کد خبر: ۱۱۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

بیماریی که در کمین بانوان است!

بانوان بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند، بنابراین لازم است با دقت بیشتری از خود در برابر ابتلا به این مشکل مراقبت کنند.
 به گزارش شیرازه، معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز، گفت: با افزایش سن سالمندی، درصدی از وزن بدن که از چربی تشکیل شده افزایش می یابد، در حالی که قسمتی از عضله و استخوان تشکیل شده کاهش پیدا می کند.

دکتر "فاطمه ویزشفر" افزود: بعد از 40 سالگی، به طور متوسط حدود یک سانتی متر در هر دهه، میزان قد کاهش می یابد.

او این کاهش قد را ناشی از صاف شدن قوس پا، افزایش قوس ستون مهره و کاهش واقعی طول ستون مهره به علت خشکی دیسک های بین مهره ای عنوان کرد و افزود: همچنین، خود جسم مهره نیز به علت شکستگی های ناشی از پوکی استخوان کوتاه می شود .

این عضو هیات علمی دانشگاه، پوکی استخوان را وضعیتی معرفی کرد که بسیاری از زنان یائسه و برخی از مردان سالمند را مبتلا می کند و اضافه کرد: کاهش استروژن با شروع علایم یائسگی، باعث تحلیل استخوان ها می شود؛ به طوری که در پنج سال نخست پس از یائسگی، بسیار مشخص است.

دکتر ویزشفر تاکید کرد: به دنبال این تحلیل واقعی در محتوای استخوان، استخوان ها ضعیف و شکننده شده و با فشار کمتری نسبت به گذشته می شکنند؛ بنابراین در قسمت های حساس مثل ستون مهره، مچ دست و گردن، با فشارهای معمول و در حد قبل، شکستگی ایجاد می شود.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) با بیان اینکه زنان به دلایل گوناگونی بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند، توضیح داد: بیشترین میزان بافت استخوانی که در اوایل بزرگسالی در زنان حاصل می شود، کمتر از مردان است، اما طول عمر زنان بیشتر است و فرصت بیشتری برای ضعیف شدن استخوان ها دارند


نظرات بینندگان