کد خبر: ۱۱۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

استاندار فارس برای مقابله با بحران آب از معاون رییس جمهور مدد طلبید

استاندار فارس در جلسه‌ی شورای اداری استان که با حضور معاون اول رییس‌جمهور و برخی از اعضای هیئت دولت برگزار شد، گفت: با استفاده از این مزیت ها می‌توان مجالی بی‌بدیل برای توسعه ایجاد کرد اما مهمترین و اولین دغدغه‌ی این استان بحران آب است.
به گزارش شیرازه، استاندار فارس در جلسه‌ی شورای اداری استان که با حضور معاون اول رییس‌جمهور و برخی از اعضای هیئت دولت برگزار شد، بخشی از مزیت‌های متعدد فارس را در ابعاد مختلف برشمرد و گفت: با استفاده از این مزیت ها می‌توان مجالی بی‌بدیل برای توسعه ایجاد کرد اما مهمترین و اولین دغدغه‌ی این استان بحران آب است.

تبادار گفت: امروز بیش از 50 درصد از قنات‌های فارس و 18 درصد از چاه‌های کشاورزی و اغلب رودخانه‌ها و تمام تالاب‌ها دریاچه‌های فارس خشک شده و عمق چاه‌های آب از 70 یا 80 متر به بیش از 400 متر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه 80 درصد از مصارف آب در فارس از منابع تحت‌الارضی است، گفت: در فارس بالغ بر 8.9 میلیارد مترمکعب از 11.8 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در سال بهره گرفته می‌شود. حال آنکه متوسط بارندگی فارس اگر 360 میلی‌متر در سال باشد حجم منابع تجدیدپذیر 11.8 میلیارد متر مکعب خواهد بود اما اکنون که میانگین بارندگی حداکثر به 250 میلی‌متر هم نمی‌رسد، این کار بحران آفرین است منابع تامین نمی شود و ورودی آب کم شده اما میزان مصرف همچنان ثابت مانده و افزایش می یابد.

استاندار فارس با اشاره به فارس در بحث محصولات زراعی رتبه دوم کشور و در بحث محصولات باغی رتبه اول کشوررا دارد اظهار داشت: این استان تامین کننده بالغ بر 10 درصد کل محصولات کشاورزی، باغی و دامی کشور محسوب می‌شود و در امنیت غذایی کشورسهم بسیار زیادی را دارد و بخش قابل توجهی از معیشت مردم از این راه تامین می‌شود، لذا خواستار توجه ویژه‌ی دولت به مشکل بحران آب در استان هستیم.

تبادار با بیان اینکه پیامدهای بحران آب در بخش‌های صنعت، محیط زیست و خصوصا شرب، مشهود است، تاکید کرد که از دولت انتظار دارد مانند دریاچه ارومیه، برای حل مشکل تالاب‌هایی نظیر بختگان و پریشان نیز چاره‌اندیشی عاجل داشته باشد.

* سدهای منتظر فارس می توانند در صورت تکمیل مقابله موثری با خشکسالی داشته باشند

تبادار با تاکید براینکه بودجه 5 هزار میلیارد تومانی مصوب شورای عالی آب برای حوزه‌ی آب استان فارس، محقق نشده است، گفت: امروز سدهای هایقر، نرگسی، کوار،‌ چشمه‌عاشق و ... در استان فارس وجود دارد که تکمیل آنها می‌تواند در حل بحران آب این استان تاثیرگذار باشد.

اسماعیل تباداردر خصوص مزیت های فارس نیز اظهارداشت: صادرات غیرنفتی فارس در سال 95 بالغ بر 41 درصد نسبت به سال 94 و در 6 ماهه اول امسال بیش از 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی با اشاره به بهبود شاخص فضای کسب و کار طی دو سال اخیر در فارس گفت:این استان از رتبه 18 درسال 94 به رتبه‌ی اول در شش ماهه اول امسال ارتقاء یافته و طی این مدت برای 20 طرح یک میلیارد و 50 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده که 910 میلیون دلار از این میزان مربوط به 10 ماهه امسال بوده است.استاندار فارس یاداور شد: این میزان سرمایه‌گذاری در حالی محقق شده که سقف پیش‌بینی و هدف‌گذاری شده برای فارس 555 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به گشایش اعتبار فاینانس برای 7 طرح طی سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید به مبلغ 2 میلیارد و 956 میلیون دلار، از اختصاص یک میلیارد و 40 میلیون دلار از صندوق توسعه‌ی ملی به 14 طرح این استان از سال 95 تاکنون خبر داد و گفت: فارس در استفاده از منابع صندوق توسعه‌ی ملی از بدو تاسیس این صندوق تاکنون رتبه‌ی سوم را دارد.

*صرفه جویی بیش از هزار میلیاردی فارس برای دولت

استاندار فارس همچنین به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 36 شرکت در سال 94 به 112 شرکت در حال حاضر اشاره کرد وافزود: استان فارس با واگذاری 660 پروژه‌ی نیمه‌تمام و تکمیل جایگاه برتر کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده و بالغ بر هزار میلیارد تومان برای دولت صرفه‌جویی کرده است.

او از بهبود نرخ بیکاری فارس طی سال‌های 91 تا کنون اشاره و اضافه کرد: شاخص بیکاری از عدد 16.8 درصد در سال 91 به عدد 11.4 درصد در سال 95 رسیده که یک درصد کمتر از میانگین کشوری است.

استاندار فارس همچنین خواستار توجه جدی به بحث توسعه‌ی خط آهن این استان و اتصال فارس به خطوط بار در استان‌های بوشهر، کرمان و یزد شد و بر لزوم اختصاص اعتباری مناسب با هدف تکمیل آزادراه شیراز اصفهان تاکید کرد.وی در این خصوص یاداور شد: تزریق بودجه دولت از منبع اسناد خزانه در سال گذشته باعث جهشی در پیشرفت فیزیکی این آزاد راه شد وبه پیشرفت هفتاد درصدی رسیدیم اگر امسال هم تزریق بودجه صورت بگیرد سال آینده بزرگترین آزاد راه جنوب کشور که شیراز را 130کیلومتر به مرکز کشور نزدیک می کند آماده بهره برداری خواهد شد.

تبادار از آمادگی برای کلنگ‌زنی آزاد راه لار بندر عباس که مسائل آن از طریق فاینانس پیگیری شده است، در ایام دهه فجر خبر داد وگفت: آزادراه سپیدان به پل فسا وهمچنین آزاد راه شیراز بوشهر راهم در دستور کار داریم. وی افزود: یکی دیگر از نیازهای این استان رفع انقطاع موجود در بزرگراه‌های فارس است چرا که معمولا در انقطاع ها کانون تصادفات شکل می گیرد.


نظرات بینندگان