کد خبر: ۱۱۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
پل های مکانیزه شیراز از حرف تا عمل:

آسانسور دکوری پل‌های عابر پیاده/ تردد در معابرشیراز مکانیزه نیست

پل های مکانیزه عابرپیاده شهر شیراز را نمی توان چندان موثر و کارا دانست، اغلب روزها آسانسور یا پل برقی این پل‌ها خارج از سرویس است تا مردم همچنان برای تردد در معابر دچار مشکل باشند.
به گزارش شیرازه، خیلی وقت است که در چندنقطه از شیراز پل های عابر پیاده مکانیزه شده اند، نصب آسانسور یا پله برقی راهی است که مردم تشویق شوند تا از این پل ها بیشتر استفاده کنند.

اما این مکانیزه سازی انگار فقط روی کاغذ رقم خورده است، هرچند تعداد پل های مکانیزه شیراز بسیار کم است اما همین میزان کم نیز تاکنون دردی از مشکلات ترددی مردم دوا نکرده است.

آسانسورهای خراب، پله  های برقی خاموش و یا خارج از خدمات رسانی باعث شده که فقط نام مکانیزه بر روی این پل ها باقی مانده باشد تا از حرف زدن از مکانیزه سازی پل ها تا عمل به آن خیلی  فاصله باشد.

مردم در اغلب روزها شاهدند که آسانسورهای این پل ها یا کار نمی کنند یا خاموش است یا پله های برق آن فعالیتی ندارد.

در این رابطه عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بعضی از این پل های مکانیزه از طریق سرمایه گذار واگذار شده بودند که سرمایه گذار طبیعتا موظف است مشکلاتش را برطرف کند.

نواب قائدی بیان کرد: تعداد این پل های مکانیزه در شیراز خیلی محدود است   و باید در نظر داشت که هزینه ایجاد هر پله برقی ۵۰۰ میلیون و آسانسور ۷۰۰ میلیون تومان است.

یک پل مکانیزه در خارج از کشور و پل مکانیزه در شیراز

وی با بیان اینکه به نظر می رسد باید شهرداری مبلغی برای تعمیر و نگهداری ان در نظر بگیرد، عنوان کرد:  در عین حال باید در معابر کارهایی را برای کاهش سرعت خودروها انجام دهیم  زیرا احداث پل هوایی باعث مخدوش شدن سیمای شهری هم می شود.

وی ادامه داد:  در کشورهای دیگر کارهای مختلفی انجام داده اند مانند خط کشی های سه بعدی خطوط تردد عابرپیاده که باعث کاهش سرعت خودروها می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه بیان کرد: در عین حال در شورای شهر ایجاد ۱۶ پل هوایی مصوب شده، گفت: پله برقی نیز مشکلات خاص خودش را دارد و برای معلولان قابل استفاده نیست و بهتر است  از آسانسور استفاده کرد و در عین حال آسانسور هم به نیروی نگهبان برای مراقبت و حفاظت نیازدارد که آنهم هزینه بر است.

در عین حال معاون فنی و عمرانی فرمانداری شیراز نیز در خصوص وضعیت پل های مکانیزه شهر شیراز گفت: پروژه ها و مشکلات در حوزه های مختلف شهر شیراز متعدد است اما با این حال فرمانداری سعی دارد بر روی تمام مسائل نظارت داشته باشد.

فرهاد امیدوار گفت: در خصوص پل های عابر پیاده که به حقوق شهروندی نیز مرتبط است تاکنون تذکراتی داده شده و مجموعه شهرداری نیز تابه حال همراه بوده اند.

وی گفت: البته در شورای شهر شیراز بحث ایجاد تونل یا زیرگذر برای عابرپیاده  در دستور کار است تا هم مشکلات تردد برطرف شود  و هم منظر شهری آسیب نبیند.

وی در پاسخ به این سوال که در نقاط مرکزی شهر که امکان ایجاد زیرگذر عابرپیاده نیست ناچارا باید این پلهای مکانیزه را ایجاد و مراقبت کرد، افزود:در خصوص جاه های که مشکلات اجرای پروژه وجود دارد باید پل های مکانیزه را در نظر گرفت اما باید به تعدد پروژه های عمرانی نیز توجه شودولی در عین حال امیدواریم با طرح هایی که شورا و شهرداری  در نظر دارد  مسائل این بخش نیز مورد توجه ویژه قرار  گیرد.

ب به هر حال تاکنون در شهر شیراز توجه به پل های مکانیزه کمتر صورت گرفته و تعداد پل های موجود نیز تاکنون چندان موثر واقع نشده اند.

به نظر می رسد تا شروع فرآیند ایجاد پل های مکانیزه یا فرهنگسازی برای کاهش سرعت خودروها باید آسانسورها و پله های برقی پلهای موجود مورد تعمیر و نگهداری قرار گیرد تا از  هم از جنبه دکوری بودن خارج شود و هم برای شهروندان قابل استفاده  شوند.

منبع: مهر

نظرات بینندگان