کد خبر: ۱۱۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶

عطش در روستاهای فارس؛ "بشارجان" آب ندارد

قطعی آب به علت شکستگی و فرسودگی لوله‌های آب در روستای بشارجان شهرستان ممسنی عطش را بر کام مردم این روستا نشانده و اهالی سخت‌کوش آن حدود ۱۲ روز است آب ندارند.
به گزارش شیرازه، بشارجان یکی از روستاهای بخش ماهورمیلانی شهرستان ممسنی در استان فارس به شمار می‌رود، نبود آب آشامیدنی و قطعی شبکه آب این روزها مردمان سخت‌کوش و نجیب این روستا را با مشکل روبه‌رو کرده است.

اهالی بشارجان معتقدند سال‌های سال است که همواره با مشکل قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند و علت اصلی آن نیز شکستن شبکه آب توسط افراد سودجو در طول مسیر و یا فرسودگی آن است.

کمبود آب در شهرستان ممسنی تنها در روستای بشارجان ختم نمی‌شود، بلکه بر اساس آمار موجود بیش از 30 روستای این شهرستان با مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنند و در این زمینه ترمیم شبکه‌های فرسوده و همچنین ایجاد خطوط انتقال آب می‌تواند التیامی بر درد کم آبی در روستاهای ممسنی است.

مهم‌تر از کمبود آب مشکل اصلی روستاهای ممسنی و حتی مرکز این شهرستان که شهر نورآباد است به فرسودگی شبکه‌های آب و شکستن مداوم آن بر می‌گردد. روستاهایی که همانند کلاسیاه، آب آن روستا به علت شکستگی‌ها و فرسودگی شبکه آبرسانی جیره‌بندی شد و اقدامی جدی برای تعمیر شبکه فرسوده آب نشده است.

در این زمینه کامبیز لشکری مدیر آبفای روستایی شهرستان ممسنی در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است، فرسودگی شبکه آبرسانی در روستاهای ممسنی سبب هدر رفت آب و ایجاد مشکلاتی از جمله کمبود و افت فشار آب در روستاها می‌شود.

به گفته وی 150 روستای ممسنی تحت پوشش آبفای روستایی هستند که میزان هدر رفت آب در آنها به دلیل فرسودگی شبکه حدود 60 درصد است. به اعتقاد او اعتبار اندک و قطره‌چکانی مانع از تعویض و بهسازی این شبکه فرسوده می‌شود.

وی اعتبار حداقلی برای بهسازی شبکه آب روستایی این شهرستان را 20 میلیارد تومان ذکر می‌کند و می‌گوید: برای شبکه‌های قدیمی و نگهداری آنها اعتبار چندانی داده نمی‌شود و همین اندک اعتبارات نیز صرف پروژه‌های جدید می‌شود.

براساس این گزارش وضعیت آب آشامیدنی در شهرستان ممسنی آن چنان برای مردم این روستاها ایجاد مشکل کرده است که در مهرماه امسال نیز چهار روستای، مال محمود، آهنگری، چم‌گل و دیمه‌میل قطع شده بود.

بشارجان آب می‌خواهد

این بار نیز بحران آب به روستای بشارجان در طول مسیر یکی از شبکه‌های طولانی آبرسانی شهرستان ممسنی رسید و به  گفته یعقوب مرادی بخشدار ماهور میلاتی، روستای بشارجان حدود 12 روز است که آب ندارد.

وی معتقد است: بخش ماهور میلاتی از کمبود آب همواره رنج برده و شکستگی لوله‌ها نیز بسیار زیاد است و ترمیم آنها یکی دیگر از درخواست‌های مردمی است.

سرپرست فرمانداری شهرستان ممسنی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به مشکلات کمبود آب در شهرستان و به ویژه قطعی طولانی مدت آب در روستای بشارجان اظهار داشت: خط شبکه انتقال آب به منطقه ماهور میلاتی حدود  160 کیلومتر طول دارد و حدود 20 روستا در مسیر طولانی آن قرار دارد و همواره بخاطر این مسیر طولانی مشکلاتی در قطعی آب ایجاد می‌شود.

رحمت‌الله فرامرزی بیان کرد:  مسیر این شبکه آبرسانی در برخی بخش‌ها با فرسودگی روبه‌رو شده و نیازمند تعمیر است و همچنین قرار گرفتن این شبکه آبرسانی در مسیر عبور عشایر نیز مشکلاتی را در شکسته شدن شبکه آب به وجود آورده که باید با تدبیر مسئولان آبفای روستایی برطرف شود.

وی بیان کرد: در پی پیگیری‌های صورت گرفته و انجام مذاکره با مدیرکل آبفای روستایی استان فارس برای برطرف شدن مشکلات آب در شهرستان ممسنی مقرر شده روز یکشنبه 8 بهمن کارشناسان این اداره برای بررسی و برطرف کردن مشکلات آب روستاها به ممسنی سفر کنند.

سرپرست فرمانداری ممسنی گفت: بخشی از مشکلات کمبود آب در این شهرستان بخاطر کمبود چاه‌های آب است، که در امیدواریم با حفر چاه‌های جدید آب این مشکلات نیز برطرف شود.

فرامرزی افزود: از مشکلات مردم و کمبود آب آشامیدنی در روستاهای شهرستان ممسنی بخوبی آگاه هستیم و امیدواریم با حمایت مسئولان بتوان بخش زیادی از مشکلات موجود را با تعویض شبکه‌های آبرسانی برطرف کرد.

تسنیم

نظرات بینندگان