کد خبر: ۱۱۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
پرستاران از فراز و فرودهای حرفه ای خود می گویند؛

درد و دل پرستاران در هیاهوی جشن روز پرستار گم میشود/ نداشتن امنیت شغلی پرستاران را کلافه می کند

به مناسبت میلاد بانوی صبر و ایثارحضرت زینب(س) سراغ قشر صبور و زحمتکش پرستاران رفتیم که یکی از حلقه‌های حیاتی زنجیره سلامت هستند.
به گزارش شیرازه، مناسبت های حرفه ای فرصت خوبی برای تریبون دادن به اقشار مختلف جامعه است واقشار مختلف انتظار دارند حداقل در روز خودشان بتوانند درد دلهایشان را بگویند و شنیده شوند نه این که باز هم مخاطبی باشند برای حرف های تکرای مسئولانی که همیشه تریبون در اختیارشان بوده و خواهد بود.

در همین راستا به مناسبت میلاد بانوی صبر و ایثارحضرت زینب(س) سراغ قشر صبور و زحمتکش پرستاران رفتیم که یکی از حلقه‌های حیاتی زنجیره سلامت هستند.

اولین پرستاری که در بیمارستان نمازی مشغول نوشتن مطالبی در پرونده مریضش بود با نارضایتی درباره برنامه های روز پرستار گفت: هر سال  روز پرستار با پیام های زیبا و جشن های مختلف برگزار میشود، اما درددل پرستاران در هیاهوی جشن هایی که گاها تعداد زیادی از پرستاران به خاطر حجم کار  اصلا فرصت شرکت در آن هم پیدا نمی کنند، گم می شود.

وی افزود: بی دلیل نیست که روز ما با روز میلاد حضرت زینب (س) همزمان شده است. هر وقت از درد دلها و انتظاراتمان گفتیم فقط گفتند: صبر کنید، ما هم همچنان داریم صبر می کنیم. اما کاش بدانند صبر هم حدی دارد.

دردو دل پرستاران در هیاهوی جشن روز پرستار  گم میشود/نداشتن امنیت شغلی پرستاران را کلافه می کند
 
همکار وی که هنوز امیدوار به شنیده شدن حرفهایشان بود، رشته سخن را به دست گرفت و گفت: صبر خوب است اما حضرت زینب(س) به بلاغت هم شهره بود درد را باید گفت و امیدوارانه پیگیری کرد. متاسفانه نداشتن امنیت شغلی بخصوص از زمانی که پای شرکت خصوصی به حیطه درمان باز شد، پرستاران را کلافه می کند.

این پرستار ادامه داد: با ورود افرادی که تحصیلات پرستاری ندارند و صرفا با گذراندن دوره هایی به اسم کمک پرستار یا هر اسم مشابه وارد سیستم میشوند وبا ضعف عملکردشان به کیفیت خدماتی که مریض دریافت میکند لطمه وارد می شود  و ارزش کار پرستاران زیر سوال می رود.

از طرفی عدم رضایت بیماران و تاخیر در دریافت خدمات مراقبتی و پرستاری بخاطر نسبت پرستار به بیمار هم وجود دارد، اضاف کاری در خیلی از بیمارستان ها برای پرستاران به خاطر نبود نیرو اجباری هست.

حرفه پرستاری دلسوز ندارد حتی مسیولان کشوری ما پزشک هستند

این پرستار مهربان با اشاره به سابقه اش در چند بیمارستان شیراز ادامه می دهد: بیشتر شغل ها ساعات کار مشخص و تعطیلات مشخص دارند، پرسنل اداری ساختمان مرکزی پنج شنبه و جمعه تعطیلات دارند اما پرستاران فقط اف شبکاری برایشان  تعطیلی حساب میشود.

پرسنل اداری علی رغم اینکه استرس و تنش کمتری نسبت به بالینی ها دارند اما حقوق وکارانه شبیه پرسنل بالینی دارند و این اصلا عادلانه نیست، قطعا برقراری عدالت اداری خیلی شیرین تر از پخش شیرینی به مناسبت روز پرستار است.

او با شور و حرارت ادامه می دهد: علی رغم تلاش مسئولین پرستاری برای اجرای استانداردهای پرستاری به این اصل اولیه توجه نمی شود  و مدام پرستار را تحت فشار قرار می دهند.

چشم امید پرستاران به قانون ده ساله تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که همچنان بر زمین مانده است

او تاکید دارد: عدم اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم بشدت باعث بی میلی و ناامیدی پرستاران شده است  متاسفانه حرفه پرستاری دلسوز ندارد حتی مسیولان کشوری ما پزشک هستند. پزشکان محترم تعرفه درمان را خودشان تعیین میکنند اما درباره پرستاران حتی مجلس هم نمیتواند طرح تعرفه کذاری را اجرایی کند.

وی با گفتن این جمله لینک خبری که در گوشی خودش ذخیره کرده بود نشان داد که نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده بودجه ۱۰۰۰میلیاردی تعرفه پرستاری به کمیسیون تلفیق رفت و حل مشکل۱۰ساله پرستاران در انتظار موافقت کمیسیون تلفیق است.

او به درخواست همراه مریض با اینکه پایان شیفتش بود، به اتاق بیمارش رفت  و حرفهایش نیمه تمام ماند اما لینکی که برایم فرستاد را باز کردم: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری محمد حسین قربانی گفت: هر چند تعرفه های خدمات نظام پرستاری تصویب و ابلاغ شد اما متأسفانه وزارت بهداشت به دلیل کمبود منابع و عدم وجود زیرساخت ها تاکنون از زیر بار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شانه خالی کرده است.

دردو دل پرستاران در هیاهوی جشن روز پرستار  گم میشود/نداشتن امنیت شغلی پرستاران را کلافه می کند

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، از تصویب پیشنهاد اختصاص 1000 میلیارد تومان در لایحه بودجه 97 برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان خبر داد و افزود: این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق ارائه شد.

قربانی با بیان اینکه با وضعیت فعلی کشور تامین 1000 میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری  امری بعید به نظر می رسد، تصریح کرد: انتظار می رود این پیشنهاد از سوی کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گیرد و اعضای کمیسیون با آن موافقت کنند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون بهداشت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توجهی جدی دارد، ادامه داد: از آنجایی که مهمترین علت اجرای قانون

تعرفه گذاری خدمات پرستاری کمبود منابع مالی است بنابراین بهترین راهکار اجرای این قانون موافقت کمیسیون تلفیق با پیشنهاد اختصاص هزار میلیارد تومان است تا اجرای آن که 10 سال بر زمین مانده تحقق یابد.

این خبر در سایت خانه ملت  12دی96 اعلام شده بود در حالی که 17آذرماه همین امسال قائم مقام سازمان نظام پرستاری ڪشور با اشاره به رد پیشنهاد بودجه هزار میلیاردی برای اجرای تعرفه های پرستاری در سال ۹۷، گفت: متاسفانه این بودجه پیشنهادی در معاونت اجتماعی سازمان مدیریت رد شد.

در بررسی بودجه های پیشنهادی، حرف اول را لابی ها می زند و خبری از دلایل ڪارشناسی نیست

پس از اعلام خبر  دست رد دولت به پرستاران موجی از نارضایتی را در این قشر ایجاد کرده بود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سوال که علت رد پیشنهاد سازمان نظام پرستاری چه بوده است، در رسانه ها گفته بود: وقتی پیگیری کردیم، عنوان کردند که منابع نداریم.

شریفی مقدم با اظهارتاسف از حاڪم شدن جریان و تفڪر خاص در معاونت اجتماعی برای تصمیم گیری درباره بودجه های پیشنهادی، گفت: متاسفانه در بررسی بودجه های پیشنهادی، حرف اول را لابی ها می زند و خبری از دلایل ڪارشناسی نیست.وی ادامه داد: این قبیل تصمیم گیری ها ڪه حاڪی از انتصاب افرادی از گروه خاص است، باعث ایجاد تضاد منافع شده و حق جامعه بزرگ پرستاری را ضایع می کنند.

این در حالی است ڪه همه می دانیم، پرستاران بیشترین خدمات را به مردم و بیماران ارائه می دهند.شریفی مقدم افزود: این اقدام معاونت اجتماعی سازمان مدیریت، یڪ تصمیم غیرڪارشناسی و ناعادلانه بوده ڪه بر خلاف قانون مصوب مجلس و برنامه ششم توسعه ڪشور است.

دردو دل پرستاران در هیاهوی جشن روز پرستار  گم میشود/نداشتن امنیت شغلی پرستاران را کلافه می کند

وی تاکید کرد: جامعه پرستاری ڪشور منتظر پاسخ قانع ڪننده معاونت اجتماعی سازمان مدیریت برای رد بودجه پیشنهادی است.

بیمارستان های خصوصی فقط ظاهر قشنگی دارند

از بیمارستان نمازی تا بیمارستان شهید فقیهی به بیم و امید پرستاران درباره این قانون ده ساله که به خاطر مشکلات مالی زمین گیر شده فکر می کردم اولین پرستاری که بعد از انتظار طولانی در استیشن  توانست برای صحبت وقت بگذارد گفت اینجا انقدر کار زیاد است که کسی فرصت حرف زدن ندارد.

هر وقت اسم کمبود نیروی پرستار می آید مدام میگویند هزار نفر استخدام میکنیم اما در دفترچه فقط تعداد محدودی پرستار میخواهند تازه اینجا وضعیت خیلی بهتر از نمازی است.

نمازی خیلی شلوغ و پر تنش هست من از شدت فشار کاری در نمازی مدتی به بیمارستان خصوصی پناه برده بودم اما متاسفانه در بیمارستان های خصوصی خیلی از حق پرستاران دزدی می شود.  فقط از بیمار پول میگیرند اما خبری از خدمات دادن نیستT فقط ظاهر قشنگی دارند و همه تلاش شان حفظ ظاهر است.

کیفیت غذا خیلی پایین هست سرویس هم ندارند، پایه حقوق کارگری هست، پرسنل شرکتی هم که از همه بدبخت تر، هیچ گونه خدمات رفاهی که شامل بقیه هست شامل شرکتی ها نمیشود

حقوق شرکتی ها هم از طرف شرکت با چند روز فاصله پرداخت می شده، هر روز هم می گفتند  احتمال دارد اضافه کارهایتان حذف شود  در کل حجم کار بیمارستان رو دوش شرکتی ها و پرسنل طرحی بود من از زبان خیلی از پرسنل می شنیدم وقتی حقوق نمی دهند چرا ما خودمان را برای مریض بکشیم نتوانستم آن شرایط را تحمل کنم وبه بیمارستان شهید فقیهی آمدم.

جشن نمی خواهیم سلامتی ما در خطر است، می شود هدیه ما دستکش لاتکس باشد؟

درباره جشن های روز پرستار پرسیدم؛ پیش از اینکه جواب دهد پرستار دیگری که شاهد صحبت های ما بود همینطور که کارهایش را انجام می داد گفت: جشن پیشکش کاش به جای جشن مشکل دستکش لاتکس را حل می کردند، جدیدا دستکش لاتکس کم شده میگویند شرکت تولید کننده آن ورشکست کرده است. مریض ای سی یو نود درصد کارهایش با دستکش هست. چون ما مریض هایمان اکثرا عفونی هستن مثلا  سل دارن یا هپاتیت cچقدر زیاد شده

سلامت ما در خطر است، می گویند دستکش کم مصرف کنید، بیشتر دست هایتان را بشویید و هند راپ کنید، بعضی سوپروایزرها تا میفهمند مریض سل دارد اصلا وارد اتاقش نمیشوند. بعد تو قع دارند ما هر کاری را برای مریض انجام بدهیم و ورشکستگی ها را هم درک کنیم و انتظار حداقلی در حد دستکش هم نداشته باشیم اینها را گفت و با خنده تلخی رفت.

ما به صحبت ها ادامه دادیم پرستار قبلی گفت: از کیفیت جشن ها که خبر ندارم باورتان می شود دراین چند سال عمر پرستاری اصلا فرصت نکردم در این جشن ها شرکت کنم. شما خودت خبرنگاری انصافا روز خبرنگار چطور از شما تقدیر می شود؟ یا هر قشر دیگری چگونه بخاطرروزشان هدیه می گیرند؟ شما فقط به این توجه کنید که اوضاع ما چطور است که به عنوان هدیه روز پرستار می دهند یک ماه از معوقه هایتان پرداخت می شود آن هم معلوم نیست مثل خیلی خبر ها در حد حرف بماند و چند روز دیگر فراموش شود یا واقعی باشد!همیشه فقط قول می دهند اما  تا اجرا فاصله زیاد است تازه اگر هم اجرایی شود حقوق عقب افتاده خودمان را به عنوان هدیه به خودمان می دهند.

دردو دل پرستاران در هیاهوی جشن روز پرستار  گم میشود/نداشتن امنیت شغلی پرستاران را کلافه می کند

در کل ما نیازمند شیفتت کار مناسب، احترام  و دریافتی معقول ومتناسب با حجم کار، تفریح و ارامش هستیم. هر سال هم این حرفها را می نویسند ولی هیچ کس جواب گو نیست.

یک چیزی را صادقانه به شما بگویم من پرستاری را دوست دارم وبا عشق و علاقه درس خوانده و وارد این ررشته شدم اما  با این شرایط ترجیح میدم در صورتی که بتوانم یک کار خوب پیدا کنم پرستاری را برای همیشه کنار بگذارم.

 درخشش جامعه پرستاری فارس با111 پرستار نمونه استانی و چهار پرستار نمونه کشوری

مدیر خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به مناسبت روز پرستاردر رسانه ها اعلام کرده در نشست هایی که از سه ماه پیش تاکنون در وزارت بهداشت برگزار شد، هشت کارگروه متشکل از مدیران پرستاری خبره در هر زمینه مشخص شده تا بتوان آینده روشن تری برای این عرصه ترسیم کرد.

محبوبه ظریفکارفرد به اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای اشاره کرد و افزود: این اقدام در چند مرحله صورت گرفته که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز برای مسئولان پرستاری، کارکنان شرکتی و فارغ التحصیلان بین سال های هفتاد تا هشتاد و اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری در سه مرحله انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت نگاه جامعه نگر به فعالیت پرستاران گفت: پرستاران نباید تنها به کار درمانی در حوزه بیمارستانی بسنده کنند، دانشگاه ما در موضوعاتی نظیر مراقبت های خانگی و سالمندان نیز پیشرو است که اگر در تعرفه های بیمه منظور شود، رضایتمندی مردم را به دنبال دارد.

گفتنی است به رغم همه مشکلات هنوز هم بسیاری از پرستاران به حرفه خود عشق می ورزند و با جان و دل وظایف خود را انجام می دهند.امسال استان فارس 111 پرستار نمونه استانی و چهار پرستار نمونه کشور داشت که شاهد خوبی برای این ادعاست.

امیدواریم به زودی با خبرهای خوش عملی و کاربردی بتوان دل این قشر زحمتکش را شاد کرد.
برچسب ها: پرستاری ، مناسبت ، میلاد
نظرات بینندگان