی شود. پرستاری حرفه‌ای جامعه‌نگر و مشارکت‌جو است که اگر درست، علمی و با عشق و علاقه، پیاده و به کار گرفته شود، با ایجاد احساس مطبوع و روحیه خوب، نیاز به بسیاری از داروها و درمان‌های گزاف را از بین می‌برد.
دانش، تجربه، تحمل، صبر، از خودگذشتگی، عاطفه، مدیریت و درک شرایط موجود از ویژگی های بارز پرستاران است، پرستار یک بیمار، خانواده وی را نیز مدیریت می کند چراکه آنها نیز در شرایط روحی و روانی مناسبی نیستند.
اما در مقابل همه تعابیر زیبایی که برای کار پرستاری تصور می شود ، جامعه پرستاری و بسیاری از پرستاران همچنان در شرایطی به سر می برند که نمی گذارد این قشر خدوم از داشتن یک زندگی سالم و حتی با رفاه حداقلی لذت کاملی ببرد.
پرستاران در جامعه ما همچنان دغدغه اشتغال دارند، آنها همچنان از چتر کامل امنیت شغلی بهره مند نیستند، بسیاری از پرستاران حقوق مکفی ندارند و پرداخت کارانه آنها درگیر و دار مطالبات دانشگاهها و بیمه ها سرگردان است.
هر چند تاخیر پرداخت های پرستاری در کلانشهرها کمتر شده است اما همچنان در مناطق محروم و مرزی و شهرستان ها این تاخیرها بیشتر است و پرداخت مطالبات پرستاران از امروز به فردا می رسد.
طرح تحول سلامت به عنوان گام اساسی در رفع دغدغه های حوزه سلامت، تعهداتی نسبت به ارائه دهندگان خدمات از جمله پرستاران داشت که به خوبی انجام نشد هر چند حمایت های دولت دراجرای این طرح کم نظیر بود اما باز هم به دغدغه پرستاران در این طرح کم توجهی شد.
یکی ازمطالبات پرستاران،اجرای تعرفه خدمات پرستاری است که در آن به مصوبه مجلس، استناد می شود اما آیا به همه موازین قانونی در این عرصه توجه می شود، اجرای بسیاری از مفاد قانونی نیاز به اعتبار و منابع مالی دارد ، چرا باید قانونی تصویب شود که مردم در مقابل دولت قرار گیرد و توپی از این زمین به آن زمین بیفتد.
بی عدالتی در نظام پرداخت حوزه سلامت از 30 سال پیش بین گروه های پزشکی و پرستاری و درون خود گروه ها وجود داشته و همچنان هم ادامه دارد، چرا نباید بخشی از درآمدی که پزشک و پرستار برای بیمارستان ایجاد می کند به خودشان پرداخت شود.
استان فارس و شیراز که بار سلامت بسیاری از شهرها و استان های همجوار را بر دوش دارد نیز در عرصه پرستاری از استان هایی است که حرف برای گفتن زیاد دارد، بسیاری از پرستاران در شیراز و در استان فارس و در دانشگاه های علوم پزشکی این استان بارها به عنوان نمونه کشوری و استانی برگزیده شده اند و در عرصه ای خدمت درخشیده اند.
دکتر علی بهادر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در توصیف اهمیت کار پرستاران بیان داشت : پرستاران سرچشمه جوشان مهر و عطوفت هستند که کلام مهر آفرینشان گرمای درد را به خنکای عشق و مهربانی تبدیل می کند، همانان که رنج توان فرسای بیماران را با تبسم خویش می کاهند.
بهادر با بیان اینکه پرستاری آمیختن طبابت جسم است با طبابت روح و روشن نگه داشتن چراغ حیات بیمار، پرستاری هنر است و تخصص افزود: اگر امروز شاهد موفقیت های چشمگیر تحول نظام سلامت در میهن اسلامی مان هستیم، بخش بزرگی از آن توفیقات در سایه تلاش های پرستاران به وقوع پیوسته است، زیرا پرستاران از ارکان اصلی تیم سلامت می باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از پیگیری جدی دانشگاه برای تسریع در پرداخت معوقه های پرستاران سخن گفت و ادامه داد:‌مسئولان دانشگاه برای دریافت معوقه های مالی از بیمه ها و جذب اعتبارات در وزارت بهداشت در حال مذاکره هستند تا با ارتقای وضعیت مالی دانشگاه، پرداختی های کارکنان در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.
دکتر عبدالخالق کشاورزی افزود:با پیگیری برای پرداخت سختی کار به پرستاران دو بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع) و آنکولوژی امیر این درخواست مصوب شده و به کارگزینی نیز ابلاغ شده است تلاش می کنیم تا سختی کار پرستاران بیمارستان آنکولوژی امیر نیز به زودی به نتیجه برسد.
او با بیان اینکه محوریت نگاه مسئولان دانشگاه بر توانمندی و تبحر افراد است افزود: انتخاب جمعی از روسای مراکز بهداشتی و مدیران ستادی از میان پرستاران، نمودی از همین محوریت است.
دکتر سید بصیر هاشمی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تجلیل از خدمات پرستاران گفت: اگر خدمت درمانی پزشک و پرستار در کنار هم نباشد، به نتیجه مطلوب دست نمی یابیم.
او از پرستاران با تجربه برای مشارکت در حوزه پژوهش دعوت کرده و افزود: تجربه به دست آمده پرستاران دارای اطلاعات مفیدی است که نتیجه تلاش ها و فعالیت های آنها در مراکز درمانی است.
معاون پژوهشی دانشگاه تقویت ارتباط بین حوزه پرستاری و پژوهش دردانشگاه را موجب بالابردن کیفیت خدمات رسانی به مردم عنوان و ابراز امیدواری کرد که ارتباط بیشتری بین حوزه پژوهش درمان و تجربیات پرستاران ایجاد شود تا موجب ارتقای کیفی خدمات و افزایش رضایتمندی مردم شود.
مدیر خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: در نشست هایی که از سه ماه پیش تاکنون در وزارت بهداشت برگزار شد، هشت کارگروه متشکل از مدیران پرستاری خبره در هر زمینه مشخص شده تا بتوان آینده روشن تری برای این عرصه ترسیم کرد.
محبوبه ظریفکارفرد از دیگر کارهای انجام شده در حوزه پرستاری به اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای اشاره کرد و افزود: این اقدام در چند مرحله صورت گرفته که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز برای مسئولان پرستاری، کارکنان شرکتی و فارغ التحصیلان بین سال های هفتاد تا هشتاد و اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری در سه مرحله انجام شده است.
او با اشاره به اهمیت نگاه جامعه نگر به فعالیت پرستاران گفت: پرستاران نباید تنها به کار درمانی در حوزه بیمارستانی بسنده کنند، دانشگاه ما در موضوعاتی نظیر مراقبت های خانگی و سالمندان نیز پیشرو است که اگر در تعرفه های بیمه منظور شود، رضایتمندی مردم را به دنبال دارد.
دکتر الهه ستودگان رییس نظام پرستاری شیراز نیز به بیان بخشی از درخواست های جامعه پرستاری استان نظیر اجرای قانون ارتقای بهره وری و اعمال مزایای مشاغل سخت پرداخت و گفت : پرستاری جزو مشاغلی است که خدمات آن شامل عموم مردم می شود، پرستاران ما شبانه روز در حال خدمت هستند و کمبودهای بیمارستان را مورد پوشش قرار می دهند.
امسال استان فارس 111 پرستار نمونه استانی و چهار پرستار نمونه کشور داشت ، فرخ لقا سلحشوری، طاهره رضائی، منصوره شفیعی و سهیلا آذری به عنوان پرستاران نمونه کشوری،استان فار س معرفی شدند.
ایرنا
نظرات بینندگان