کد خبر: ۱۱۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
اکران کننده جشنواره عمار؛

بعد از اکران فیلم، خود مردم، ماهواره‌ها را جمع کردند

نجمه انصاری، اکران کننده جشنواره عمار با اشاره نمایش فیلم های عمار در مدارس روستایی گفت: جشنواره عمار باید بر روی نوجوانان سرمایه گذاری کند. زیرا آنها در سنی هستند که از تاثیرپذیری زیادی دارند.

به گزارش شیرازه، خانم نجمه انصاری معلم قرآن روستای «قلعه بیابان» از توابع شهرستان داراب است که به‌واسطه شغل همسرش در این روستا زندگی می‌کند. او در کنار معلمی، به فعالیت‌های فرهنگی هم توجه دارد، البته فعالیت های او محدود به این روستا نیست. خانم انصاری از سال 1392 که با جشنواره مردمی فیلم عمار آشنا شده و تا امروز در کنار شغل خود اقدام به اکران فیلم های این جشنواره می کند. با او درباره کارهای فرهنگی‌اش از جمله اکران فیلم گفتگویی کردیم که می خوانید.

از چه زمانی با جشنواره عمار آشنا شدید؟

آشنایی من با جشنواره مردمی فیلم عمار بعد از حضورم در موسسه قرآنی «بیت‌الأعظم» شکل گرفت. آنجا توسط مسئول اکران خواهران شهرستان داراب با جشنواره مردمی فیلم عمار آشنا شدم و در جریان فعالیت های او در زمینه اکران فیلم های این جشنواره قرار گرفتم.

چطور شد تصمیم به اکران فیلم گرفتید؟

یکی از دغدغه های اصلی من فعالیت های فرهنگی است. از آنجایی هم که فیلم های تلویزیون را زیاد تماشا می کردم نکته مثبتی به غیر از سرگرمی در آنها نمی دیدم. اما زمانی که این فیلم ها را با آثار جشنواره عمار مقایسه کردم متوجه اثرگذاری بالای فیلمهای عمار شدم و تصمیم گرفتم به عنوان اکران کننده مردمی، فعالیت کنم.

نکته دیگر اینکه با توجه به این موضوع که در حال حاضر شاهد فراگیری رسانه و اینترنت در دنیا هستیم، فیلم بهترین روش اثرگذاری بر روی بچه ها است و به این نتیجه رسیدم که اکران آثار جشنواره مردمی فیلم عمار کار فرهنگی مفید و موثری محسوب می شود.

اولین اکرانی که داشتید چطور بود؟

فیلم «ابراهیم در آتشگاه» نخستین اکران من بود که آن را در مدرسه ای ابتدایی نمایش دادم. البته تا امروز حدود 60 برنامه اکران را برگزار کردم که اغلب در پایگاه های بسیج، مدارس شهر و روستای «قلعه بیابان» پخش شده است.

در سال اولی که اکران کردیم، یکی از روستاهای محروم رفتیم که الآن جمعیتش خیلی کم شده و خیلی هم از داراب دور بود. تقریباً یک ساعت طول کشید که رسیدیم. مدرسه‌شان رفتیم، دو اکران داشتیم و بعد از ظهر هم سخنرانی داشتیم که موضوع‌ آن هم ماهواره بود. چند روز بعد یکی از اهالی روستا به یکی از آشنا‌هایمان گفته بود، این‌هایی که آمده بودند نمی‌دانم چه فیلم‌هایی برای خانم‌هایمان پخش کردند که خانم، خودش آمده و ماهواره را جمع کرده است. 5، 6 نفر از آن‌ها بخاطر جشنوارة عمّار ماهواره‌شان را جمع کردند.

از اکران‌هایی که داشتید، بگویید؟

پرمخاطب ترین برنامه اکران را در دو دبیرستان انجام دادیم که نمازخانه مشترک داشت و دانش آموزان دو مدرسه برای تماشای فیلمها آمده بودند. «علمک» را بیشتر از بقیه فیلمها اکران کردیم، مستند «مادرانه» را هم در اغلب پایگاه‌های بسیج برای خانم‌ها اکران می کنیم. البته مساجد و مدارس، مهمترین محل هایی هستند که می توان فیلم های عمار را برای مردم و علاقمندان نمایش داد.

مدرسه راهنمایی روستا هم برای اکران رفته بودیم، گفتند باید مجوز از ادارۀ آموزش‌وپرورش بیاورید، پیگیری کردیم، خانم معلم مدرسه گفت فکر نکنم اداره به همین راحتی‌ها مجوز بدهد. یک آقایی را معرفی کردند که از او اجازه بگیرم که ایشان هم اجازه ندادند و فعلاً نتوانستیم در آن مدرسه اکران کنیم.

به نظر من، جشنواره مردمی فیلم عمار باید بر روی نوجوانان سرمایه گذاری کند. زیرا آنها در سنی هستند که از تاثیرپذیری زیادی دارند.

در حاشیه اکران ها، برنامه‌های دیگری هم داشتید؟

به علت اینکه گروه اکران مردمی ما در ستاد نماز جمعه فعالیت می کند برنامه های فرهنگی متعدد و گوناگونی را در شهرستان داراب انجام می دهیم. به طور مثال برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب، برنامه راهیان نور و یادواره شهدا از جمله اقداماتی بود که تا امروز در کنار نمایش فیلم های جشنواره عمار در روستای «قلعه بیابان» انجام دادیم.

هزینه‌های اکران چطور تامین می کنید؟

در روستای «قلعه بیابان» معمولا توسط اعضای گروه اکران مردمی، مردم و علاقمندان هزینه ها را تأمین می کنیم. از جایی حمایت مالی نمی شویم. برای جابجایی وسائل اکران فیلم نیز به نوبت از ماشین خانواده های اعضای گروه استفاده می کنیم. البته مشکل عمده گروه ما تهیة وسایل اکران برای نمایش فیلم‌های عمار است.


برچسب ها: داراب ، جسنواره ، فارس
نظرات بینندگان