کد خبر: ۱۱۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

بازگشت امید به روستاها/ کرفت روستایی که مهاجرپذیر شده است

در شرایطی که مردم بسیاری از روستاها به سمت شهرها در حال مهاجرت هستند روستایی در بخش خفر شهرستان جهرم وجود دارد که با توجه به اقدامات صورت گرفته امکان اشتغال در آن فراهم شده و به روستایی مهاجر پذیر تبدیل شده است.
به گزارش شیرازه، کرفت از روستاهای‌ دهستان سفیدار بخش خفر شهرستان جهرم در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز شهرستان و ۴۰ کیلومتری مرکز این بخش واقع شده‌است.

این روستا که در ۱۰ کیلومتری محور جهرم شیراز قرار دارد و از سمت غرب جزو آخرین روستاهای شهرستان است، طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ دارای یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت و ۴۰۰ خانوار بوده که عمده راه ارتزاق و شغل مردم آن باغداری٬ کشاورزی و دامپروری است.  در این روستا تعداد افراد تحصیل کرده و شاغل در مشاغل دولتی نیز به نسبت خوب است.

 کرفت یکی از قطب‌های تولید انجیر دیم و آبی بوده و انار، بادام و گردو از دیگر محصولات آن است و کشاورزی در کرفت با ایجاد زمینه اشتغال، این روستا را مهاجرپذیر کرده است.

غار آب کمونه در یکی از تنگ‌های زیبای کوه سپیدار، بنام تنگ اشکفت، در جنوب روستای کرفت، از جاذبه‌های گردشگری این روستا است.

دهیار کرفت٬ با بیان اینکه این روستا در ۴ سال گذشته به همت دهیاری و سایر مسوولان شهرستان روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت:‌ در این روستا شهرک جدیدی به نام صدف توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث و زمین‌های آن‌ به صورت قطعه‌بندی به اهالی واگذار  و باعث گسترش روستا شده است.

سوسن زمردپور لوله‌کشی آب شرب شهرک صدف به طول یک هزار و ۵۰۰ متر و  زیرسازی و آسفالت ۸ هزار مترمربع کوچه‌ها و معابر آن‌را از اقدامات دیگر بنیاد مسکن در این روستا دانست.

دهیار کرفت‌ با اشاره به تعویض لوله اصلی آب این روستا بیان کرد: لوله آب شرب که در خیابان اصلی روستا به‌دلیل قدمت چندین ساله دچار فرسودگی شده بود توسط آبفای روستایی به طول یک هزار و ۹۰۰ متر تعویض شد.

زمردپور احداث ساختمان دهیاری با اعتبار افزون بر ۴۸۰ میلیون ریال را از اقدامات انجام شده توسط دهیار‌ی کرفت دانست و در خصوص دیگر اقدامات دهیاری گفت: خیابان اصلی روستا در زمان بارندگی دچار آب گرفتگی می‌شد و اهالی در رفت و آمد دچار مشکل بودند که جهت رفع آن دو طرف خیابان جدول‌کشی و کانیوا به متراژ یک هزار و ۲۰۰ متر انجام شد.

وی ادامه داد: ۳ هزار متر از لوله‌های آبرسانی اصلی در مسیر صعب‌العبور کوه و از دهانه چاه عمیق روستا تا منبع آب و همچنین لوله‌های انتقال آب درون کوچه‌های روستا به طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر توسط دهیاری تعویض شد.

این بانوی فعال از بهسازی کوچه‌ها و معابر خیابان اصلی روستا سخن گفت و افزود: یک هزار و ۲۰۰ مترمربع از کوچه‌ها و افزون بر ۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع از خیابان اصلی روستا با خاک و مخروط ریزی و بهسازی شده است.

وی تعویض تیرهای چراغ برق فرسوده و نصب چراغ روشنایی به دلیل نبود روشنایی معابر و قطعی پیاپی برق را از اقدامات انجام شده توسط اداره برق خفر در کرفت دانست.

دهیار کرفت با اشاره به مشارکت اهالی در آبادانی روستا خاطرنشان کرد: با همت اهالی دو حسینیه یکی با زیربنای ۴۲۵ و دیگری ۳۳۰ متر مربع به منظور برپایی مراسم فرهنگی و مذهبی در کرفت در حال ساخت است.

 زمردپور با بیان اینکه به‌دلیل روند رو به پیشرفت روستای کرفت این روستا مهاجر پذیر شده است تصریح کرد: در حالی که جمعیت روستاهای اطراف رو به کاهش است افراد بسیاری از داخل و خارج شهرستان و روستاهای همجوار به کرفت مهاجرت کرده‌اند.

 وی وجود باغ‌های انجیر دیم در این روستا را زمینه‌ساز اشتغال دانست و افزود: کاشت انجیر دیم در کوه‌های اطراف کرفت زمینه اشتغال کشاورزی و همچنین ماشین آلات و ادوات کشاورزی را در روستا فراهم کرده‌است.

لزوم تسریع در گازرسانی به روستای کرفت

دهیار کرفت خواستار تسریع در گازکشی به این روستا شد و بیان کرد: کلنگ‌زنی انتقال گاز به روستای کرفت به همت نماینده جهرم در مجلس  شورای اسلامی انجام شده که نیازمند سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی آن است.

وی در خصوص وضعیت راه و معابر کرفت گفت: جاده دسترسی به روستا تا محور اصلی نیاز به بهسازی و عریض کردن مسیر داشته که مطالعه و طراحی آن انجام شده و راه‌های ارتباطی بین باغ‌ها تا روستا نیز نیازمند مرمت است.

زمردپور افزود: برخی از کوچه‌های روستا خاکی بوده که در فصل بارندگی مشکلات رفت آمد ایجاد و در فصول دیگر باعث گرد و خاک می‌شود که نیازمند بهسازی و آسفالت است.

وی با اشاره به فرسودگی و ظرفیت کم مخزن آب روستا خواستار احداث مخزن جدید شد و افزود: با توجه به مهاجرپذیر بودن و رو به افزایش بودن جمعیت روستای کرفت، مخزن آب آشامیدنی موجود در این روستا جوابگوی این جمعیت نیست.

دهیار کرفت با اشاره به حضور جوانان ورزشکار، احداث سالن ورزشی در این روستا را امری ضروری دانست و با توجه به میزان بارندگی در این روستا خواستار احداث سد خاکی برای ذخیره آب در زمستان شد.

فارس

نظرات بینندگان