کد خبر: ۱۱۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

رشد بی سابقه بیماری دیابت در جهان/ شناسايي 125 هزار بيمار ديابتی در فارس

در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده‌ است؛ این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۳۸۲ میلیون نفر رسیده و به گفته کارشناسان 125هزار بیمار دیابتی درفارس وجود دارد.
به گزارش شیرازه، عفت هادی‌زاده کارشناس بیماری دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده‌ است؛ این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۳۸۲ میلیون نفر رسیده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۰۰ میلیون بیمار دیابتی در دنیا وجود داشته باشد و تا سال ۲۰۳۵ نیز این تعداد به رقم ۵۹۲ میلیون نفر برسد.

کارشناس بیماری دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از هر ۲۰ ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست و نیمی از این تعداد نمی‌دانند که دیابت دارند، گفت: هر ۱۰ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل نداشتن آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، جان خود را از دست می‌دهد و هر ۳۰ ثانیه یک نفر در جهان به همین علت، پای خود را از دست می‌دهد.

او گفت: دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی در بدن است که در آن بدن توانایی تولید هورمون انسولین را از دست می دهد یا در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

این کارشناس با بیان اینکه نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون به کمک سازوکارهای مختلف است، توضیح داد: در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود؛ در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی ، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند .

کارشناس بیماری دیابت دانشگاه با تاکید بر این موضوع که در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد، گفت: وقتی افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند.

او دیابت را با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی دارای ارتباطی مستقیم عنوان کرد و ادامه داد: غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد.

این کارشناس بیماری دیابت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با اجراي طرح تحول نظام سلامت و گسترش خدمات برنامه پزشك خانواده در مناطق شهري استان، 125 هزار بيمار مبتلا به ديابت (بیمار قديم و جديد) شناسايي و تحت مراقبت پزشك خانواده قرار گرفتند، در حالی که تعداد بيماران شناسايي شده قبل از اجراي اين طرح حدود 20 هزار نفر و تنها در مناطق روستايي بوده است.


نظرات بینندگان