کد خبر: ۱۱۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
یک تصمیم پر ابهام؛

چرا باید برای رفتن نیروگاه منطقه اقتصادی لامرد تاسف خورد؟

در بازدید دو هفته قبل ترکان مشاور رئیس جمهور از منطقه اقتصادی لامرد، تصمیم بر توقف احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 930 مگاواتی این منطقه گرفته می شود، تصمیمی که ابهامات فراوانی را به دنیال دارد.

به گزارش شیرازه،  کار ساخت بزرگترین نیروگاه کلاس F خاورمیانه در لامرد و با سفر ریاست جمهوری در سال ۹۴ آغاز شد.

این نیروگاه ۹۳۰ مگاواتی یک سوم برق تولیدی خود را در جهت تامین نیاز بزرگترین کارخانه آلومینیوم و مابقی را در جهت تامین برق دیگر صنایع و مردم شهرستان تولید می کرد.


بدون شک پیش بینی نیاز دیگر صنایع و تامین برق جمعیتی که به شهر اضافه می شدند، آینده نگری بجای مدیران گذشته بوده است.

 از اهمیت این نیروگاه همین بس که نیروگاه اتمی بوشهر با آن عظمت و هزینه های سیاسی و مالی، تنها ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می کند که تقریبا معادل نیروگاه برق لامرد است.

با وجود تمام این موارد و اهمیت به سزای آن، در جلسه ای که با حضور دکتر ترکان در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برگزار شد، سخن از توقف ساخت آن مطرح می شود که بر اساس اخبار دریافتی فقط مهندس آشفته، مدیر منطقه ویژه اقتصادی لامرد، در مخالفت با طرح این‌موضوع صحبت می کند!

آقای دکتر علوی؛

درخصوص رفتن نیروگاه، که طرح موضوعش در جلسه ای بود که خود شما در آن  حضور داشتید، چه کسی مقصر است؟ 
این را هم مسئولان قبل باعث شدند؟ آیا باز هم جشن گرفتنی در کار بود؟ آیا باز هم سیاه نمایی است؟ آیا فکر نمی کنید تمامی اتفاقات و آن رفتن ها، همه در زمان حضرتعالی بوده است؟

 نکته مهم اینکه تاکنون همه مطالب و تذکرات لامرود، که بر اساس اسناد دقیق و معتبر بوده، یا به وقوع پیوسته و یا پس از مدتی توسط جنابعالی تایید شده است!

چرا باید برای رفتن نیروگاه تاسف خورد؟!

یک کارشناس حوزه آلومینیوم و فناوری های پیرامون آن، در واکنش به گزارش لامرود در خصوص تعطیلی نیروگاه برق منطقه ویژه اقتصادی لامرد، در گفتگو با خبرنگار لامرود اظهار داشت: صنعت آلومینومی صنعتی است که بطور کامل برپایه برق انجام می شود. اگر برق در کارخانه آلومینوم قطع شود، حتی قطعی های سه تا چهار ساعته، سبب می شود که دیگ های تولید آلومینیوم به اصطلاح بمیرند و ضرر و زیان های مالی فراوانی را بدنبال خواهد داشت.

وی در خصوص قطعی های طولانی مدت گفت: اگر قطعی برق در کارخانه آلومینیوم به بیش از 7 ساعت برسد، عملا دیگر هیچ کارخانه ای وجود نخواهد داشت و دیگ ها بصورت کامل از بین می روند و میلیاردها تومان هزینه ی احیای دوباره آن ها می شود.

این کارشناس با بیان اینکه هزینه هر دیگ آلومینیوم بیش از چهار میلیارد تومان هزینه در پی دارد، به مشکلات پیرامون قطعی برق در کارخانه آلومینیوم المهدی و آلومینوم تاجیکستان طی یکی دو سال گذشته اشاره کرد و اعلام داشت: بنا بر اعلام مسئولان کارخانه آلومینیوم تاجیکستان ضرر مالی این کارخانه از قطعی برق به رقم ۸ میلیون دلار رسیده است و در موردی مشابه، قطعی برق در کارخانه آلومینیوم المهدی ضرر و  زیان ۶۰ میلیارد تومانی را به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: فلسفه ساخت نیروگاه برق تنها و تنها بدلیل احداث کارخانه آلومینیوم جنوب در منطقه اقتصادی لامرد بوده چرا که ایجاد آن در کنار این کارخانه امری ضروری و اجتناب ناپذیر بوده و امروزه هیچ کارخانه آلومینومی ریسک انتقال برق از فاصله دور را نمی پذیرد.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بنا بر اطلاعات موجود در کارخانه آلومینیوم لامرد ۲۵۳ دیگ وجود خواهد داشت که رقم نهایی احیای آن، در صورت آسیب دیدن از قطعی برق، عددی باور نکردنی می شود، پس مسئولان در ایجاد این نیروگاه در منطقه اقتصادی لامرد هیچ اشتباهی نکرده و تعطیلی امروزه آن اشتباهی مهلک بشمار می رود.

منبع: لامرود
برچسب ها: لامرد ، فارس ، مشکلات
نظرات بینندگان