کد خبر: ۱۱۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
معاون اول رئیس جمهوردر شورای اداری فارس:

برای ایجاد شغل صحیح ترین مسیر را انتخاب کردیم، هرکس هرچه می خواهد بگوید

جهانگیری گفت: با اعتقاد می گویم راهکار اصلی مسایل اقتصادی اجتماعی بین المللی کشور سیاسی است. آن راهکار هم این است که با هم دعوا نکنیم.
برای ایجاد شغل صحیح ترین مسیر را انتخاب کردیم، هرکس هرچه می خواهد بگوید
به گزارش شیرازه، معاون اول رئیس جمهور شامگاه شنبه در شورای اداری استان فارس برجام را با قطع نامه 598 مقایسه کرد و گفت: ما دوتوافق بین المللی پس از انقلاب پذیرفتیم یکی ۵۹۸ بود که در یک برهه ای شورای امنیت تصویب کرد ومانپذیرفتیم بعد از یک اتفاقاتی بالاخره قبول کردیم هیچ کس هم نمی گوید 598 گل بی عیب است اما هیچ کس علیه ۵۹۸ حرف نزد. چپ و راست ایستادند و گفتند باید از دستاوردهای ۵۹۸ برای کشور استفاده کرد.

برجام هم یک توافق بین المللی بود که ما انجام دادیم خب یک دفعه یک ترامپی هم در آمریکا سرکار آمد. به جای اینکه بکوشیم واز نقاط مثبت برجام در جهت منافع کشور استفاده کنیم  خودمان مشغول دعوا باهم شدیم انها هم گفتند بگذارید باهم به دعوا مشغول باشند. در حالی که از برجام هم استفاده های زیادی میتوان در جهت توسعه کشور استفاده کرد خیلی هم استفاده شده ،البته نواقصی هم دارد و به خصوص بدعهدی های آمریکادر ان خیلی اشکار وعیان شده است: الان در بحث جذب سرمایه خارجی مشکلی نداریم فرصت های خوبی به خاطر برجام ایجاد شده و از اول برجام تاکنون ۴۰ میلیارد دلار تفاهم بانکی انجام شده است.


 راهکار اصلی همه مسائل کشور سیاسی است
اسحاق جهانگیری تاکید کرد: با اعتقاد می گویم راهکار اصلی مسایل  اقتصادی اجتماعی بین المللی کشور سیاسی است. آن راهکار هم این است که با هم دعوا نکنیم. با هم برادر باشیم. چپ و راست باشیم اما یک مسیر را پیش بگیریم.کدامیک از کشورهای منطقه رهبری مثل کشور ما دارد؟ این یک فرصت است. به جای واگرایی باید همگرایی کنیم.

همه باید بپذیریم هیچکس وهیچ جریانی نمی تواند دیگری را حذف کند

معاون اول رئیس جمهورتاکید کرد: همه باید بپذیریم هیچکس وهیچ جریانی نمی تواند دیگری را حذف کند.ما خیلی اوقات مسیر اصلی را فراموش می کنیم. تاکی باید برای حذف تلاش کرد؟ مثلا آقای تبادار ده سال ازکار کنار کشید ولی دوباره برای استانداری دعوت شد. باید تلاش کنیم  با یکدیگر کار کنیم باید به سمت گفت و گو برویم چه گفت و گوی سیاسی بین احزاب وچه گفت و گوی ملی میان اقوام.


جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش ایام جشن سالروزپیروزی انقلاب را فرصتی بسیار بزرگ دانست وگفت: نباید فراموش شود که ملت ایران در مبارزاتی مه منجر به پیروزی انقلاب شد و در سالهای پس از آن چه کار بزرگی انجام دادند که طی ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه است.

39سال مهم را پشت سرگذاشتیم که باید برای نسل جوان بازگو شود
وی ابراز داشت: ما ۳۹ سال مهم را پشت سرگذاشتیم که باید برای نسل جوان بازگو شود و نباید به راحتی از این معجزه بزرگ گذشت. کشور ما  در حالیکه یک کشور نوپا بود که مدیران تازه کار داشت، مورد حمله قرار گرفت و در مقابل قدرت های بزرگ دنیا با دست خالی ایستادگی کرد و حتی یک وجب خاک کشور از دست نرفت.

جهانگیری مهمترین دلیل این موفقیت ها را در عبور از بحران ها  حمایت ملت از انقلاب و نظام دانست وگفت: مردم ضعف ها راهمان موقع هم می دیدند اما با وجود همه ضعف ها و مشکلات مردم به پای عظمت انقلاب ایستادند. باید قدر این ملت را بدانیم و مدیران مسئولیت های سنگینی در این راستا دارند. هم باید جوابگوی خدا باشند هم جوابگوی این مردم. اگر ما مدیران کوتاهی کردیم وامید مردم را به یاس تبدیل کردیم و باعث رنجش آنها شدیم باید از خدا درخواست بخشش کنیم.

وی اذعان داشت: دموکراسی بدون رقابت سیاسی و مبارزره های انتخاباتی معنی ندارد و بحث سیاسی عادی است اما بعد انتخابات باید برای خدمت کردن سبقت گرفت.

نا امیدی افزایش نفرت و خشم در جامعه را به دنبال دارد که نگران کننده است
وی یادآور شد: من در حوادث اخیر هم گقتم در کشورهای درحال توسعه و نقد و اعتراض طبیعی است آنچه باید مارا نگران کند افزایش نفرت و خشم در جامعه است و زمانی این وضعیت ایجاد می شود که جامعه ناامید شده باشد و نسبت به آینده خود نگران باشد.ما باید بپذیریم که مردم مشکل دارند و از سر سیری اعتراض نمی کنند.

جهانگیری گفت: ما در منطقه پر آشوبی هستیم که وضعیت پیچیده ای دارد و ایران در این منطقه یک کانون امن حساب می شود. اما باید دقت شود که وضعیت چگونه است زیرا امروزهم  مانند گذشته دشمنان به دنبال ضربه زدن به انقلاب هستند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: توان ایران برای خروج از این مشکلات بسیار زیاد است و ملت ایران باید بدانند که کشورشان برای خروج از تمامی چالش ها توان بسیار بالایی دارد.

جهانگیری تصریح کرد: حتی خود آمریکایی ها نیز می دانند که بدون توجه به ایران مشکلات منطقه حل نمی شود و اگربخواهند درباره منطقه تصمیم بگیرند باید با ایران وارد مذاکره شوند.

وی اذعان داشت: اگر امروز در کشور مشکل داریم به دلیل امثال خودمان است. هرکس ناامیدی ویاس در جامعه توسعه دهد باید جوابگو باشد و به چه دلیل مردم نباید شاد و امیدوار باشند.خود من فکر می کنم که آیا این مشکلات بزرگ از جمله آب و محیط زیست را نمی شود برطرف کرد؟

معاون اول رئیس جمهور گفت: در مسائل محیط زیست با بحث ابرچالش مواجه هستیم در حالیکه حق مردم ایران زندگی شرافتمندانه است. من رنج می برم که افراد تحصیل کرده بیکار هستند.

برای ایجاد شغل صحیح ترین مسیر را انتخاب کردیم، هرکس هرچه می خواهد بگوید
وی تاکید کرد: اصلی ترین موضوع کشور اشتغال است که ما برای ایجاد اشتغال صحیح ترین مسیر را  انتخاب کردیم، هرکس هرچه می خواهد بگوید. یک دوره طولانی که پول فراوان نفت هم وجود داشت شغلی از دل آن درنیامد و تعداد شاغلین کشور در یک دوره طولانی ثابت بود.هیچ کس هم توضیح نمی خواست و مواخذه نمی کرد. حالا طلبکار هم می شوند. امروز قصد جواب دادن به این طلبکاری ها را ندارم افرادی که یک زمانی شیر میدان بودند باید جواب دهند الان طی دوسه سال 650هزار شغل ایجاد کردیم، در همین چند ماهه اخیر هم 795هزار شغل ایجاد کردیم از دل این اقتصاد این تعداد شغل بیرون بیاید خیلی هم خوب است اما بیش از سه میلیون بیکار داریم و تا نقطه مطلوب راه زیاد است. انتظار داریم در استان ها اشتغال روستایی بیشتر جدی گرفته شود منابع خوبی هم برای این کار در نظر گرفتیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: من با دادن تسهیلات میلیاردی مشکلی ندارم زمانیکه یک نفر سرمایه گذاری میلیاردی انجام داده وام بالا هم حق دارد بگیرد البته اگر صرف کار کند اما از تاثیر فعالیت کسانی که وام های کوچک تر و سرمایه در گردش نیازدارند هم نباید غافل شد به آنها هم باید وام داده شود. 50 هزار میلیارد تومان برای صنایع کوچک و متوسط گذاشتیم سال گذشته هم عملکردشان خوب بود. امسال عملکرد ضعیف تر شده این که سامانه بسته شده بهانه موجهی نیست. باید تلاش بیشتری انجام شود.

 مسئولین فارس برای رهایی از مشکلات آب راهکار مشخص ارائه کنند
معاون اول رئیس جمهور در خصوص وضعیت خشکسالی فارس نیز گفت: باید مسئولین فارس برای رهایی از مشکلات آب راهکار مشخص ارائه کنند و هر آنچه که می تواند آب را کنترل کند و صرفه جویی شود انجام داده و ادامه می دهیم.

جهانگیری در خصوص مباحث ریلی نیز گفت: تمرکز زیادی بر ایجاد خطوط ریلی از طریق مشارکت خصوصی و عمومی در دولت وجود دارد.پیگیر هستین شش استانی  که وصل نیستند متصل کنیم.

وی ادامه داد: در بحث گردشگری نیز باید تمرکز اصلی بر ساماندهی بافت تاریخی و قدیمی کلان شهرهایی مانند شیراز ئ تهذران و اصفهان است  که در سال آینده به طور جد مد نظر قرار خواهد داشت.

جهانگیری با اشاره به اینکه نمایندگان فارس فارغ از جناح سیاسی حامی دولت بودند، تاکید کرد به خاطر کمبود وقت سریع از برخی مسائل گذشتم به زودی در تهران جلسه ای خواهیم گرفت و صحبتها و پیشنهادات استاندار و مسئولین استانی فارس را بررسی خواهیم کرد.

نظرات بینندگان